سرویس سینمایی هنرآنلاین: نشست خبری نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم وارش صبح امروز دوشنبه 26 فروردین ماه با حضور مهدی قربانپور دبیر این دوره از جشنواره و جمعی از اصحاب رسانه در خانه هنرمندان برگزار شد.

در ابتدای این نشست قربان‌پور دبیر جشنواره گفت: جشنواره یک وقفه چهار ساله داشت و قرار است امسال پس از این وقفه طولانی در استان مازندران نهمین دوره آن را برگزار کنیم. در ادوار گذشته اداره کل ارشاد این استان با همراهی ارگان‌های مختلف برگزار‌کننده جشنواره بوده است. امسال نیز درخواست کردیم ارگان‌ها در کنار ما باشند، اما به دلیل این که امسال با سیل در استان‌های مختلف مواجه شدیم سعی کردیم با یک کمپین رسانه‌ای به اتفاقاتی که افتاد کمک ‌کنیم چرا که توجه به مخاطبان اهمیت دارد. امسال هزینه‌ها را از محل مشارکت‌های خدماتی کاهش دادیم و روزهای سختی برای احیای این جشنواره داشتیم. اولین قدم ما آماده سازی زیر ساخت‌ها بود.

وی ادامه داد: وارش تنها جشنواره‌ای است که کاخ جشنواره دارد و برای برگزاری جشنواره، این کاخ از همان ابتدا وجود داشت اما کمی با مشکل مواجه شد که تلاش کردیم عملیات عمرانی را انجام دهیم و محل برگزاری جشنواره به درستی آماده پذیرایی از مهمانان باشد.

قربان‌پور همچنین اظهار کرد: جشنواره وارش اعتقاد دارد باید حرکت جمعی اتفاق بیفتد تا تمرینی باشد برای یک مشارکت بین‌المللی و این اتفاق نیز با تلاش دوستان خوب در عرصه رسانه رخ داده است. یکی از اهداف ما توجه به ارگان‌‌های مستقل بود و در کنار حضور دولت بعنوان سرمایه‌گذار اصلی نیاز به حمایت ارگان‌های مستقل نیز داشتیم که در این میان همانطور که گفتم دوستان نیز با ما همراه شدند.

دبیر نهمین دوره جشنواره وارش اذعان کرد: سیاست‌های جشنواره امسال بیشتر به سمت توجه به سنت‌ها است. فیلم‌های امسال نیز با همین محوریت در جشنواره به نمایش در می‌آیند. در جشنواره امسال شاهد ۳۳۴۱ اثر بودیم که ۱۶۶۹ اثر خارجی از کشورهای حوزه دریای کاسپین و ۱۶۷۲ اثر نیز از هنرمندان داخلی بود. کشف استعدادهای جوان یکی دیگر از اتفاقات جشنواره امسال است که ۱۱۶ اثر از فیلمسازان متولد دهه ۷۰ و ۵۳ اثر نیز از فیلمسازان دهه ۸۰ داشتیم و این کار ما را سخت‌تر کرد.

قربان‌پور درباره همکاری کمیسیون ملی یونسکو افزود: یکی از بخش‌های مهم این دوره با همکاری کمیسیون ملی یونسکو توسط دکتر ایوبی رقم خورد. جنگل‌های هیرکانی در طی این سال‌ها دستخوش آسیب‌های جدی شد. سیلاب‌هایی که امسال شکل گرفت نیز آسیب جدی به این بخش وارد کرد و تصمیم گرفتیم توجه زیادی به این بخش داشته باشیم که مورد توجه واقع شد. همچنین در جشنواره فیلم وارش  نشان داود رشیدی به چند چهره شاخص هنری  مازندران اهدا می‌شود. در ادامه نیز نشان ایسفا و نشان عالی انجمن کارگردانان مستند را نیز خواهیم داشت.

وی همچنین گفت: توجه به پتانسیل‌های بومی برای ما اهمیت بسیاری داشت و امسال داوطلبان زیادی داشتیم که با آموزش‌های لازم در کنار مدیران حضور دارند. ضمن این که یک سالن سینمای مردمی نیز به مجموع سالن‌ها افزوده شده است. دوست داریم در کنار هنرمندان، مردم نیز از این اتفاق فرهنگی هنری بهره ببرند و مجموعه "جمعیت شهر سالم" این بخش را برعهده دارد تا مخاطبین آثار جشنواره را ببینند و از آن بهره بگیرند.

دبیر جشنواره در خاتمه عنوان کرد: از بخش‌های دیگر جشنواره می‌توان به مرور فیلم‌های آذربایجان اشاره کرد که با حضور رئیس فستیوال فیلم باکو برگزار می‌شود. همچنین در هر دوره جشنواره بر یک استان متمرکز بودیم و امسال استان منتخب گیلان ما است که در همجواری استان مازندران واقع شده و قرار است آثار هنرمندان این استان نیز در معرض دید مخاطبان قرار گیرد. در ادامه  نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش موضوعاتی نظیر سنت‌های رفتاری، گفتاری و زیستی را نیز خواهیم داشت. فیلم‌هایی با محوریت قصه‌های عامیانه، داستان‌های اخلاقی، حکمت آمیز و عاشقانه، لالایی‌ها، آواها و نواها، ترانه‌ها، مرثیه‌ها، اشعار بومی، افسانه‌های کهن، مثل و تمثیل‌ها و... نیز در گروه سنت‌های گفتاری قرار می‌گیرند و سنت‌های زیستی در برگیرنده فیلم‌هایی با محوریت معماری بومی، شیوه‌های تولید در زندگی کشاورزی، دامداری، صیادی و بهره برداری از جنگل، صنایع دستی و دست بافته‌ها و پوشاک، فرهنگ غذاهای بومی، بازار و مبادله است.