سرویس سینمایی هنرآنلاین: فیلم سینمایی "رضا" به کارگردانی علیرضا معتمدی با بازی سحر دولتشاهی، ستاره پسیانی، رضا داودنژاد، سولماز غنی، افسر اسدی و معتمدی این روزها در حال اکران است.

معتمدی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره تازه‌ترین حضور بین‌المللی این فیلم گفت: نهمین دوره جشنواره فیلم پکن از 22 تا 31 فروردین ماه در پکن برگزار می‌شود. در این دوره جشنواره علاوه بر فیلم "رضا" که در بخش "به سوی آینده" که مخصوص فیلم اولی‌ها است، فیلم "سه رخ" ساخته جعفر پناهی در بخش جنبی حضور دارد و دو فیلم "ایرو" ساخته هادی محقق و "تهران: شهر عشق" ساخته جابر انصاری که محصول مشترک ایران، انگلیس وهلند است نیز در بخش مسابقه اصلی با سایر آثار به رقابت می‌پردازند.

وی در ادامه درباره وضعیت اکران "رضا" در گروه هنر وتجربه بیان کرد: در مجموع از این که فیلم در هنر و تجربه اکران شد راضی هستم. با توجه به این که یک ماه از اکران فیلم گذشته و در فصل تعطیلات نوروزی قرار گرفتیم و بعد هم سیل را در شهرهای مختلف داشتیم اما تاکنون فیلم فروش خوبی داشته و استقبال مخاطبان خوب بوده است. علاوه بر این مدیران هنر و تجربه نیز اعلام رضایت کردند، اما این گفته من به این معنا نیست که در کل از وضعیت اکران فیلم راضی باشم، چرا که فیلم پتانسیل بیشتری در جذب مخاطب دارد؛ اما موانع بسیاری وجود دارد که اجازه بیشتر دیده شدن به"رضا" را نمی‌دهد. در زمان اکران با چند سینما از جمله ایران مال و مگامال که دو سینمای مهم در غرب تهران هستند اما عضو سینماهای هنروتجربه نبودند و علاقمند به اکران این فیلم بودند صحبت کردیم و حتی قرارداد هم داشتیم، اما شورای صنفی این اجازه را به ما نداد. حتی سئانس‌های پردیس چارسو را نیز از ما گرفتند و به فیلم‌های اکران عمومی اختصاص دادند و ادعا داشتند فیلم‌های هنروتجربه در سینماهای خود باید نمایش داده شوند در حالی که موارد مشابه بود که این قانون نسبت به آنها رعایت نشد.

وی افزود: من به دلایل مختلف در زمان ساخت این فیلم مجوز کارگردانی از خانه سینما دریافت نکردم و همین باعث سنگ اندازی‌های بسیار در زمان اکران فیلم شد؛ اما دعواهای کوچک به سینما آسیب می‌زند. تماشاگر می‌خواهد فیلم خوب ببیند و از او دیدن فیلم خوب را دریغ می‌کنند، در عوض فیلم‌هایی را به او ارائه می‌دهند که خجالت آور است. اجازه نمی‌دهند فیلم‌های دیگری که غیر از سلیقه سطحی خودشان است، دیده شود و این موضوع ما را پریشان کرده است.

این کارگردان جوان با اشاره به این که "رضا" توان اکران در سینمای بدنه را داشت، ادامه داد: تلاش کردم این اتفاق بیفتد و حتی دو پخش کننده فعال اکران عمومی نیز تمایل داشتند اما این اجازه را به ما ندادند.

معتمدی در خاتمه اظهار کرد: این فیلم با سرمایه شخصی خودم و دوستانم ساخته شده است. بحثی که با سازمان سینمایی و خانه سینما دارم این است که وقتی اجازه نمی‌دهند اکران شایسته‌ای داشته باشیم، اگر نتوانیم سرمایه را در گیشه تامین کنیم و برگردانیم، فیلم بعدی را نمی‌توانیم بسازیم. من منتظرم فیلم سرمایه‌اش را برگرداند و بعد برای فیلم بعدی تصمیم بگیرم. "رضا" در بخش خصوصی و با حداقل‌ها و خون دل ساخته شده و مثل آثار برخی از دوستان نیست که سرمایه‌گذار آنچنانی دارند.