سرویس سینمایی هنرآنلاین: برگزارکنندگان جشنواره فیلم کن آلخاندرو گونزالس ایناریتو را به عنوان رئیس داوران بخش مسابقه اصلی هفتاد و دومین دوره این رویداد سینمایی انتخاب کردند.

ایناریتو 55 ساله که برای فیلم‌های "بردمن" و "بازگشته" برنده اسکار شد، اولین هنرمند مکزیکی است که ریاست داوران این بخش را عهده‌دار می‌شود. ایناریتو سابقه‌ای طولانی در جشنواره کن دارد که با "عشق سگی" اولین فیلم بلند داستانی‌اش در 2000 شروع شد. او آخرین بار دو سال پیش پروژه تحسین‌شده"Carne y Arena" ("عملاً حاضر، ظاهراً نامرئی") را - که یک اینستالیشنِ واقعیت مجازی است - در بخش رسمی کن داشت.

به گزارش ورایتی، ایناریتو گفت: کن جشنواره‌ای است که از وقتی کارم را شروع کردم برای من اهمیت داشته است. با فروتنی و هیجان به عنوان رئیس داوران که افتخار بزرگی برای من است به جشنواره بازمی ‌گردم.

او ادامه داد: سینما در رگ‌های سیاره جاری است و این جشنواره قلب آن است. ما اعضای هیئت داوران این امتیاز ویژه را داریم که شاهد آثار جدید و فوق‌العاده همکاران فیلمسازمان از سراسر سیاره باشیم. این یک خوشی واقعی و یک مسئولیت است که با شور و شوق و با تمام وجود به عهده می‌گیریم.

پی‌یر لسکور رئیس و تی‌یری فرمو مدیر جشنواره کن نیز در بیانیه‌ای گفتند: آلخاندرو گونزالس ایناریتو نه فقط یک فیلمساز جسور و کارگردانی مملو از شگفتی، بلکه مردی معتقد به کار خود و هنرمندِ دورانی است که در آن به سر می‌برد.

"عشق سگی" که مطالعه‌ای درباره جامعه مکزیک است در بخش هفته منتقدان کن نمایش داده شد و جایزه بزرگ این بخش را برد. این فیلم بعداً نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد. ایناریتو در 2006 برای "بابل" در کن جایزه بهترین کارگردان را دریافت کرد و فیلم او نامزد هفت جایزه اسکار شد. ایناریتو در 2010 با فیلم " Biutiful" به کن بازگشت که خاویر باردم ستاره آن جایزه بهترین بازیگر مرد را برد و سپس نامزد اسکار شد.

ایناریتو دو سال پیاپی در 2015 و 2016 برای "بردمن" و "بازگشته" جایزه اسکار بهترین کارگردانی را دریافت کرد. او در مقام کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده "بردمن" به تنهایی برنده سه جایزه اسکار شد. ایناریتو در 2007 نیز برای فیلم "بابل" نامزد جوایز اسکار بهترین فیلم و کارگردانی بود.

آکادمی علوم و هنرهای سینمایی همچنین در 2012 برای "Carne y Arena" یک اسکار ویژه به ایناریتو اعطاء کرد. آن سال جان بیلی رئیس آکادمی در بیانیه‌ای گفت: این تجربه هنری، درهای جدید در برداشت سینمایی را به روی ما گشوده است. هنر چندرسانه‌ای و تجربه سینمایی ایناریتو یک نفوذ بسیار احساسی و به لحاظ ظاهری چشمگیر در دنیای پناهجویانی است که سحرگاه از صحرای جنوب غربی آمریکا عبور می‌کنند. این پروژه چیزی فراتر از موفقیت خلاقانه قالبِ در حال ظهور واقعیت مجازی است و به طور ذاتی ما را با واقعیت‌های داغ سیاسی و اجتماعی مشهود در مرزهای آمریکا و مکزیک مرتبط می‌کند.

سال گذشته کیت بلانشت بازیگر برنده دو جایزه اسکار رئیس داوران جشنواره کن بود و فیلم ژاپنی "دله‌دزدها" به کارگردانی هیروکازو کوره-ادا جایزه نخل طلایی جشنواره را برد.