سرویس سینمایی هنرآنلاین: در هفتمین روز از سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در پردیس سینمایی ملت که سینمای اصحاب رسانه است، علاوه بر مستند "نت‌های مسی یک رویا" ساخته رضا فرهمند، سه فیلم "دیدن این فیلم جرم است"، "23 نفر" و "پالتوشتری" به روی پرده رفت.

در سئانس اول همانند روزهای قبلی فیلم مستند "نت‌های مسی یک رویا" ساخته رضا فرهمند نمایش داده شد.

در نشست خبری این فیلم مرتضی شعبانی تهیه کننده بیان کرد: امیدوارم اولین حضور جهانی این مستند در جشنواره فیلم کن رقم بخورد.

وی در ادامه درباره سختی‌های این فیلم نیز گفت: در جاهای مختلف دنیا حتی در ایران تله‌های انفجاری وجود دارد، که فکر می‌کنم ایمن سازی منطقه یرموک که فیلم ما در آنجا تولید شد سال‌ها طول می‌کشد. ما در این فیلم همراه 5 کودک بودیم که هیچ یک از آن‌ها بازی نکردند و همگی خودشان بودند. کودکانی که زندگیشان یک رویا است.

در ادامه نوبت به دیدن فیلم "دیدن این فیلم جرم است" رسید. فیلمی که تا پیش از اکران با حواشی بسیاری همراه بود و صحبت‌های بسیاری درباره آن میان اصحاب رسانه و منتقدان رد و بدل می‌شد. این فیلم نخستین ساخته رضا زهتابچیان در مقام کارگردان است و درباره یک فرمانده پایگاه بسیج است که باید از ناموس خود دفاع کند. در این فیلم مهدی زمین‌پرداز، امیرآقایی، لیندا کیانی، حمیدرضا پگاه، حسین پاکدل به ایفای نقش پرداخته‌اند.

یکی از حواشی نشست این فیلم نحوه برخورد زهتابچیان با سوالات بود که باید علاوه بر این که منصور ضابطیان یک بار سوال را می‌خواند خود او نیز بارها سوال را می‌خواند، تحلیل می‌کرد و  پاسخ می‌داد.

زهتابچیان در بخشی از نشست گفت: من هیچ تصویری از حاکمیت ایران و سپاه نشان نداده‌ام، در این فیلم برای ما مهم این بود که محدود به لباس‌ها نشویم و به همین دلیل هم در فیلم در میان بسیجیان، چادری ها، سپاهی‌ها، سردارها و... دو دسته وجود دارد. سعی کردیم به مخاطب بگوییم با پیش‌فرض‌ها با این موقعیت مواجه نشوید و قضاوت نکنید. در این فیلم حس مخاطبان وحدت ملی است اما مسئله من وحدت ملی نبود.

این کارگردان درباره اینکه تا چه اندازه به مساله کاپیتولاسیون در این فیلم اشاره داشته است، توضیح داد: داستان فیلم ربطی به کاپیتولاسیون ندارد. اگر درگیر این مسئله بودیم که فیلم اینگونه تمام نمی شد. احتمال اکران نشدن فیلم را می‌دهم؛ این فیلم سطح رویی را نشان می‌دهد اما مشکل اصلی در عمق است.

علیرضا صالحی دستیار کارگردان در ادامه توضیح داد: همه عوامل وحشت داشتند هنگام کار؛ ما مجوز نیروی انتظامی نداشتیم و نتوانستیم درخیابان به درستی سکانس‌های مورد نظر را بگیریم. فیلمی ساختیم که زیرزمینی نیست اما شبیه زیرزمینی درآمده است. نیروی انتظامی برای فیلم مجوز نداد و شرط کردند که باید یک پلان از فیلم حذف شود.

