سرویس سینمایی هنرآنلاین: رحیم طوفان که پیش از این تجربه ساخت فیلم کوتاه و فیلم بلند "یک کیلو و بیستو یک گرم " را در کارنامه خود به ثبت رسانده است، این روزها مراحل فنی تازه‌ترین اثر خود را پشت سر می‌گذارد.

"پاندول" عنوان تازه‌ترین اثر این کارگردان در ساخت فیلم کوتاه است که در آن بازیگرانی چون علیرام نورایی، مینا وحید، مسعود انتظاری، فرهاد طوفان، فرشاد جعفرزاده، طاهر جهانگیری، یوسف حسن زاده، حافظ رضی نژاد، سعیدمیرزایی، سعیدقهرمانی به ایفای نقش می‌پردازند. فیلم روایتی است از زن حامله‌ای که با مردی جوان در آسانسور ساختمان پزشکان گیر کرده‌اند. بخاطر بیماری حاد مرد جوان که نیازمند کمک است، اتفاقاتی می‌افتدکه پیش برنده قصه است.

طوفان در‌این‌باره به خبرنگار هنرآنلاین گفت: فیلم کوتاه "پاندول" هجدهمین فیلم من است که در مقام کارگردان ساخته‌ام. بعد از ساخت فیلم سینمایی "یک کیلو و بیست و یک گرم" مثل همیشه خلائی وجودم را تسخیر کرده بود که در نهایت تصمیم به ساخت این فیلم گرفتم. همانطور که می‌دانید من همواره دغدغه‌ اجتماعی دارم و این در تمامی فیلم‌هایم آشکار است. "پاندول" نیز پاسخی است برای همین دغدغه‌های اجتماعی.

وی درباره نخستین نمایش این فیلم بیان کرد: طبیعتا فیلم‌های کوتاه در جشنواره‌ها و یا نمایش‌های تخصصی می‌تواند به علاقه‌مندانش نمایش داده شود و هنوز به هیچ جشنواره‌ای ارسال نشده تا زمان اولین نمایش آن نیز مشخص شود.

رحیم طوفان

این کارگردان همچنین درباره سایر فعالیت‌های خود اظهار کرد: یک سریال "الف" تصویبی در تلویزیون دارم که زمان ساختش دست من نیست، چرا که مثل همیشه داستان تراژیک بی‌پولی سازمان جزو سرتیتر‌هاست و باید منتظر ناجی به نام سرمایه گذار باشیم تا بعد به سراغ باقی مسائل برای ساخت فیلم برویم، اما در شرف آماده سازی و فراهم کردن شرایط مناسب جهت ساخت فیلم سینمایی جدیدم در سال 98 هستم.

طوفان که سال 97 فیلم "یک کیلو و بیست و یک گرم" را روانه پرده نمایش کرد، درباره وضعیت اکران فیلم در سینمای ایران عنوان کرد: فضای سینما در سال 97 کلیشه‌ای از سال‌های گذشته است: همچنان تکرار. تکرار و تکرار. تنها موج مثبت آن، توانایی‌فیلمسازهای جوانمان است، البته اگر اجازه نفس کشیدن به این عزیزان داده شود که فکر نمی‌کنم. حتی پیشنهاد می‌کنم استادان قدیمی بد نیست کمی به خودشان استراحت بدهند و اجازه دهند این جوان‌های پر انرژی و خلاق و با سواد به روز، چند زمانی سکان را به دست بگیرند که البته بیشتر به خواب می‌ماند. فعلا جوانان پر انگیزه و خلاق و با استعداد، با حواشی دست و پنجه نرم می‌کنند. یا مجوز نمی‌توانند بگیرند یا اگر بگیرند سرمایه‌گذاری برایشان پیدا نمی‌شود و یا اگر سرمایه‌گذاری باشد تهیه کننده‌هایی کار را در دست می‌گیرند که در نهایت فیلمشان نابود می‌شود و اگر هم نابود نشود در آخر گرفتار مافیای اکران می‌شوند و همان جان مهر بی کفایتی و یا غیره به آن‌ها زده می‌شود. در کل ساختن هیچ فرقی با نساختن فیلم نخواهد داشت، عین اکران ناموفق فیلم سینمایی "یک کیلو و بیست و یک گرم " که همچنان عرق خستگی بعد از سه سال زحمت و دوندگی و هزینه روی پیشانی‌مان ماندگار شد. در سینمای ایران درد یکی دوتا نیست و قطعا این روند ادامه خواهد داشت و هر روز بدتر از گذشته خواهد شد. اگر بخشی از مشکلات سینمای ایران مادی باشد، سرچشمه باقی مشکلات از بازیگران است.

وی ادامه داد: تمامی عناصر در کنار هم جمع می‌شوند و در نهایت یک سینمای متوسط با بدنه ضعیف را تشکیل می‌دهد. فرق سال 97 با سال‌های دیگر، تنها چند فیلم بیشتر نیست آن هم نه در موضوع و محتوا و خلاقیت، بلکه پروداکشن سنگین آن فیلم که توسط حامیان مالی وابستگان ارگانی تامین می‌شود. نظر شخصی من این است که اگر پول کلانی هم به سینما تزریق ‌شود باز هم هیچ اتفاق خاصی نخواهد افتاد چرا که باید فکرها و اندیشه‌ها تغییر کند، جهان بینی‌ها تغییر کند و ما که اسم سینما را به یدک می‌کشیم برای این همه اتفاق مسئولیم.