به گزارش هنرآنلاین، در یازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران 17 انیمیشن از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با موضوعاتی متنوع روی پرده می‌روند.

"روباه" ساخته صادق جوادی، "آلفابت" به کارگردانی کیانوش عابدی، "حبسی" ساخته احمد خوش‌نیت، "خاطره نمناک" به کارگردانی مسعود قدسیه، "سیم ششم" ساخته بهرام عظیمی، "خورده شده" به کارگردانی محسن رضاپور، "این سو، آن سو" ساخته لیدا فضلی، "هویت" به کارگردانی علی‌رضا صالحی، "جسم خاکستری" ساخته سمانه شجاعی، "سنگ‌های سپید" به کارگردانی فاطمه حسنی، "بالانس" ساخته برزان رستمی، "یکی بود، یکی نبود" ساخته مهین جواهریان، "چشمان سرخ" به کارگردانی شهرام خوارزمی، "سینک" و "یک نفر" ساخته محبوبه کلایی، "پسر دریا" به کارگردانی عباس جلالی‌یکتا و "پلکان" ساخته سیامک واحد، عناوین 17 انیمیشن تولید شده در این مرکز هستند که در این دوره از دوسالانه‌ی پویانمایی تهران حضور دارند.

فیلم رئال- انیمیشن "پسر دریا" به کارگردانی عباس جلالی‌یکتا داستان زن و شوهری را روایت می‌کند که به همراه پسری روی دیوار زندگی می‌کنند. حضور پسر کم‌کم تغییراتی در زندگی آن‌‌ها پدید می‌آورد...

"سینک" ساخته محبوبه کلایی هم اثری تجربی است که به هم آمیختگی فیلم زنده و خیال، اساس آن را شکل می‌دهد. در این فیلم زن و مردی به شکل ته‌مانده‌ی قهوه از دو فنجان درون سینک بیرون می‌آیند.

در خلاصه داستان دیگر انیمیشن ساخته محبوبه کلایی با عنوان "یک نفر" هم که با موضوع تنهایی و عشق ساخته شده، آمده است: "در یک ظرف چینی که سه موتیف گل سرخ دارد، جهانی از معنا به پا می‌شود."

"آلفابت" ساخته کیانوش عابدی زندگی انسان‌هایی را روایت می‌کند که زندگی کردن را فراموش کرده و از آگاهی و حقیقت دور مانده‌اند. به طور کلی این فیلم در مورد مردمانی است که سال‌هاست الفبای زیستن را از یاد برده‌اند، نمی‌بینند، نمی‌شنوند و سخنی بر لب نمی‌سرایند، ولی کلمات بی‌قرار در انتظارند.

در خلاصه داستان "روباه" به کارگردانی صادق جوادی نیز آمده است: "روباه جوان و چالاکی هنگام تجربه‌ی اولین عشق به دست شکارچی اسیر می‌شود. شکارچی زنگوله‌ای بر گردنش آویخته و رهایش می‌کند. روباه زنگوله بر گردن توانایی زندگی در جنگل، شکار و... را از دست می‌دهد و تنها راه نجاتش، اهلی شدن و بازگشت نزد شکارچی است..."

"بالانس" ساخته برزان رستمی درباره‌ی سربازان از جان گذشته‌ای است که در دوران دفاع مقدس از کشور خود دفاع کردند تا کودکان و مردم وطن و آیندگان در آرامش زندگی کنند.

در خلاصه داستان انیمیشن "سنگ‌های سپید" هم که فاطمه حسنی آن را کارگردانی کرده، آمده است: "پسربچه‌ای که در حیاط امامزاده‌ای در حال بازی است، ناگهان متوجه قبرهای سپید و بدون نام و عکس می‌شود. به کمک پدرش به زمان گذشته می‌رود و متوجه داستان گمنام بودن آن چهار رزمنده می‌شود..."

"جسم خاکستری" ساخته سمانه شجاعی در مدت زمان ۵ دقیقه به روایت پزشکی می‌پردازد که خونسردانه مشغول ویزیت بیمار است. تعدادی بیمار اعصاب و روان منتظرند تا نوبتشان شود، اما از این بیماران‌ نمی‌توان توقع داشت که آرام بمانند...

در خلاصه داستان "پلکان" ساخته سیامک واحد هم که با تکنیک سل دیجیتال ساخته شده، آمده است: "شمع سوسو زد... بیرون رفتم و سر از پلکان درآوردم."

در انیمیشن موزیکال "یکی بود، یکی نبود" به کارگردانی مهین جواهریان، مادری برای کودکش قصه می‌گوید و در قالب ترانه‌های فولکلور، راه و رسم زندگی را به او می‌آموزد.

بهرام عظیمی هم در "سیم ششم" زندگی یک نوازنده ایرانی را که ۹۰ سال پیش از دنیا رفته است، روایت می‌کند.

"حبسی" به کارگردانی احمد خوش‌نیت، داستان انسانی محبوس است که در دنیای ظلمت برای رسیدن به آزادی، چشم امید به عنایات پیکره‌ای سنگی دوخته که همواره معامله‌ای عجیب با او دارد. بی‌نتیجه ماندن این معاملات برای انسان سبب می‌شود در برخورد با پیکره سنگی روشی متفاوت در پیش گیرد و...

شهرام خوارزمی هم در انیمیشن "چشمان سرخ" که برگرفته از رویدادی مستند در یکی از روستاهای شمال است، داستان زنی را روایت می‌کند که مردم به واسطه‌ی چشمان سرخ رنگش از او وحشت دارند. از روستا طرد شده و تنها دوست او ببر تنومندی است که او نیز با چشمان سرخ و هیبت ترسناکش، باعث وحشت مردم شده و هر دو در جنگل و دور از مردم زندگی می‌کنند. روستاییان حوادث ناگوار آن منطقه را از چشم این زن و ببر می‌بینند در حالی که گرگ‌ها غالباً پنهان و آشکار به روستا حمله می‌کنند.

در "خاطره نمناک" ساخته مسعود قدسیه، دختر و پسری مشغول بازی در کنار تپه‌ای هستند؛ دختر به یکباره گم می‌شود و پسر در تمام طول عمر خود به دنبال دختر می‌گردد!

داستان "خورده شده" به کارگردانی محسن رضاپور در یک فضای آخرالزمانی اتفاق می‌افتد که مابه‌ازایی در جهان بیرون ندارد. خرگوشی توسط گرگ خورده می‌شود، اما در شکم گرگ با خرگوش دیگری روبه‌رو می‌شویم که پیش از این خورده شده است. این دو شروع به زندگی می‌کنند و داستان ادامه می‌یابد و...

در خلاصه داستان انیمیشن "این سو، آن سو" ساخته لیدا فضلی هم آمده است: هیچ مرزی نمی‌تواند مانع شکل‌گیری دوستی‌ها و محبت میان کودکان شود. کاش به راستی دنیای بزرگسالان هم مثل دنیای کودکان پر از صلح و دوستی باشد...

علیرضا صالحی در انیمیشن "هویت" داستان مردی را روایت می‌کند که آینه به او نداشتن هویتش را متذکر می‌شود و او در دنیای آینه به هویت خودش دست پیدا می‌کند.

یازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران از ۱۲ تا ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب با نمایش آثار منتخب داخلی و خارجی، میزبان هنرمندان و علاقه‌مندان خواهد بود.