سرویس سینمایی هنرآنلاین: جولی اندروز بازیگر باسابقه بریتانیایی سال آینده با اعطای جایزه شیر طلای یک عمر دستاورد در هفتاد و ششمین دوره جشنواره فیلم ونیز مورد تقدیر قرار می‌گیرد.

هیئت رئیسه بی‌ینال ونیز به ریاست پائولو باراتا با پیشنهاد آلبرتو باربرا مدیر هنری جشنواره در مورد اعطای جایزه یک عمر دستاورد به اندروز موافقت کرد.

اندروز 83 ساله که بیش از همه برای نقش‌های ماندگار در دو فیلم "مری پاپینز" (1964) و "آوای موسیقی" (در ایران "اشک‌ها و لبخندها") (1965) شهرت دارد در بیش از 40 فیلم نقش‌آفرینی کرده است، از جمله یک حضور تماشایی در نقش ویکتوریا گرانت و کنت ویکتور گرژینسکا در "ویکتور / ویکتوریا" (1982) که همسر فقیدش بلیک ادواردز آن را کارگردانی کرد. اندروز در دو فیلم "10" (1979) و " S.O.B." تولید 1981 به کارگردانی همسرش نیز بازی کرد. اندروز برای "مری پاپینز" اسکار بهترین بازیگر زن را برد و برای "آوای موسیقی" و "ویکتور / ویکتوریا" هم نامزد اسکار بود.

او شش جایزه گلدن گلوب، سه جایزه گرمی، دو جایزه‌ امی و یک جایزه بفتا نیز در کارنامه دارد.

به گزارش ورایتی، از فیلم‌های اخیر او می‌توان به "خاطرات پرنسس" در کنار آن هاتاوی در 2001 اشاره کرد که یکی از موفق‌ترین فیلم‌های خانوادگی آن سال بود. او در 2004 نقش ملکه رنالدی را در "خاطرات پرنسس 2: نامزدی سلطنتی" تکرار کرد. اندروز در 2010 در فیلم "پری دندان" به کارگردانی مایکل لمبک حضوری درخور توجه داشت و این اواخر در مجموعه فیلم‌های انیمیشن "شرک" و "من نفرت‌انگیز" به عنوان صداپیشه حضور داشت.

آلبرتو باربرا مدیر هنری جشنواره ونیز در بیانیه‌ای گفت: شیر طلایی تقدیری شایسته از یک دوران کاری فوق‌العاده است که به شکلی تحسین‌آمیز موفقیت تجاری را با بلندپروازی هنری تلفیق کرده است، بی آن که هیچ‌گاه تن به مصالحه بدهد.

باربرا ادامه داد: اندروز با پذیرش نقش‌های "متفاوت، دراماتیک، بحث‌انگیز و آمیخته با طنز" خود را به "نماد فیلم‌های خانوادگی" محدود نکرد.

اندروز نیز در بیانیه‌ای گفت از دریافت جایزه شیر طلای یک عمر دستاورد جشنواره ونیز احساس افتخار می‌کند و از بی‌ینال ونیز نیز تشکر کرد.

هفتاد و ششمین جشنواره فیلم ونیز 28 اوت تا هفتم سپتامبر برگزار می‌شود.

بی‌ینال ونیز هر سال دو جایزه شیر طلای یک عمر دستاورد اعطاء می‌کند: اولی به یک کارگردان می‌رسد و دومی به یک بازیگر مرد یا یک بازیگر زن. امسال این جایزه به دیوید کراننبرگ کارگردان کانادایی و ونسا ردگریو بازیگر بریتانیایی اعطاء شد.