سرویس سینمایی هنرآنلاین: "آقای جونز" (Mr. Jones) تازه‌ترین ساخته آگنیشکا هولاند فیلمساز کهنه‌کار لهستانی روز یکشنبه در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره فیلم برلین روی پرده رفت.

جیمز نورتن، ونسا کربی و پیتر سارسگارد در این فیلم سیاسی تولید مشترک لهستان، بریتانیا و اوکراین بازی می‌کنند که از روی ماجرایی واقعی ساخته شده است. داستان درباره گَرِت جونز خبرنگار ولزی (نورتن) است که از قحطی مرگبار در اوکراین در دهه 1930 گزارش تهیه می‌کند.

"آقای جونز" یکی از 17 فیلمی است که امسال شانس دریافت جایزه خرس طلایی و جوایز خرس نقره‌ای را دارند.

Mr. Jones

هولاند با فیلم‌هایی چون "اروپا اروپا" و "در تاریکی" شهرت دارد. "در تاریکی" در 2011 نماینده لهستان در اسکار بود و نامزد جایزه بهترین فیلم خارجی‌زبان هم شد، اما آن سال اسکار به "جدایی نادر از سیمین" اصغر فرهادی از ایران رسید. لهستان سال گذشته نیز "رد پا" به کارگردانی هولاند را به نمایندگی از خود برای رقابت در بخش فیلم خارجی‌زبان جوایز اسکار به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی کرد که این فیلم نامزد نشد. "رد پا" اولین بار در دنیا در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره برلین روی پرده رفت و برنده جایزه آلفرد بائر (خرس نقره‌ای) شد.

"مأمور مخفی" (The Operative) به کارگردانی یووال آدلر دیگر فیلمی بود که روز گذشته در بخش مسابقه برلیناله نمایش داده شد. دایان کروگر بازیگر متولد آلمانی در این فیلم نقش زنی بااستعداد و مسلط به چند زبان را بازی می‌کند که به خدمت سازمان جاسوسی اسرائیل، موساد درمی‌آید و برای انجام مأموریت، در قالب یک معلم انگلیسی به تهران فرستاده می‌شود.

The Operative

مارتین فریمن بازیگر بریتانیایی و کاس انور بازیگر کاناداییِ ایرانی‌تبار از دیگر بازیگران "مأمور مخفی" هستند که تولید مشترک آلمان، اسرائیل، فرانسه و آمریکاست. فیلم از روی رمان "معلم انگلیسی" نوشته  ایفتاخ رایشر آتیر، افسر اطلاعاتی سابق موساد ساخته شده است.

روز یکشنبه همچنین "خدا وجود دارد، نام او پترونیا است" (God Exists, Her Name Is Petrunija) به کارگردانی تئونا استروگار میتفسکا به عنوان یکی دیگر از رقبای جایزه خرس طلای این دوره جشنواره برلین به نمایش درآمد.

God Exists_ Her Name Is Petrunya

این فیلم درباره زنی 32 ساله به نام پترونیا اهل اشتیپ در مقدونیه است که درس تاریخ خوانده، اما غیر از پیشخدمت بودن، تجربه کاری دیگری ندارد. او هنوز با پدر و مادرش زندگی می‌کند. پترونیا یک روز هنگام بازگشت به خانه شاهد مراسم مذهبی عید تجلی مسیح در کنار رودخانه می‌شود، مراسمی که تنها مردان باید در آن شرکت کنند. او در مسابقه شرکت می‌کند و برنده می‌شود و...   

زوریکا نوشوا، لابینا میتفسکا و سیمئون مونی دامفسکی از بازیگران فیلم جدید تئونا استروگار میتفسکا هستند که تولید مشترک مقدونیه، بلژیک، اسلوونی، کرواسی و فرانسه است. او کارگردان فیلم‌هایی چون "وقتی روز نامی ندارد"، "زنی که اشک‌هایش را پاک کرد" و "من اهل تیتوف ولس" است.

درام رمانتیک "فکر می‌کنی من کی هستم" (Who You Think I Am) با بازی ژولیت بینوش روز گذشته در بخش نمایش‌های ویژه برلیناله نمایش داده شد. بینوش که امسال رئیس داوران بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره برلین است، در این فیلم فرانسوی نقش زنی 50 ساله به نام کلر میو را بازی می‌کند که برای جاسوسی معشوقه‌اش لودو، به عنوان زنی جوان‌تر صفحه‌ای جعلی در شبکه اجتماعی باز می‌کند و...

Who You Think I Am

فرانسوا سیویل و نیکول گارسیا از دیگر بازیگران "فکر می‌کنی من کی هستم" به کارگردانی سفی نبو ("فرشته من"، "دوما"، "در جنگل‌های سیبری") هستند. فیلم از روی رمانی نوشته کامیل لورنس ساخته شده است.

شصت و نهمین جشنواره فیلم برلین 7 تا 17 فوریه (18 تا 28 بهمن) برگزار می‌شود.