به گزارش هنرآنلاین، به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و بزرگداشت حضور پرافتخار سینمای نوین ایران در جهان، مراسمی از سوی بنیاد سینمایی فارابی در غرفه ایرانِ بازار فیلم شصت و نهمین دوره جشنواره برلین، شامگاه سه‌شنبه ٢٣ بهمن با حضور مهمانان خارجی و ایرانی برگزار شد.

شب سینمای ایران در برلیناله با عنوان "چهار دهه در برابر دوربین" در حالی برگزار شد که این رویداد به فرصتی برای رایزنی و هماهنگی بین مهمانان ایرانی حاضر در جشنواره فیلم برلین با تهیه‌کنندگان، پخش‌کنندگان و نمایندگان جشنواره‌های کشورهای مختلف تبدیل شد.

مهمانان حاضر در این مراسم از کشورهای بنگلادش، ایسلند، اتریش، جمهوری چک، اسلوونی، آلمان، روسیه، صربستان، کرواسی، لهستان، انگلیس، فرانسه، بلژیک، ارمنستان، ایتالیا، ترکیه، اسپانیا و چین بودند.

در آغاز این مراسم، دکتر رائد فریدزاده دبیر شورای‌ عالی بین‌الملل سینمای ایران و معاون امور بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی ضمن خوشامدگویی به مهمانان طی سخنانی گفت: باعث افتخار ماست که مقدم شما را به مراسم چهلمین سال سینمای نوین ایران در روز ملی کشورمان خوشامد بگوییم.

وی با متفاوت توصیف کردن سینمای امروز ایران، افزود: در چهل سال گذشته سینمای ایران تأثیر بسزایی بر میراث فرهنگی جهانی داشته است. نه فقط به خاطر گفته ژان لوک گدار که "سینما با د.و. گریفیث آغاز شده است و با عباس کیارستمی خاتمه می‌یابد"، بلکه وجود سینماگران بلند مرتبه از ایران که توانستند به شیوه خاص خود، تعریفی زیباشناختی از هستی و انسان ارائه دهند، گواه این امر است.

فریدزاده ادامه داد: بزرگداشت سینمای ایران ادای احترامی به سینمای جهان به عنوان یکی از تاثیرگذارترین دست‌یافته‌ها و ابداعات بشری است. علی رغم تمامی محدودیت‌های سیاسی ایجاد شده برای ایران و ایرانیان، موفقیت‌های هنری و فرهنگی کشور ما افزایش داشته است. این مهم نشانگر آن است که هیچ کس و هیچ چیز نمی‌تواند قدرت کلمه، اندیشه و تخیل را محصور و محدود و ممنوع کند، چون این تنها چیزی است که می‌ماند! به قول شاعر بزرگ آلمانی یوهان ولفگانگ فن گوته در کتاب "دیوان شرقی- غربی" که چنین می‌سراید: "آنچه در جهان برجا می‌ماند چیست؟ مرا خیال و عشق بس است".

در این مراسم سید علی موجانی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آلمان، دبیر جشنواره داکا، دبیر جشنواره ریکیاویک، رئیس مرکز ملی فیلم اتریش، رئیس مرکز فیلم جمهوری چک، دبیر جشنواره فیلم مدیترانه‌ای، مدیر امور بین‌الملل مرکز فیلم صربستان، مدیر بین‌الملل مُس فیلم، برنامه‌ریز جشنواره فیلم مسکو، مسئولین بین‌الملل انستیتو فیلم لهستان، برنامه‌ریزان جشنواره فیلم شانگهای، برنامه‌ریز جشنواره فیلم کمبریج، مسئول برنامه‌ریزی هیأت‌های داوری فیپرشی، تهیه‌کننده شرکت اسکوپ پیکچرز، مدیر مرکز فیلم آنکارا، دبیر جشنواره فیلم مستند مادرید، دبیر جشنواره جیفونی و ...حضور داشتند.

شصت و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین (برلیناله) هفتم تا هفدهم فوریه به مدت ۱۰ روز در برلین آلمان برگزار می‌شود.