سرویس سینمایی هنرآنلاین: از ادامه حواشی شب افتتاحیه جشنواره فیلم فجر در پردیس تئاتر تهران و نخستین سئانس نمایش فیلم‌ها در پردیس ملت یا همان سینمای مطبوعات و رسانه که فیلم مستند "خانه ابری برای تو" به روی پرده رفت تا آماده نشدن فیلم "غلامرضا تختی " در سئانس دوم و جابه‌جایی فیلم‌ها گرفته تا اعتراض‌های یک کارگردان فیلم اولی و همچنین نشست کم‌جان سئانس آخر و بیرون کشیدن یک فیلم از دل جشنواره، حواشی روز نخست جشنواره فجر را شکل دادند.

سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در حالی کار خود را آغاز کرد که سه‌شنبه‌شب افتتاحیه این جشنواره هم‌زمان با آغاز ایام دهه فجر در پردیس تئاتر تهران برگزار شد و طی آن یک نکوداشت و پنج بزرگداشت برگزار شد. در ادامه به دلیل هم‌زمانی جشنواره با چهلمین سال انقلاب شکوهمند اسلامی محمد رحمانیان کارگردان پیشکسوت عرصه تئاتر گروه تئاتر خود را به روی صحنه فرستاد و تک‌خوانی یک خواننده زن حواشی بسیاری برای آئین افتتاحیه جشنواره به همراه داشت تا حدی که نهادها و ارگان‌های مختلف اقدام به صادر کردن بیانیه کردند. در ادامه این ماجرا و در حالی که تیم روابط عمومی جشنواره در حال تکذیب کردن این ماجرا بودند، نخستین روز جشنواره در پردیس ملت نیز با بی‌نظمی بسیاری همراه شد.

سئانس اول به اکران فیلم‌های مستند، کوتاه و انیمیشن اختصاص دارد. در اولین روز جشنواره این سئانس با نمایش فیلم مستند "خانه ابری برای تو" به کارگردانی مهدی بخشی مقدم همراه بود، اما سالن نشست تقریباً خالی از خبرنگاران و عکاسان بود و همین عامل نیز موجب شد تا تهیه‌کننده فیلم نسبت به بی‌توجهی اصحاب رسانه به این فیلم‌ها اعتراض کند.

در ادامه در حالی که قرار بود در سئانس دوم فیلم "غلامرضا تختی" به کارگردانی بهرام توکلی و تهیه‌کنندگی سعید ملکان روی پرده برود، این اتفاق نیفتاد و گفته شد فیلم هنوز آماده اکران نشده است. به همین دلیل فیلم "معکوس" اولین تجربه کارگردانی پولاد کیمیایی که در بخش نگاه نو جشنواره حضور دارد روی پرده سینماها رفت. "معکوس" در حال و هوایی اکشن و پرتحرک به تصویر درآمده و به قصه اعضای یک خانواده می پردازد که در فضایی بیرون از خانه با یکدیگر مواجه می‌شوند. بابک حمیدیان، لیلا زارع، شهرام حقیقت دوست، اکبر زنجانپور، علیرضا کمالی نژاد، پروانه معصومی و سیاوش طهمورث بازیگران اصلی فیلم هستند.

آماده نشدن به‌موقع فیلم توکلی موجب شد زمان‌بندی تمامی فیلم‌ها در روز اول به هم بریزد که گلایه‌ سایر فیلمسازان را به همراه داشت. به دلیل نبود برنامه‌ریزی درست، نشست خبری فیلم "معکوس" به زمانی دیگر موکول شد.

در نهایت فیلم سوم "سال دوم دانشکده من" به کارگردانی رسول صدرعاملی روی پرده رفت، فیلمی که صدرعاملی را پس از نزدیک به یک دهه به سینماها بازگرداند. البته آن‌طور که از صدرعاملی انتظار می‌رفت نشد و فیلم نتوانست نظرها را چندان جلب کند. علی مصفا، بابک حمیدیان، ویشکا آسایش، شقایق فراهانی و... جزو بازیگران این فیلم هستند که مضمونی اجتماعی دارد و از روی فیلمنامه‌ای نوشته پرویز شهبازی ساخته شده است.

صدرعاملی در نشست خبری فیلم گفت: برای من این لحظه، لحظه مهمی است چرا که بعد از نزدیک به 9 سال کار نکردن اینجا هستم و یک حال غریبی دارم. این که نوع کارم تا چه اندازه تأثیرگذار بوده برایم مهم است. اینکه خلوت و دنیای این کاراکترها را خوب می‌شناسید و پرداختن به این نسل برایم مهم بود و تلاش کردم از تجربیات گذشته استفاده کنم.

وی همچنین بیان کرد: اشکالات فیلم برمی‌گردد به تجربه فضایی که الگو و مشابهتی برایش وجود نداشت و با کمک دوستانم پیش رفتم. از بازیگرانم ممنونم که کمک کردند این قصه شکل بگیرد و گذشت کردند و به من اعتماد داشتند.

کارگردان "دختری با کفش‎های کتانی " اظهار کرد: برای من مهم بود که شما درگیر قصه فیلم شوید. در واقع فضای ملتهب اجتماعی امروز برای من مهم نبود، بلکه می‌خواستم آدم‌های قصه باشند که مخاطب را درگیر می‌کنند. به جای شنیدن اخبار تلخ می‌خواستم از رفاقت حرف بزنیم کاراکترهای من در معرض غریزه خود قرار می‌گیرند تا به یک وفاداری و انسان بودن برسند.

در ادامه نشست به تعویق افتاده فیلم "معکوس" برگزار شد که با اعتراض‌های کارگردان فیلم همراه بود.

