سرویس سینمایی هنرآنلاین: در پنجمین روز سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، در پردیس ملت که کاخ جشنواره محسوب می‌شود در سئانس اول مستند "دلبند" به کارگردانی یاسر طالبی به روی پرده رفت.

الهه نوبخت تهیه کننده این فیلم مستند در بخشی از این نشست بیان کرد که کاش در جشنواره فیلم فجر استقبال بیشتری از مستند می‌شد، هرچند که من سه‌، چهار دوره در این جشنواره کار کردم و می‌فهمم هیجان برای سینمای داستانی آنقدر زیاد است که مستند دیده نمی‌شود، اما کاش به آن توجه بیشتری می‌شد.

نوبخت همچنین در ادامه صحبت‌هایش به گردش مالی در سینمای مستند اشاره کرد و درباره تفاوت جشنواره فجر با جشنواره‌های جهانی گفت: در جشنواره "ایدفا" که مهم‌ترین جشنواره مستند دنیاست و بلیت‌هایش به طور کامل به فروش می‌رود و مردم عادی آن‌ها را می‌خرند؛ حدوداً ۱۲ هزار یورو پول بلیت‌های ۵ اکران ما در این جشنواره شد. ما در ایران باید به جریان اقتصادی فیلم‌ها کمک کنیم و انتظار می‌رود از دل این جشنواره یک گفتمان بین صاحبان آثار و اصحاب رسانه شکل بگیرد. صاحبان آثار پردیس "چارسو" هستند و اهالی رسانه در پردیس ملت، امیدوارم به زودی یک کاخ جشنواره داشته باشیم تا بتوانیم فیلم‌ها را کنار هم ببینیم.

در سئانس دوم فیلم "خون خدا" به کارگردانی مرتضی علی عباس میرزایی به روی پرده رفت. در این فیلم رضا اخلاقی راد، فرید سجادی حسینی، سعید داخ و شیوا ابراهیمی به ایفای نقش پرداخته‌اند. فیلم سرگذشت مردی است که کارتن خواب شده و در روز تاسوعا با پاکتی آغشته به خون مواجه می‌شود.

عباس میرزایی که دومین فیلمش را روانه جشنواره سی و هفتم کرده است در نشست خبری این فیلم گفت: پروسه تولید کار ما خیلی سخت بود و با عشق فیلم را ساختیم. با این حال به عنوان نماینده معنوی گروه بابت همه کمی و کاستی‌های فیلم عذرخواهی می کنم.

این کارگردان درباره دعوت از بازیگران سرشناس‌تر برای حضور در این فیلم گفت: به ما پیشنهاد شد بازیگر چهره و سلبریتی بیاوریم و ما به خیلی‌ها زنگ زدیم اما قبل از اینکه فیلمنامه را بخوانند رد می‌کردند و برای این پیشنهاد خیلی فحش شنیدیم و مورد توهین قرار گرفتیم. با این حال الان خوشحالم با گروهی که خودم دوست داشتم کار کردم.

سیاوش حقیقی تهیه کننده این فیلم نیز به سختی‌های تولید اشاره کرد و افزود: ما باید لوکیشن‌هایی را برای شهادت امام حسین (ع) بازسازی می‌کردیم و این یکی از سختی‌های بزرگ ما بود؛ اما از آن طرف دو سه روزه پروانه ساخت گرفتیم و وقتی دوستان متوجه شدند قصد ساخت چنین فیلمی را داریم همکاری زیادی کردند.‌

در ادامه این روز نوبت به اکران "طلا" فیلم جدید پرویز شهبازی رسید که در آن نگار جواهریان، طناز طباطبایی، هومن سیدی، مهرداد صدیقیان و احترام برومند به ایفای نقش پرداخته‌اند. این فیلم روایتی است از چند جوان که قصد دارند با کمک هم مغازه‌ای برای کسب و کارشان تولید کنند اما در این میان اتفاقاتی رخ می‌دهد که قصه فیلم را پیش می‌برد. نشست خبری این فیلم با حواشی همراه شد که بخشی از آن به‌خاطر واکنش شهبازی به پرسش‌ها بود.

شهبازی در ابتدای این نشست بیان کرد: اگر فیلم باور پذیر نیست و می‌خواهید فیلم را نقد کنید، باید آن را در قالب یک یادداشت بنویسید و بگویید این فیلم خوب است یا بد. اینجا برای نقد فیلم نیامده‌ایم. این نقدها را هم برای من ننویسید زیرا منتقد برای تماشاگر می‌نویسد.

