سرویس سینمایی هنرآنلاین: دهمین روز از سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر پس از دو روز تعطیلی به دلیل ایام شهادت بانوی دوعالم حضرت فاطمه زهرا (س) یکشنبه 21 بهمن از سر گرفته شد و در این روز سه فیلم "آشفته‌گی" فریدون جیرانی، "حمال طلا" تورج اصلانی و "ماجرای نیمروز، ردخون" محمدحسین مهدویان به روی پرده رفتند.

در نشست خبری فیلم "آشفته‌گی" بهرام رادان، مهناز افشار، نسیم ادبی بازیگران، مسعود سلامی مدیر فیلمبرداری و کامیاب امین عشایری طراح صحنه به همراه فریدون جیرانی حضور یافتند.

جیرانی نیز در این نشست درباره این شباهت بیان کرد: این فیلم در ادامه "خفه‌گی" ساخته شده است، البته داستان "آشفته‌گی" جاندارتر است. همچنین سعی کردم فرم متفاوتی داشته باشد که برای تماشاگر بیگانه است به گونه‎ای که ساخت چنین فیلم‌هایی ریسک است. این فیلم سومین تجربه در چنین فضای متفاوتی است.

وی ادامه داد: این تجربه را به این دلیل دوست دارم که دارای فضای عاشقانه‌ای است که آن را می‌پسندم، به خصوص بازیگرانم که حس عاشقانه متفاوت را به خوبی نشان داده‌اند.

این کارگردان توضیح داد: قبل از "خفه‌گی" قهرمان‌های من سرگشتگی دارند، یعنی آدم‌های مریضی که در قصه‌های من حضور دارند.

وی تاکید کرد: احتمال دارد فیلم "دلهره" ساموئل خاچیکیان را بازسازی کنم، خاطره ریسک یک کارگردان در آن دوران در من باقی مانده است و می‌خواهم ادای دینی به این کارگردان داشته باشم.

جیرانی درباره سرمایه این فیلم نیز تصریح کرد: پول و سرمایه این فیلم تمیز است.

بهرام رادان نیز در ادامه این نشست بیان کرد: فریدون جیرانی یک برند است و قابلیت جلب نظر مخاطب را دارد، آن قدر شجاع است و ایده‌های نو برای پردازش یک داستان دارد که قابل ستایش است. بعد از ۲۰ سال با جیرانی کار کردم و از این تجربه خوشحال هستم.

پس از اتمام نشست خبری این فیلم نوبت به اکران فیلم"حمال طلا" به کارگردانی تورج اصلانی رسید. پیش از این اصلانی را در مقام مدیر فیلمبرداری و تهیه کننده می‌شناختیم و در این جشنواره نیز در مقام مدیر فیلمبرداری پیش از این سه بار در نشست خبری جشنواره سی و هفتم حضور یافت و حالا در مقام کارگردان فیلم اولی در نشست خبری حاضر شد.

"حمال طلا" با نام قبلی"حباب زر" قصه زندگی رضا، حمال طلا است. شغلش رساندن طلا و جواهرات از کارگاه به مغازه است. یک روز در مسیر از او دزدی می‌شود و او باید غرامت بپردازد. او از دوستش لویی کمک می‌گیرد، اما نوسانات بازار تهران اوضاع او را بدتر می‌کند. رسعید آقاخانی، پیام احمدی نیا، لطف الله سیفی، ژاله صامتی، امید روحانی، امین آقا فرزانه، علیرضا مهران، حسن زاهدی، داود محمدآبادی، محمود شفیع خانی، رضا شفیع خانی در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

اصلانی در نشست خبری این فیلم بیان کرد: فیلم کاملاً در دنیای رئال تعریف می‌شود و درباره شغل "قال‌کاری" است که بیشتر جواهرسازان با آن درگیر هستند و فیلم تخیلی و ذهن نیست.

او درباره هدف از نشان دادن کثیفی و ادبیات لمپنیسم در فیلم گفت: منظور خاصی وجود نداشت ولی یک فیلمساز و کسی که مدعی کار فرهنگی است، شاخک‌های تیزتری در جامعه دارد و من به مساله‌ای پرداختم که در جامعه بوده و یک شغل است.

