سرویس سینمایی هنرآنلاین: در سئانس اول روز ششم سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر انیمیشن "بنیامین" به روی پرده سینما ملت رفت و باز هم گلایه دست‌اندرکاران این فیلم برای نادیده گرفته شدن انیمیشن تکرار شد.

در نشست خبری این فیلم مصطفی حسن آبادی تهیه‌کننده این انیمیشن صحبت‌های خود را با گله از مسئولین جشنواره آغاز کرد و گفت که مسئولین نسبت به سال قبل چند امتیاز به ما دادند و جایزه‌ای برای انیمیشن گذاشتند و سعی شد از نگاه خودشان یک اهمیت به انیمیشن بدهند که شاید از دید مسئولین یک منت بزرگ به حساب بیاید ولی ما خودمان را در این جشنواره یک مهمان ناخوانده می‌دانیم و از تعداد اکران تا زمان آن اصلا شرایط خوب نبود.

امیر زند مدیر دوبلاژ انیمشین "بنیامین" نیز طی سخنانی با بیان اینکه پیش از دوبله صدای شاهد وجود داشت و برخی از صداها را خود آقای عنایتی گفته بود، بیان کرد: برای دوبلاژ این فیلم از بزرگان دوبله ایران و اساتید فن استفاده شده اما در نمایشی که من دیدم، کیفیت صدا اصلا خوب نبود و در واقع آنچه که امروز دیدید آن چیزی نبود که باید می‌دیدید و این اشکالات کوچکی نبود.

در ادامه فیلم "یلدا" ساخته مسعود بخشی به روی پرده رفت. بخشی که پس از گذشت هفت سال از ساخته قبلی خود"یک خانواده محترم" به سینما بازگشته و در بخش نگاه نو حضور یافته است، فیلمی درباره بخشش تولید کرده است. قصه درباره دختری است که مرتکب قتل شده و حالا قرار است در شب یلدا با حضور در یک ویژه برنامه تلویزیونی با خانواده مقتول روبه رو شده و تقاضای بخشش کند. در این فیلم صدف عسگری، بهناز جعفری، فرشته صدرعرفایی، بابک کریمی، آرمان درویش و فروغ قجابیگلو به ایفای نقش می‌پردازند.

بخشی در نشست خبری این فیلم که بیشتر مخاطبان آن را با برنامه "ماه عسل" مقایسه می‌کردند گفت: از ابتدا می‌خواستیم یک فیلم درباره یک برنامه تلویزیونی بسازیم که خروجی‌اش فیلم تلویزیونی نباشد. اگر "یلدا" حس برنامه تلویزیونی به مخاطب می‌دهد، در این زمینه موفق نبودیم. فیلم درباره بخشش است نه قصاص، بخشش یک موضوع انسانی و فراتر از مرزها است به همین دلیل بسیاری از تهیه کنندگان خارجی دوست داشتند با این فیلم همکاری کنند.

ژاک بی دو تهیه‌کننده فرانسوی درباره همکاری سفارت فرانسه در ایران با این فیلم گفت: ما تماس‌هایی با سفارت فرانسه در ایران داشتیم اما از آن‌ها حمایتی دریافت نکردیم. سینمای ایران بسیار اهمیت دارد و سینمای جهان و اروپا نیازمند یادگیری از سینمای ایران هستند، شاید عجیب باشد که بگویم تصویر مدرن از تهران برای مخاطب اروپایی تازه است و تصویر قدیمی را می شورد و می برد. ما به این کارگردان اعتماد کردیم و ۲۴ منبع سرمایه گذاری برای کار پیدا کردیم.

پس از پایان نشست خبری فیلم "یلدا" نوبت به اکران فیلم "جمشیدیه" به کارگردانی یلدا جبلی رسید. کارگردانی که در دومین تجربه فیلمسازی خود به سراغ موضوعی درباره قصاص رفته است. در این فیلم سارا بهرامی، حامد کمیلی، پانته‌آ پناهی‌ها، کیومرث پوراحمد، بهرام عظیمی، ستاره پسیانی، محمدولی زادگان و سعید چنگیزیان به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فردین خلعتبری تهیه‌کننده، آهنگساز و یکی از نویسندگان "جمشیدیه" هم اظهار کرد: ما "جمشیدیه" را زندگی کردیم و دوستان ما را با همدلی همراهی کردند.

جبلی درباره ضد انسانی بودن "جمشیدیه" هم توضیح داد: کاراکتر زن ما به نام ترانه مدام در فیلم درباره کشتن شخصیت راننده می‌گفت که چرا این اتفاق افتاده است و در نهایت خود را به پلیس معرفی می‌کند بنابراین این رفتار نشان از ضدانسانی بودن رفتار او ندارد. ضمن اینکه فکر می‌کنم ترانه و رفتارش نشان می‌دهد که حرکت‌های ضدانسانی دور از این شخصیت نیست.

