سرویس سینمایی هنرآنلاین: کریستین بیل ستاره فیلم "معاون" (Vice) به کارگردانی آدام مکی روز دوشنبه گفت دیک چنی به لحاظ یک شخصیت سینمایی، بسیار غنی‌تر از دونالد ترامپ است، چرا که او "در سایه" قدرت عظیمی داشت.

بازیگر ولزی که به بهانه نمایش فیلم نامزد اسکار "معاون" در بخش خارج از مسابقه جشنواره برلین با خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت معاون اسبق رئیس جمهور آمریکا در چند دهه گذشته، نقشی بسیار محوری در آمریکا و موقعیت‌های جهانی در دنیای سیاست داشت.

بیل ادامه داد: چنی قدرت سکوت را درک کرد، در حالی که ترامپ را نمی‌توان به چنین چیزی متهم کرد. او به خوبی می‌دانست که قدرت واقعی، بودن در سایه و کار کردن در این شرایط است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بیل که برای بازی در نقش چنی 40 پوند (18 کیلو) وزن اضافه کرد، گفت اصلاً نمی‌تواند بازی در نقش کسی را تصور کند که اکنون در کاخ سفید است، برای این که از نظر او ترامپ شخصیت جالبی ندارد.

او گفت: فکر می‌کنم افراد دیگری هستند که بهتر می‌توانند نقش ترامپ را بازی‌کنند. حتماً دیده‌اید که بعضی‌ها چقدر خوب ادای او را درمی‌آورند.

Vice

ستاره "شوالیه تاریکی" گفت در ابتدا برای این که خود را در نقش چنی تصور کند مشکل داشت، اما به تدریج درگیر تناقض‌های او شد.

از سوی دیگر، آدام مکی گفت تمرکز بر شخصیت چنی کمک کرد تا موقعیت فعلی سیاست در آمریکا جمله تأثیر رسانه‌های راست‌گرا و افشاگری‌ها درمورد منابع مالی کمپین‌های انتخاباتی و لابی‌گری را تحلیل کند.

او گفت: شخصاً حس نمی‌کنم برای به تصویر کشیدن ترامپ انگیزه داشته باشم. او بیشتر حاصل 50 سال یک نوع مشخص از سیاست است که انقلاب ریگان و انقلاب جمهوری‌خواهان در آمریکا را به دنبال داشت. از نظر من نکته جالب درباره داستان چنی این است که او دقیقاً وسط این اتفاقات قرار دارد.

مکی فیلم خود را - که زندگی چنی را از دوران نوجوانی در وایومینگ دهه 1950 تا رسیدن به قدرت در دوران جرج دبلیو بوش دنبال می‌کند - یک کمدی-تراژدی نامید.

"معاون" نامزد هشت جایزه اسکار از جمله جایزه بهترین فیلم، بهترین کارگردان و بهترین بازیگر مرد برای بیل است. ایمی آدامز، استیو کارل، سام راک‌ول و تایلر پری از دیگر بازیگران این فیلم هستند که برای اولین بار در آلمان روی پرده رفت.

روز گذشته همچنین دو فیلم دیگر بخش مسابقه بین‌الملل در برلیناله روی پرده رفتند: "قصه سه خواهر" (A Tale of Three Sisters) به کارگردانی امین آلپر و "گلچین شهر ارواح" (Ghost Town Anthology) به کارگردانی دنی کوت ("ویک و فلو یک خرس دیدند"، "بستیر").

"قصه سه خواهر" سومین فیلم بلند داستانی امین آلپر فیلمساز ترک، درباره سه خواهر اهل یک دهکده فقیر دور‌افتاده در آناتولی در دهه 1980 است که برای کار به عنوان پیشخدمت به شهر فرستاده می‌شوند. این سه در نهایت پس از این که نمی‌توانند کارفرمایان خود را راضی نگه دارند، به ده خود پیش پدرشان برمی‌گردند و این تجدید دیدار باعث می‌شود قدرت خود را بازیابند و به هم کمک کنند.

A Tale of Three Sisters

جمره ابوزیا، اچه یوکسل، هلن کاندمیر در "قصه سه خواهر" بازی می‌کنند که تولید مشترک ترکیه، آلمان، هلند و یونان است.

آلپر به عنوان یکی از سینماگران امروز ترکیه است که به لحاظ سیاسی زبانی بسیار صریح دارد. او با دو فیلم "پشت تپه" (2012) و "جنون" (2015) به شهرت رسید. آلپر در فیلم‌های خود این مسئله را کندوکاو می‌کند که دولت چگونه از روش‌های مختلف برای ارعاب شهروندان استفاده می‌کند تا آن‌ها را مطیع کند.

"گلچین شهر ارواح" به کارگردانی دنی کوت پیامدهای مرگ یک نوجوان در یک حادثه رانندگی بر ساکنان یک شهر کوچک را مورد بررسی قرار می‌دهد. رابرت نیلور، ژوزه دشن و ژان-میشل آنستیل در این فیلم کانادایی بازی می‌کنند. کوت در 2013 با فیلم ("ویک و فلو یک خرس دیدند" در بخش مسابقه جشنواره برلین حضور داشت و برنده جایزه آلفرد بائر شد.

خروج فیلم ژانگ ییمو از جشنواره برلین

برگزارکنندگان جشنواره برلین روز گذشته اعلام کردند "یک ثانیه" (One Second) تازه‌ترین ساخته ژانگ ییمو کارگردان کهنه‌کار چینی از فهرست فیلم‌های بخش مسابقه بین‌الملل خارج شد. "مشکلات تکنیکی در مرحله پس از تولید" دلیل حذف فیلم ییمو ذکر شده است.

"یک ثانیه" که قرار بود جمعه در برلیناله روی پرده برود، تصویری شخصی از یک زندانی است که در دوران انقلاب فرهنگی در چین از یک اردوگاه کار اجباری می‌گریزد.

ییمو که به جرئت معروف‌ترین و تأثیرگذارترین نسل پنجم فیلمسازان چینی است در 1988 با "ذرت سرخ"، اولین فیلم خود برنده جایزه خرس طلای جشنواره برلین شد و اولین آسیایی بود که این جایزه را دریافت کرد. ییمو همچنین در 2000 برای فیلم "راه خانه" برنده جایزه بزرگ داوران جشنواره برلین همین‌طور جایزه کلیسای جهانی شد و در 2003 در برلیناله با فیلم "قهرمان" جایزه آلفرد بائر را برد.

با خروج فیلم جدید ییمو از بخش مسابقه بین‌الملل تعداد فیلم‌هایی که امسال شانس دریافت جایزه خرس طلایی و جوایز خرس نقره‌ای را دارند به 16 رسید.

روز دوشنبه همچنین اعلام شد دوره بعدی جشنواره برلین یعنی هفتادمین دوره این رویداد سینمایی 20 فوریه تا اول مارس 2020 بعد از جوایز اسکار برگزار خواهد شد.

شصت و نهمین جشنواره فیلم برلین 7 تا 17 فوریه (18 تا 28 بهمن) برگزار می‌شود. ژولیت بینوش بازیگر فرانسوی رئیس داوران بخش مسابقه بین‌الملل است.