منصور سهراب پور که تهیه کننده فیلم "درخونگاه" نیز هست به نقدهایی که درباره این فیلم در یک برنامه تلویزیونی انجام شده واکنش نشان داد و افزود: آنچه درباره "درخونگاه" پیش آمد، یک حمله تمام عیار بود و منتقدی که از جایی خوراک می‌گیرد، زحمات یک تیم ۱۰۰ نفره را زیر سوال برد، نمی‌دانم چرا وقتی شورای پروانه ساخت و نمایش داریم اینطور چنین افرادی تُرک‌تازی می‌کنند؟!

اما در ادامه و پایان بخش اکران فیلم‌های سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر اکران فیلم"ماجرای نیمروز، ردخون" به کارگردانی محمد حسین مهدویان بود که در ادامه "ماجرای نیمروز" ساخته شده است. "ماجرای نیمروز، ردخون" به حضور عباس زری باف و عملیات مرصاد و نقش او دراین باره می‌پردازد. هرچند به گفته تعدادی از منتقدان این فیلم گیرایی فیلم اول را ندارد، اما توانست نمره قابل قبولی از سوی مردم و منتقدان دریافت کند و در جدول آرا مردمی قرار دارد.

 نشست خبری این فیلم با حضور محمدحسین مهدویان کارگردان، هادی حجازی‌فر، جواد عزتی، مهدی زمین‌پرداز، حسین مهری، محمد عسگری، بهنوش طباطبایی و هستی مهدوی بازیگر، محمود رضوی تهیه‌کننده، ابراهیم امینی نویسنده، هادی بهروز مدیرفیلمبرداری، کامران حجازی مجری طرح، ایمان کرمیان طراح جلوه‌های ویژه میدانی، سینا قویدل طراح جلوه‌های بصری، حبیب خزاعی‌فر آهنگساز، شهرام خلج طراح گریم برگزار شد.

مهدویان در ابتدای این نشست گفت: "ماجرای نیمروز" را که ساختیم به هر حال یکسری شخصیت جذاب در این فیلم بودند که همان موقع فکر کرده بودیم که قصه دیگری را با این شخصیت‌ها تعریف کنیم.

او درباره تحقیقات پیش از ساخت فیلم توضیح داد: این موضوعی بود که درباره آن قبلا کار کرده بودیم. حدود یک سال و نیم روی این موضوع تحقیقات صورت گرفت که در اختیار نویسندگان قرار گرفت.

هادی حجازی فر، بازیگر این فیلم در پاسخ به سوالی در مورد تغییر شخصیت کمال در دو فیلم ماجرای نیمروز گفت: یکی از سختی‌های کار بچه‌هایی که در قسمت اول فیلم هم بازی کرده بودند، این بود که شخصیت آن‌ها جا افتاده بود و طرفدارانی داشت. نکته مهم این بود که ما بتوانیم شخصیت‌هایی که از ما خواسته شده بود را بازی کنیم. با توجه به وجود تناقضاتی که در شخصیت‌های فیلم در دو قسمت "ماجرای نیمروز" وجود داشت، این کار ما را سخت می‌کرد.

مهدویان در مورد احتمال جایزه نگرفتن فیلمش در جشنواره امسال و اینکه آیا اگر جایزه نگیرد بازهم در جشنواره حضور خواهد داشت، گفت: مهم ترین خواسته ما از جشنواره فیلم فجر بحث اکران فیلم‌هایمان است. جشنواره فجر یک اکران کوچک برای حدود 20 هزار تماشاگر است و ما با این تماشاگران در ارتباطیم و تعامل داریم و زمینه خوبی برای اکران فیلم فراهم می‌شود. هر 4 فیلمی که ما طی 4 سال اخیر ساخته ایم در جمع 5 فیلم برتر آرای مردمی قرار گرفت. اگر داوران به ما جایزه بدهند خوشحال می‌شویم اما اگر جایزه هم ندهند ما به اهداف‌مان در جشنواره رسیده‌ایم.

پایان بخش روز دهم جشنواره فیلم فجر برای اهالی رسانه، منتقدان وسینماگران اعلام اسامی نامزدهای بخش‌های مختلف بود که فردا شب همزمان با 22 بهمن ماه در برج میلاد برگزار و برندگان سیمرغ‌ها را با خود همراه می‌کنند. "شبی که ماه کامل شد" ساخته نرگس آبیار با 13 نامزدی در بخش‌های مختلف پیشتاز است و پس از این فیلم "ماجرای نیمروز، ردخون" ساخته محمدحسین مهدویان با نامزدی در 11 بخش رتبه بعدی را به خود اختصاص داده است. (اینجا)