رامبد جوان که در کنار محمد شایسته تهیه این فیلم را برعهده داشته، درباره نحوه همکاری‌اش در این پروژه گفت: قرار شد ما پولمان را روی هم بگذاریم و می‌خواستیم چهار فیلم بسازیم اما سه تا شد.

او همچنین بیان کرد: نحوه اجرایی کار به عهده محمد شایسته بوده و من هم در بخش‌هایی که بلد هستم کمک کردم. من در زمان این پروژه مشغول "خندوانه" بودم. از ابتدا یکی از پروژه‌هایی که ما می‌خواستیم انجام بدهیم، فیلم آقای شهبازی بود و بر اساس زمان بندی‌ها تبدیل به فیلم دوم ما شد.

جوان در بخشی از این نشست از سوالاتی که مطرح می‌شد انتقاد کرد و گفت: اینجا جشنواره فیلم فجر است و جلسه پرسش و پاسخ یک فیلم است، چرا سوالات اینقدر ساده هستند؟ سینما مجموعه‌ای از عناصری است که می‌توانیم مجزا با آن مواجه شویم. چرا هیچکدام یک مبحث مهم را راجع به سینمای پرویز شهبازی باز نمی‌کنید؟ فیلم به نظر ساده است اما در واقع مهندسی پیچیده‌ای دارد. این مباحث در جشنواره فیلم فجر اهمیت زیادی دارد. اینجا باید سوالاتی پرسیده شود که خارج از این محیط مطرح نمی‌شود.

اما در سئانس آخر که به فیلم " شبی که ماه کامل شد" ساخته نرگس آبیار اختصاص داشت سالن‌های پردیس ملت مملو از تماشاگر بود.

این فیلم روایتی است از زندگی عبدالحمید و عبدالمالک ریگی سرکرده گروهک القاعده که فیلم از دید همسر عبدالحمید ریگی روایت می‌شود. در این فیلم الناز شاکردوست، هوتن شکیبا، فرشته صدرعرفایی و شبنم مقدمی به ایفای نقش پرداخته‌اند و البته چهره جدیدی که نقش عبدالمالک ریگی را بازی کرد امین رحیمیان است که ورودش به سینما با یک نقش کاملا منفی رقم خورد. فیلم آبیار در بخش گریم، موسیقی و طراحی صحنه بسیار خوب کار شده بود و نشان از این دارد که کارگردان با شناخت مناسب از قصه و سینما در چهارمین فیلم خود به مرز پختگی رسیده است. نشست خبری این فیلم نیز بسیار شلوغ بود.

نرگس آبیار در ابتدای این نشست درباره شکل‌گیری ایده اولیه ساخت این فیلم گفت: موضوع این فیلم سال‌ها قبل من را درگیر کرده بود و اخبارش را دنبال می‌کردم و برایم همیشه جالب و جذاب بود، اما سال گذشته که این پیشنهاد به من شد متوجه شدم طرح برای آقای مرتضی اصفهانی است و وقتی دیدم نگاه زنانه دارد، برای من جذاب شد، زیرا زن‌ها همیشه از کاراکترهای جذاب برای من هستند و به همین دلیل تصمیم به ساخت این اثر گرفتم.

هوتن شکیبا بازیگر نقش عبدالحمید ریگی درباره تجربه متفاوت حضور در این فیلم عنوان کرد: این نقش، سختی‌های خاص خود را داشت که بخش عمده‌ای مربوط به شرایط فیلمبرداری می‌شد که بسیار سخت بود از سوی دیگر می‌خواستیم تغییر کاراکتر در طول روند فیلم به گونه‌ای باورپذیر باشد. از خانم آبیار که به من کمک کرد بسیار تشکر می‌کنم. تلاشم را کردم به جایزه فکر نکنم تا توی ذوقم نخورد من واکنش‌های خوب نسبت به این اثر گرفتم و همین را فعلا به‌عنوان جایزه خود پذیرفته‌ام.

 شکیبا همچنین درباره زبان کاراکتر عبدالحمید در فیلم گفت: گاهی پشیمان می‌شدم چون خیلی سخت است و باید تمرکز می‌کردیم چراکه من در این فیلم هم از زبان اردو، از زبان بلوچی و فارسی استفاده می‌کردم اما آقای امینی مربی ما بسیار ما را در این زمینه کمک کردند.