پولاد کیمیایی با اشاره به شرایط پیش‌آمده و همچنین خلوتی سالن بیان کرد: من علت این خلوتی را می‌دانم، اما باید بگویم که فیلم من دو پلان ممیزی خورده است. به من گفتند پلان دست دادن با پلیس را حذف کن، در صورتی که با پلیس دست دادن اکنون در کشور ما در حال انجام است و رانت ریشه دارد.

او در ادامه اعتراضات خود گفت: چطور فیلمی که دیده نشده و تکمیل نشده برای حضور در جشنواره انتخاب شده؟ به من گفتند ۲۰ دی‌ماه باید فیلم را تحویل دهی. ما واقعاً مظلوم هستیم. ما می‌دانیم پول‌های ساخت این فیلم‌ها از کجا می‌آید. ما تاکنون نجابت به خرج داده‌ایم؛ اما این کار بسیار توهین‌آمیز بود. بازیگران هنوز این فیلم را ندیده‌اند. بر چه اساس فیلم‌ها را انتخاب کرده‌اید؟ بر چه اساس فیلم "تختی" دیده شده؟ چون آقای ملکان آن را ساخته است؟

کیمیایی همچنین با اشاره به این که اشخاصی الان در سودای سیمرغ هستند که اصلاً در سینما نبودند، گفت: من کسی بودم که به بزرگان سینمایی خاله و عمو می‌گفتم و از کودکی در سینما بوده‌ام.

محمد خوش‌نام سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده دوم این اثر نیز گفت: آقای تختی به جوانمردی شهره است و فکر کنم اگر او بود و این بی‌برنامگی را می‌دید حتماً ناراحت می‌شد. این فیلم باید در زمان خودش اکران می‌شد اما عوامل ما از هم گسیخته شد و از این اتفاق گله داشتم. اگر بعد از ۳۷ بار تجربه، قوانین لحاظ نشود واقعاً جای سؤال دارد. چرا هنوز در ابتدایی‌ترین مسائل کار مشکلات به وجود می‌آید؟

شهرام حقیقت‌دوست از بازیگران این فیلم با بیان این که هنوز خودش نتوانسته فیلم را ببیند از تغییر سئانس اکران فیلم انتقاد کرد.

اما در نهایت پس از به اتمام رسیدن این نشست، فیلم "غلامرضا تختی" بهرام توکلی روی پرده رفت. این فیلم زندگی جهان‌پهلوان تختی را از کودکی تا زمان مرگ به تصویر می‌کشد.

نشست خبری این فیلم با تأخیر بسیار زیاد و در بامداد روز پنجشنبه برگزار شد.  بهرام توکلی کارگردان، سعید ملکان تهیه‌کننده، حمیدرضا آذرنگ، ماهور الوند، بهنوش طباطبایی، ستاره پسیانی بازیگران، افشین عزیزی آهنگساز، امیر ملک‌پور طراح لباس و میثم مولایی تدوینگر در این نشست حضور داشتند.

ملکان در ابتدای نشست با عذرخواهی از مسعود و پولاد کیمیایی به دلیل تأخیر در اکران فیلم و جایگزین شدن فیلم "معکوس" درباره دلیل دیر رسیدن فیلم به جشنواره گفت: 70 درصد پلان‌های ما ویژوال داشت و مشکلاتی در خروجی این صحنه‌ها داشتیم که دلیل تأخیر فیلم همین بود.

توکلی با اشاره به پرداختن به وجوه مختلف زندگی تختی که از دل دست‌نوشته‌های خود تختی بیرون آمده است و راهنمای اصلی برای پرداختن به شخصیت او بوده است، نبود امیر جدیدی در فیلم را مربوط به بحث گریم دانست.

ملکان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه ناراحت نمی‌شود از او به‌عنوان تهیه‌کننده‌ای اهل گرفتن رانت نام برده می‌شود، گفت: نه ناراحت نمی‌شوم چون حرف دروغ که ناراحتی ندارد. برای فیلمی که بالای هشت میلیارد تومان هزینه داشته و 70 درصد جلوه‌های ویژه دارد، چرا باید از رانت استفاده کرده باشم؟

حواشی نخستین روز جشنواره به همین‌جا ختم نشد. در ساعات پایانی روز نخست سیاوش حقیقی تهیه‌کننده فیلم "خون خدا" که در بخش سودای سیمرغ حضور دارد از ادامه حضور در جشنواره انصراف داده و فیلم خود را از جشنواره خارج کرد.

حقیقی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین دراین‌باره گفت: سئانس نمایش فیلم "تختی" در روز اول جشنواره در سینمای جوان حدود ساعت 15 بود، اما به جای آن فیلم ما به روی پرده رفت، بی آن که به ما اطلاع داده شود. ما نسبت به این موضوع معترض شدیم ولی این روند در سینمای صنوف نیز ادامه یافت و بعد به جای فیلم ما، فیلم آقای ملکان به روی پرده رفت و امشب بهترین سئانس ما از دست رفت. من شاید آقای ملکان نباشم، اما حرمت عوامل فیلمم و خود فیلمم برایم از همه چیز بالاتر است و به همین دلیل ترجیح دادم فیلمم در این جشنواره حضور نداشته باشد.

این تنها حواشی روز نخست جشنواره نبود. فیلم "متری شش و نیم" ساخته سعید روستایی نیز در حالی که عوامل فیلم اذعان دارند آماده است و حتی روابط عمومی جشنواره نیز طی اطلاعیه‎ای از عدم مشکل برای اکران این فیلم خبر دادند، در روز نخست به روی پرده نرفت. باید دید این حجم از حواشی در روزهای آینده فروکش می‌کند یا بر شدت آن افزوده می‌شود.