در ادامه و پس از این نشست پرحاشیه، نوبت به اکران فیلم "23 نفر" رسید که مهدی جعفری آن را براساس قصه واقعی زندگی 23 نوجوان که در زمان جنگ عراق علیه ایران به اسارت نیروهای بعثی درآمدند کار کرده است. در این فیلم نحوه اسارت و چگونگی رفتار آن‌ها با نیروهای عراقی به نمایش گذاشته شده است. در این نشست علاوه بر 23 بازیگر، 22 آزاده‌ای که این نوجوانان نقش آن‌ها را بازی کرده بودند نیز در سالن نشست حضور داشتند.

در این نشست که بسیار پرتعداد بود، مهدی جعفری گفت: حدود 13 سال پیش مستندی درباره این دوستان اسیر ساختم و دلبسته منش و کار بزرگ آن‌ها شدم و از همین رو آرزوی من شد که یک فیلم سینمایی در این باره بسازم که خدا را شکر محقق شد.

وی اضافه کرد: مسئله پیچیده این بود که ما چقدر می‌توانیم در اقتباس به آنچه که واقعیت داشته نزدیک شویم و به نظرم این یک موضوع نسبی بود ولی تلاشم این بود که این کار را انجام دهم و به قصه وفادار باشم. از همین رو به بازیگران نوجوان که یکی از مهمترین عناصر بودند توجه کردیم و این دغدغه ما بود که افرادی را انتخاب کنیم که قابل باور بازی کنند. از همین رو در تهران و شهرستان فراخوان دادیم؛ ضمن اینکه به نظرم این اسرا سمبل کشور ما بودند.

جعفری اظهار کرد: به جز یکی، بقیه 23 زنده هستند که یکی از آن‌ها بر اثر بیماری چند سال پیش فوت کرد. این را هم باید بگویم که بازیگران نوجوان ما با 23 نفر اصلی دیداری داشتند. برای من به‌عنوان روایتگر خیلی سخت بود که از اسم‌های واقعی همه آن‌ها استفاده کنم. چون اگر این کار را می‌کردم باید داستان تک‌تک آن‌ها را روایت می‌کردم از همین رو این 23 نفر بزرگواری کردند و اجازه دادند از نام های دیگری استفاده کنیم اما روح حرکت 23 نفر در فیلم وجود داشت.

در پایان روز هفتم فیلم کمدی "پالتو شتری" ساخته مهدی علی میرزایی به روی پرده رفت.

مهدی علی‌میرزایی درباره فیلم گفت: خوشحالم که فیلم، امشب در این سالن به نمایش درآمد. من هدف خاصی از ساخت این فیلم نداشتم؛ من داستانی داشتم که در یک مجله معتبر چاپ شد و بازخورد خوبی داشت و از همان داستان را بسط دادم و فیلم ساختم.

علی میرزایی در پایان عنوان کرد: من تجربه‌ای که در فیلمنامه‌ها داشتم این بود که یک سری مخاطبان را از صنف تحصیل‌کرده‌ها می دیدم و خیلی از کمدی‌ها از گفتمان آن‌ها دور می‌شود به طوری که برخی دفاتر می‌گویند ما کمدی آدم‌های احمق را دوست داریم. از همین رو فکر کردم این جنس از کمدی می‌تواند برای این قشر از افراد مفید و جذاب باشد.

بانیپال شومون از بازیگران "پالتو شتری" هم توضیح داد: مهمترین فیلم امسال من در جشنواره همین "پالتو شتری" است چون ایفای نقش کوهیار برای من یک چالش بود از همین رو اعضای گروه به من کمک زیادی کردند.

در خاتمه شب هفتم، محمدرضا باهنر، سعید اوحدی و حجت الله ایوبی به کاخ رسانه آمدند و همراه با اصحاب رسانه و منتقدان به تماشای فیلم‌ها نشستند.

"ماجرای نیمروز، ردخون"، "متری شش و نیم"، "جان‌دار"، "غلامرضا تختی"، "شبی که ماه کامل شد"، "۲۳ نفر" و "سرخ‌پوست" فیلم‌هایی هستند که طبق نظر آرا مردمی با هم به رقابت جدی‌تری برای سیمرغ این بخش می‌پردازند.