شبنم مقدمی بازیگر نقش مادر همسر ریگی که برای نخستین بار خودش شاهد این فیلم بود تحت تاثیر جو موجود در فیلم و حال وهوایی که داشت تحت تاثیر قرار گرفته و در سخنان کوتاهی گفت: این برای اولین بار بود که فیلم را همراه با شما دیدم و هنوز بابت آن هیجان زده هستم. تصویرم در فیلم برای خودم عجیب بود و فکر نمی‌کردم این فیلم را من بازی کرده باشم. هنوز هم تحت تاثیر مادرانگی این فیلم هستم اما می‌توانم بگویم نرگس آبیار مجموعه‌ای از رفتار، حرکت و ... به من داده بود و از او ممنونم که کمتر بختش به سراغ بازیگری می‌رود. وقتی این فیلم را می‌دیدم قلبم در حال کنده شدن بود.

فرشته صدرعرفایی که نقش مادر ریگی را در این فیلم بازی می‌کند با گریم و لهجه‌ای که دارد در ابتدا برای مخاطب قابل شناسایی نیست. او درباره نقش خود اظهار کرد: فکر می‌کنم بخش زیادی از نقشم را مدیون راهنمایی‌های خانم آبیار هستم که این نقش را به زیبایی نوشت و به من کمک کرد. ضمن اینکه ایمان امیدواری با طراحی گریم به من بسیار کمک کرد در زمینه لهجه هم تمرین کردیم از سوی دیگر پیش از فیلمبرداری به سیستان و چابهار رفتم و با مردم آنجا آشنا شدم اما در نهایت می‌خواهم بگویم نتیجه کار را نتیجه زحمات نرگس آبیار می‌دانم.

پدرام شریفی دیگر بازیگر این فیلم گفت: نقش شهاب با دیگر نقش‌هایم تفاوت داشت و در ظرف دو ماه سعی کردم به آنچه خانم آبیار می‌خواهد برسم همه چیز بسیار سخت بود ولی حالا که نتیجه را می‌بینم خوشحالم که در این فیلم حضور داشتم.

رامین رحیمیان بازیگر نقش عبدالمالک ریگی هم درباره ورودش به عرصه بازیگری با این نقش متفاوت گفت: این نقش ویژگی‌های خاصی داشت و فکر می‌کردم اگر اجرای آن ذره‌ای بیرون بزند زحمات دوستان را به باد می‌دهد. از همین رو تصاویر آرشیوی نگاه می‌کردم اما نمی‌خواستم از کاراکتر عبدالمالک یک هیولا نشان بدهم و بیشتر می‌خواستم ایدئولوژی او را نشان بدهم.

محمدحسین قاسمی درباره شکایت خانواده زن برادر ریگی که شایعه آن در برخی رسانه‌ها منتشر شده بود هم گفت: ما شکایتی دریافت نداشته‌ایم و قرار است یک نمایش ویژه برای این خانواده داشته باشیم.

امین میری بازیگر و مربی لهجه "شبی که ماه کامل شد" گفت: دوست داشتم لهجه‌ها درست از کار دربیاید چون در بسیاری از فیلم‌ها دیده‌ام که لهجه‌ها من درآوردی بودند اما بازیگران ما هم باهوش بودند. ضمن اینکه آبیار ریسک کرد و نقشی را به من سپرد که بیست و چند سال از من بزرگ‌تر بود. نمی‌دانم چقدر از عهده آن بر آمدم ولی ممنونم از خانم آبیار که آن را به من سپرد. یک گروه صادق و همدل در این فیلم حضور داشتند و با دل و جان کردند و ما لذت وافری با وجود سختی‌ها بردیم امیدوارم فیلم در سیستان اکران شود. برای من مهم بود که یک نفر با یک نگاه ایدئولوژیک به همه مردم سیستان و به طایفه ریگی تعمیم داده نشود.

در پایان روز پنجم فیلم‌های "قسم"، "ماجرای نیمروز، رد خون"، "شبی که ماه کامل شد"، "متری شش و نیم"، "سرخ پوست"،"۲۳ نفر"، "غلامرضا تختی"، "جان دار" و "قصر شیرین" جزء منتخبان آرای مردمی بودند که به سئانس‌های فوق العاده نیز رسیدند.