سرویس سینمایی هنرآنلاین: فیلم سینمایی "نبات " نخستین تجربه کارگردانی پگاه ارضی در مقام کارگردان است و قرار است در بخش بازار سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درآید. در این فیلم شهاب حسینی، نازنین فراهانی و ستایش محمودی به ایفای نقش می‌پردازند.

ارضی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره حضور این فیلم در بخش بازار جشنواره جهانی گفت: به نظرم با توجه به اوضاع اکران در کشور، بخش بازار جشنواره جهانی فیلم فجر بهترین فرصت است تا فیلمساز آثارشان را برای دیده شدن عرضه کنند. دوست داشتم فیلم ابتدا در معرض دید مخاطب عام قرار گیرد چرا که این فیلم در مرحله اول متعلق به آن‌هاست، اما فیلم باید دیده و نقد شود و حالا این فرصت در جشنواره جهانی بوجود آمده است. ما با صداقت و شرافت کار کردیم و به کارمان ایمان داریم و از آن مطمئن هستیم. امیدوارم که در جشنواره جهانی نیز دیده و مورد پسند واقع شود.

پگاه ارضی

وی ادامه داد: بخش بازار جشنواره جهانی اتفاق خوبی است و در تمام فستیوال‌های جهان نیز این داد و ستد وجود دارد. ما سینمایی داریم که در دنیا مطرح است و فرصت خوبی است که با بازار کشورهای دیگر نیز آشنا شویم. این یک فرصت طلایی است تا پخش کنندگان خارجی کارهای ما را ببینند. چرا که این دیده شدن لازمه سینماست بخصوص سینمای ما که در طی سال‌های اخیر آثار و تولیدات مشترکی با سایر کشورها داشته است و این تولیدات موجب شده تا تبادل فرهنگی نیز صورت بگیرد و علاوه بر آشنایی و رد و بدل اطلاعات، با فرهنگ کشورهای دیگر نیز آشنا ‌شویم و بالعکس آنها نیز با فرهنگ ایرانی آشنا شوند. قطعا در ایجاد این آشنایی‌ها و تبادل ایده و نظرها، فرصت تولید نیز پیش می‌آید. ضمن این که برخی از کشورها برای بخش پساتولید بسیار خوب هستند و این فرصت از طریق بخش بازار ایجاد می‌شود. لازمه هر سینمای مطرحی در دنیا وجود این اتفاق است.

این کارگردان جوان در پاسخ به این سوال که بازخورد مخاطبان تا چه اندازه برای او حائز اهمیت است، اظهار کرد: اگر صادقانه بخواهم بگویم مخاطب خارجی برای من در اولویت نیست. اولویت اول من مردم کشورم هستند و من این فیلم را در ایران ساختم و هدف اصلی من نیز رساندن این فیلم به دست مردم کشورم است. امیدوارم مخاطبان خارجی نیز فیلم را دوست داشته باشند؛ اما من اگر مخاطب خارجی برایم مهم بود، همانجایی که درس خواندم فیلم نیز می‌ساختم. ولی من می‌دانم اگر مردم ایران را نداشته باشم و یک کارگردان خوب بومی نشوم در هیچ جای دنیا به درستی به موفقیت نمی‌رسم. البته هر فیلمسازی دوست دارد که مخاطب فیلمش را ببیند و دوست داشته باشد، ولی اولویت من مخاطب ایرانی است. درکنار این، بازار برای من یک فرصت خوب برای دیده شدن کارم است.

ارضی درباره اکران "نبات " در سینماها نیز عنوان کرد: اوضاع اکران در سینما بسیار پیچیده است و شرایط خوبی ندارد. چرا که فیلم‌های خوب بسیاری هستند که هنوز پشت در مانده‌اند، در حالی که باید همه جور فیلمی در سینما وجود داشته باشد. ما به همه ژانرها نیاز داریم و عدالت باید برقرار شود. اگر عدالت باشد کسی در این میان صدمه نمی‌خورد و همه از آن سود می‌کنند. در حال حاضر وضعیت اکران در سینما اینگونه نیست. با پخش "نیکان " سخت در تلاش هستیم تا مراحل پیچیده اکران را پشت سر بگذاریم تا فیلم زودتر به اکران برسد. جلوی فیلم خوب را نمی‌توان گرفت چون وقتی روی پرده می‌رود این مخاطب است که تعیین می‌کند فیلم را دوست دارد یا نه!

وی در خاتمه با اشاره به اکران این فیلم در خارج از کشور نیز گفت: به زودی یک اکران خصوصی با همراهی شهاب حسینی در خارج از کشور داریم که در حال برنامه ریزی برای آن هستیم. ضمن این که پخش آمریکای شمالی آن نیز با شرکت هفت آسمان خواهد بود.