سارا بهرامی در توضیح همکاری مجدد با حامد کمیلی و همبازی شدن با او بیان کرد: من و حامد کمیلی این دغدغه را داشتیم که بازی تکراری نداشته باشیم برای مثال من با آقای کمیلی زیاد همکاری داشتم اما نقش‌هایی که با او کار کردم متفاوت بوده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا به سیمرغ جشنواره فکر می‌کند یا خیر نیز گفت: خدارا شکر که سیمرغ دارم ولی باید بگویم هرگز برای کسب سیمرغ بازی نمی‌کنم در این فیلم هم نقشم بسیار حساس بود اما چند نقد خواندم که دلم را شکسته است. برای مثال یکی از منتقدها گفته این فیلم درباره فحش است و من برای چنین منتقدهایی متاسفم. باید عنوان کنم لمپنیسم بخشی از ادبیات ما شده و من برای این مسأله متاسفم. از همین رو فکر می‌کنم شاید ادبیات کاراکتر اصلی با نام ترانه باعث شود کشوری که از کتاب و ادبیات دور است به خودش بیاید. من تمام قد برای این انتخاب ایستاده‌ام و به آن افتخار می‌کنم. ضمن اینکه برای من جشنواره یک چیز جذاب است که ترجیح می‌دهم هیجان آن را تجربه کنم.

پایان بخش شب ششم، اکران فیلم"مردی بدون سایه" ساخته علیرضا رئیسیان با بازی لیلا حاتمی، علی مصفا، امیرآقایی، نسیم ادبی، نادر فلاح، فرهاد اصلانی و گوهر خیراندیش بود. فیلم درباره یک زوج است که همسر مرد به سفری درخارج از کشور می‌رود و در بازگشت ناپدید می‌شود.

علی مصفا در توضیح ریتم یکنواخت و بازی‌های تکراری‌اش در فیلم‌ها، ضمن کنایه به خبرنگارانی که در مقام تهیه‌کننده فیلم‌های دیگر درباره هزینه تولید فیلم‌ها سوال‌ کرده بودند، گفت: خیلی خوشحالم که امروز آخرین باری است که در جشنواره حضور دارم و قرار نیست در این نشست جواب ممیزین مالیاتی را بدهم چون در مقام بازیگر اینجا هستم! یکنواخت بودن بازی‌هایم هم به این دلیل است که همه فیلم ها را من بازی کردم و اگر نقش ها شبیه هم شده به این دلیل است که کارگردان از من این نوع بازی را خواسته است.  

لیلا حاتمی هم درباره پذیرفتن این نقش بیان کرد: آقای رئیسیان خیلی مایل بودند که من در این فیلم بازی کنم و من هم از داستان و فیلمنامه بدم نیامد. این اثر در راستای همکاری‌های قبلی من و قای رئیسیان بود.

رئیسیان درباره پایان‌بندی فیلم عنوان کرد: فیلسوف بزرگی گفته هر اثر هنری در ذهن مخاطب شکل می‌گیرد و هر مخاطب می تواند برداشت خودش را از اثر داشته باشد اما فیلمی که بین خیال و واقعیت جریان می‌یابد، نمی تواند گنگ باشد.  

وی درباره لاکچری بودن فیلم توضیح داد: اگر این فیلم لاکچری است پس آن تئاتری که چند وقت قبل اجرا شد، چه بود؟ این فیلم دوپاره نیست و من می‌خواستم نشان دهم یک زندگی عادی چطور می‌تواند بحرانی شود.  

رئیسیان در پایان نشست به تعبیر "حرف اصلی‌" اش را بیان کرد: متاسفانه در چند سال اخیر نسل اول کارگردانان ما کاملا حذف شدند و از نسل دوم جز دو سه مورد بقیه فیلمسازی برایشان سخت شده است که معتقدم این هشدار را باید جدی گرفت. شرایط برای تولید خیلی سخت شده است و این هشدار را می‌دهم که فیلم‌هایی که اثر اجتماعی و عاطفی بر بیننده می‌گذارند تولیدشان دارد کمتر می شود و من از رسانه‌ها خواهش می کنم که از این فیلمسازان حمایت کنند.  

اما در پایان روز ششم طبق اعلام رسمی روابط عمومی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، فیلم‌های "ماجرای نیمروز، رد خون" محمدحسین مهدویان، "شبی که ماه کامل شد" نرگس آبیار، "متری شیش و نیم" سعید روستایی، "سرخپوست" نیما جاویدی، "بیست و سه نفر" مهدی جعفری، "جان دار" حسین امیری دوماری و پدرام امیریا، "غلامرضا تختی" بهرام توکلی. همچنان در صدر جدول آرا مردمی قرار دارند.