سرویس سینمایی هنرآنلاین: "اگر بیل استریت زبان داشت" ساخته بری جنکینز کارگردان فیلم برنده اسکار "مهتاب" فاتح جوایز اسپیریت 2019 شد.

این فیلم که با اقتباس از اثری نوشته جیمز بالدوین نویسنده آمریکایی ساخته شده است، در سه بخش بهترین فیلم بلند داستانی، بهترین کارگردان و بهترین بازیگر زن مکمل (رجینا کینگ) جایزه گرفت. "اگر بیل استریت زبان داشت" داستان یک زن جوان باردار در هارلم را روایت می‌کند که با همراهی خانواده‌ خود می‌کوشد بی‌گناهی نامزدش در یک جنایت را ثابت کند.

"اگر بیل استریت زبان داشت" برای دریافت جایزه اصلی فیلم‌های "کلاس هشتم"، "فرست ریفورمد"، "تو هیچ‌وقت واقعاً اینجا نبودی" و "هیچ ردی نذار" را به عنوان رقیب پیش روی خود داشت.

ایتن هاوک برای بازی در نقش یک کشیش آشوب‌زده در فیلم "فرست ریفورمد" ("اولین اصلاح‌شده") به کارگردانی پل شریدر جایزه بهترین بازیگر مرد را برد. گلن کلوز برای "همسر" جایزه بهترین بازیگر زن را گرفت. او در این فیلم نقش همسری سالخورده را بازی می‌کند که وقتی همراه شوهرش که قرار است جایزه نوبل ادبیات را دریافت کند، به سوئد سفر می‌کند، انتخاب‌های خود در زندگی را زیر سؤال می‌برد. کلوز برای این فیلم نامزد جایزه اسکار هم هست.

جایزه بهترین بازیگر مرد مکمل به ریچارد ای. گرانت برای "هیچ‌وقت می‌توانی من را ببخشی؟" رسید. او در این فیلم در نقش فرد دست راست لی ایزریل نویسنده جاعل ادبی را بازی کرده است. "هیچ‌وقت می‌توانی من را ببخشی؟" جایزه بهترین فیلمنامه (نیکول هولوفسنر و جف ویتی) را هم برد.

جایزه بهترین فیلم بین‌المللی به "رُما" به کارگردانی آلفونسو کوارون از مکزیک رسید و "ببخشید مزاحمت شدم" به کارگردانی بوتس رایلی برنده جایزه بهترین فیلم بلند اول داستانی شد.

فیلم ترسناک و فراطبیعی "سوسپیرا" ساخته لوکا گوادانینو کارگردان ایتالیایی جایزه رابرت آلتمن را دریافت کرد که به کارگردان، مسئول انتخاب بازیگران و گروه بازیگری یک فیلم اعطاء می‌شود. "سوسپیرا" جایزه بهترین فیلمبرداری (سایومبو موکدیپروم) را هم گرفت.

"ما حیوانات" (We the Animals) اولین فیلم بلند داستانی جرمایا زاگار مستندساز با پنج نامزدی پیشتاز نامزدهای جوایز اسپیریت بود، اما مراسم را دست خالی ترک کرد.

برندگان سی و چهارمین جوایز اسپیریت بامداد یکشنبه به وقت ایران در یک چادر در ساحل سانتا مونیکا معرفی ‌شدند. این جوایز هر سال یک روز پیش از برگزاری مراسم جوایز اسکار برگزار می‌شود و از آن به عنوان معادل اسکار در جامعه سینمای مستقل آمریکا یاد می‌شود.

برندگان جوایز اسپیریت با رأی اعضای "فیلم مستقل" انتخاب می‌شوند. این جوایز از فیلم‌هایی تقدیر می‌کند که در ایالات متحده با بودجه کمتر از 20 میلیون دلار ساخته شده باشند.

سال گذشته فیلم ترسناک "برو بیرون" اولین تجربه کارگردانی جردن پیل در جوایز سالانه اسپیریت برنده دو جایزه بهترین فیلم بلند داستانی و بهترین کارگردان شد و بعداً در جوایز اسکار جایزه بهترین فیلمنامه غیراقتباسی را برد.

پیش از آن در چهار سال، هر چهار برنده جایزه اسپیریت بهترین فیلم بلند داستانی – "12 سال بردگی" (2014)، "بردمن" (2015)، "مرکز توجه" (2016) و "مهتاب" (2017) – جایزه اسکار بهترین فیلم را نیز دریافت کرده‌اند.

فهرست برندگان سی‌ و‌ چهارمین دوره جوایز سالانه اسپیریت به شرح زیر است:

بهترین فیلم بلند داستانی: "اگر بیل استریت زبان داشت" (If Beale Street Could Talk) به کارگردانی بری جنکینز

بهترین کارگردان: بری جنکینز برای "اگر بیل استریت زبان داشت"

بهترین بازیگر مرد: ایتن هاوک برای "فرست ریفورمد" ("اولین اصلاح‌شده") (First Reformed)

بهترین بازیگر زن: گلن کلوز برای "همسر" (The Wife)

بهترین بازیگر مرد مکمل: ریچارد ای. گرانت برای "هیچ‌وقت می‌توانی من را ببخشی؟" (Can You Ever Forgive Me?)

بهترین بازیگر زن مکمل: رجینا کینگ برای "اگر بیل استریت زبان داشت"

بهترین فیلمنامه: نوشته نیکول هولوفسنر و جف ویتی برای "هیچ‌وقت می‌توانی من را ببخشی؟" (Can You Ever Forgive Me?)

بهترین فیلمبرداری: سایومبو موکدیپروم برای "سوسپیرا" (Suspiria)

بهترین تدوین: جو بینی برای "تو هیچ‌وقت واقعاً اینجا نبودی" (You Were Never Really Here)

بهترین مستند: "همسایه من نمی‌شوی؟" (Won't You Be My Neighbor?) به کارگردانی مورگان نویل

بهترین فیلم بین‌المللی: "رُما" (Roma) به کارگردانی آلفونسو کوارون از مکزیک

بهترین فیلم بلند اول داستانی: "ببخشید مزاحمت شدم" (Sorry to Bother You) به کارگردانی بوتس رایلی

بهترین فیلمنامه اول: بو برنام برای "کلاس هشتم" (Eighth Grade)

جایزه جان کاساوتیس: "En el Septimo Dia" به کارگردانی جیم مکی

جایزه رابرت آلتمن: "سوسپیرا" به کارگردانی لوکا گوادانینو

جایزه بانی: دبرا گرانیک

جایزه تهیه‌کنندگان: سریهاری ساتهه

جایزه کسی برای دیدن: الکس موراتو کارگردان "سوکراتس" (Socrates)

جایزه داستانی ترورتان: بینگ لئو کارگردان "Minding the Gap"