سرویس سینمایی هنرآنلاین: کریم لک زاده کارگردان که عمده فعالیتش در حوزه فیلم کوتاه است، این روزها مجموعه 10 قسمتی "هزار و ده شب" را آماده می‌کند. این مجموعه که در حال حاضر در مرحله آهنگسازی و صداگذاری است قرار است از اول فروردین به مدت 10 شب از طریق شبکه وی‌‌او‌دی پخش شود.

او در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره ساخت این مجموعه گفت: "هزار و ده شب" بیشتر یک فیلم کوتاه است تا سریال و هرکدام از قسمت‌ها 10 دقیقه زمان دارد. از این نظر می‌گویم فیلم کوتاه چرا که بیشتر ماهیت سینمای جسور فیلم کوتاه را دارد تا سریال. این مجموعه از جنس فیلم کوتاه است و هر قسمت علاوه بر این که مستقل است، مخاطب را به قسمت بعدی انتقال می‌دهد.

این کارگردان جوان درباره اقتباس از کتاب "هزار و یک شب" توضیح داد: آنچه من از کتاب "هزار و یک شب" اقتباس کردم قصه نبود بلکه اشارات و فرم روایی آن بود که برایم اهمیت داشت. در این کتاب شهرزاد قصه‌گو برای اینکه کشته نشود هر شب یک قصه می‌خواند و من از این فرم روایی اقتباس کردم. امیدوارم مخاطبان چه فیلم کوتاه و خاص و چه مردم عام از دیدن این مجموعه لذت ببرند و برایشان جالب باشد. در واقع ما با عشق و علاقه به فرم و روایت کتاب "هزار و یک شب"  ادای دین  کردیم.

لک زاده در توضیح دلایل ساخت این مجموعه در شبکه وی‌او‌دی بیان کرد: چند نکته برای من اهمیت داشت. بعد از ساخت آخرین فیلم کوتاهم "ماچ سینمایی"، برای نمایش آن در جشنواره فیلم کوتاه بسیار جنگیدم، چرا که فیلم به دلیل ممیزی اکران نشد و صرفا حاشیه‌های آن دیده شد تا خود فیلم. از طرفی رسیدن فیلم به اکران تبصره‌هایی دارد که ربطی به سینما ندارد. بعد از پیشنهاد شرکت وی‌او‌دی فکر کردم چقدر می‌شود راحت یک اثر را با توجه به رعایت خط قرمزهای اصلی بدون حس رقابت و صرفا به جهت خلق کردن یک اثر ساخت تا عده‌ای آن را ببینند؛ این بدون حاشیه بودن برایم جالب بود. از سوی دیگر این یک مدیای جدید است وهمین جدید بودن انگیزه‌ای شد برای ما تا این فضای جدید را تجربه کنیم. باید دید یک اثر به چه منظوری تولید می‌شود. ما برای کسب درآمد نیامدیم و علی‌رغم حضور اسپانسر و تهیه کننده سعی کردیم یک کار ایده آل و خوب تولید کنیم. همین عامل موجب شد فشار مالی بیشتری را متحمل شویم ولی کار سفارشی تولید نکنیم.

کارگردان "کله سرخ" در پاسخ به این سوال که آیا امکان افزایش قسمت‌های پخش این مجموعه افزایش یابد، اظهار کرد: این مجموعه در قالب 10 قسمت به من پیشنهاد داده شد و فکر کردم می‌شود این کار را انجام داد. فعلا خودمان هم نمی‌دانیم که مخاطب چه واکنشی نسبت به این فرم ارائه دارد و چگونه با آن ارتباط برقرار می‌کند. فعلا این 10 قسمت برای کسب تجربه کافی است، اما شکل روایت قصه گنجایش دارد که تعداد بیشتری ضبط شود.

وی درباره فعالیت‌های خود نیز تاکید کرد: امیدوارم سال آینده بتوانیم برای اکران خوب و درست "ماچ سینمایی" کاری انجام دهیم و به نمایش درآید تا خستگی از تنمان به در آید. ممیزی این فیلم همان زمان جشنواره برطرف شد و دوستان متوجه شدند که برداشت‌ها اشتباه بوده است. "ماچ سینمایی" فیلمی نیست که با برای حضور در جشنواره‌های بین‌المللی ساخته شده باشد. این فیلم ساخته شده تا در فضای روز سینما نگاهی دیگر به تولید فیلم کوتاه داشته باشد و دغدغه تولیدکنندگان این عرصه را به نمایش بگذارد. علاقه‌مند به اکران هنر و تجربه هم نیستم ولی تلاش می‌کنیم تا در سال 98 در جشن انجمن فیلم کوتاه ایران و جشن خانه سینما آن را ارائه ‌دهیم و چند نمایش داشته باشیم.

لک‌زاده در خاتمه گفت: امیدوارم بعد از تمام کردن "هزار و ده شب" بتوانم سراغ ساخت فیلم بلند داستانی‌ام بروم. نمی‌گویم فیلم بلند سینمایی چون این واژه در ایران بسیار سخیف است و فیلم بلند داستانی می‌سازم، اما اینکه چه زمانی کلید زده شود، نمی‌دانم.