سرویس سینمایی هنرآنلاین: چهارمین روز از سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در حالی آغاز شد که علی نصیریان بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون در سوگ همسر خود نشست و برنامه‌های جشنواره نیز به تبع با تغییراتی مواجه شد.

نخستین سئانس از روز چهارم در سالن اصحاب رسانه به اکران انیمیشن "شب آفتابی" اختصاص داشت که با استقبال چندانی مواجه نشد و در نشست خبری آن ابراهیم داروغه زاده دبیر این دوره از جشنواره حاضر شد.

علی مدنی کارگردان "شب آفتابی" اظهار کرد: ما مبنا را در طراحی بر این گذاشتیم که هزینه‌های اضافی را کنار بگذاریم تا سرمایه‌گذاران حاضر شوند در این اثر سرمایه‌گذاری کنند البته ما در طول کار چندین بار به دلیل بی تجربگی، پول کم و اختلاف شکست خوردیم در نهایت سال 92 برای این که به لحاظ پولی دچار مشکل نشویم فیلمنامه را عوض و از فارابی کمک دریافت کردیم.

در سئانس دوم نوبت به اکران فیلم "مسخره باز " به کارگردانی همایون غنی زاده رسید. در این فیلم علی نصیریان، صابر ابر، بابک حمیدیان، داریوش موفق، رضا کیانیان و هدیه تهرانی به ایفای نقش می‌پردازند. این فیلم برشی است از نمایش "می سی سی پی نشسته می‌میرد " به کارگردانی غنی زاده بود که تاکنون درچند نوبت به روی صحنه رفته است. در واقع غنی زاده تلاش کرد در این فیلم ادای دینی به سینمای کلاسیک داشته باشد.

نشست خبری این فیلم به دلیل فوت همسر علی نصیریان تحت‌الشعاع قرار گرفت و علی مصفا تهیه‌کننده این فیلم ضمن تسلیت به علی نصیریان و خانواده او گفت: بنا گذاشتیم به احترام استاد نشست خبری این فیلم برگزار نشود اما نسبت به این فیلم وظیفه‌ای داشتیم و ما وظیفه‌شناسی را از استاد نصیریان یاد گرفته‌ایم.

اداره جلسات نشست روز چهارم بر عهده احسان کرمی بود، اما نشست خبری فیلم غنی زاده کم حاشیه نبود. عدم تمایل علی مصفا به پاسخ دادن یکی از حواشی بوجود آمده در نشست خبری این فیلم بود. ضمن این که بیشتر سوالات حول این محور بود که چرا غنی زاده برشی دیگر از نمایش "می سی سی پی نشسته می‌میرد" را تکرار کرده است.

وی درباره شباهت "مسخره باز" با تئاتر "می سی سی پی" گفت: تلاش کردم این فیلم از نمایش "می سی سی پی نشسته می‌میرد" بهتر باشد، اما شباهت چیزی است که کارگردان در دام آن می‌افتد، قصد من این نبود که مخاطب این تئاتر را به خاطر آورد، اما به این فکر کردم که بسیاری از مخاطبان این تئاتر را ندیده باشند و "مسخره باز " برای آنها تازگی داشته باشد.

صابر ابر نیز درباره نمایش داده نشدن فیلم "آشغال‌های دوست داشتنی" در نشست فیلم "مسخره باز" توضیح داد: مطمئن هستم که "اشغال‌های دوست داشتنی " در بهترین وقت در سینماهای کشور اکران می‌‍شود و این فیلم برای مردم که برای آنها این فیلم ساخته شده است، نمایش داده می‌شود.

پیش از این اعلام شده بود در شب 13 بهمن ماه تمام افرادی که تاکنون در طی مدت 36 دوره گذشته در جشنواره فیلم فجر موفق به دریافت سیمرغ بلورین شده‌اند در یک ضیافت شام دور هم جمع خواهند شد تا شبی به یادماندنی را در چهلمین سال انقلاب اسلامی رقم بزنند که این ضیافت به دلیل همدردی با علی نصیریان به شبی دیگر موکول شد.

همچنین در ادامه این روز و در سئانس سوم فیلم "روزهای نارنجی" آرش لاهوتی با بازی هدیه تهرانی و علی مصفا به روی پرده رفت. "روزهای نارنجی" روایتی است از یک زن که مردانه در تلاش است تا زندگی خود را حفظ کند. لاهوتی که تا پیش از این در مقام یک مستندساز شناخته شده بود این بار به سراغ موضوعی داستانی رفته است و توانسته با این فیلم در جشنواره‌های جهانی مختلفی حضور داشته باشد و جوایزی را از آن خود کند.

علی مصفا  گفت: خانم تهرانی فیلمنامه را خیلی دوست داشت و اصرار کرد در فیلم حضور پیدا کنم. من این نقش را دوست داشتم درحالی که چنین شخصیت منفعلی را ممکن است خیلی‌ها بازی نکنند. همچنین تصویری که این فیلم از زن ایرانی ارایه می‌داد برای من خیلی جذاب بود این تفاوت چهره زن در این فیلم با تصویری که در خارج از کشور از زن ایرانی وجود داشت در جشنواره‌های خارجی جالب توجه بود.  

در ادامه نوبت به اکران فیلم یک کارگردان فیلم اولی رسید که سال‌هاست او را در قالب بازیگر سینما و تلویزیون می‌شناسیم. "زهرمار " سیدجواد رضویان آخرین فیلمی بود که در چهارمین روز به روی پرده سینماها رفت. در این فیلم سیامک انصاری، شبنم مقدمی، سیامک صفری، نسیم ادبی، برزو ارجمند، حسین محب اهری به ایفای نقش می‌پردازند. این فیلم برخلاف آنچه که تصور می‌شد چندان جنبه طنز و کمدی نداشت و به داستانی اجتماعی می‌پرداخت.

رضویان در نشست خبری این فیلم گفت: قصد ما این بود که یک نقد اجتماعی را به تصویر بکشیم و این داستان نیز بر مبنای یک واقعیت ساخته شده است. وقتی فیلمی با نقد اجتماعی ساخته می‌شود تلاش بر این است که یک آگاهی‌بخشی به جامعه صورت بگیرد. مکان‌هایی که در فیلم زهرمار نشان داده شد واقعاً وجود دارد.

او همچنین بیان کرد: امکان ندارد برای این فیلم سیمرغ دریافت کنم.

در خاتمه این شب نیز حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی به پردیس ملت آمد و به سوالات اصحاب رسانه پاسخ گفت.

در چهارمین روز فیلم‌های "متری شش و نیم "، "شبی که ماه کامل شد "، "قسم "، "سرخ پوست "، "جاندار "، "بنفشه آفریقایی "، "غلامرضا تختی "، "قصر شیرین "، "بیست و سه نفر " و "ماجرای نیمروز، ردخون " برطبق آرا و نظر مردم جزو برترین فیلم‌های جشنواره بودند که به سئانس فوق‌العاده نیز رسیدند.