سرویس سینمایی هنرآنلاین: جشنواره فیلم فجر سه‌شنبه نهم بهمن ماه با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی و جمعی از هنرمندان و اصحاب رسانه در پردیس تئاتر تهران به شکل رسمی آغاز به کار کرد.

در ابتدای این مراسم که با اجرای منصور ضابطیان برگزار شد، تصاویری از انقلاب شکوهمند مردم ایران در سال 57 به نمایش درآمد.

سپس ابراهیم داروغه‌زاده دبیر جشنواره به روی سن آمد و طی سخنانی گفت: سینمای ایران اکنون و در چهل سالگی پیروزی انقلاب اسلامی از دور دست‌های ایران تا سراسر جهان پیام‌آور نجابت، انسانیت، صداقت، درستکاری و همه فضایل است. ادعای بزرگی نیست اگر بگویم سینمای نوین ایران خود بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی است و مظهر شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی به معنای واقعی آن است. آوازه افتخارات سینمای ما در همه جهان طنین‌انداز است و این سینما به سهم خود همه تلاش خود را کرده است که ندای آزادی و آزادگی باشد.

داروغه زاده بیان کرد: به پیروی از وصیت امام راحلمان که دردمند و آرمان خواه است و به فرموده رهبر عزیزمان سینما کلید توسعه کشور است. چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران را به همه شما مردم عزیز، هنرمندان و سینماگران تبریک می‌گویم و امیدوارم روزهایی سرشار از طراوت و جوشش که در آثار امسال جشنواره نمایان است، در این ایام داشته باشیم.

معرفی برگزیدگان بخش اقلام تبلیغاتی

در ادامه با معرفی علی نیک رفتار، آرش معیریان، احسان برآبادی داوران بخش مسابقه تبلیغات، برگزیدگان این بخش معرفی شدند.

سیمرغ بلورین سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در بخش عکس به حبیب مجیدی برای فیلم"بمب، یک عاشقانه" اهدا شد. سیمرغ بلورین بخش طراحی پوستر به طاها ذاکر برای فیلم "کوپال" تعلق گرفت. در ادامه سیمرغ بلورین بهترین آنونس به روح الله موحدی برای فیلم "گرگ بازی" اهدا شد.

نکوداشت آقای بازیگر

پس از این بخش نوبت به گرامیداشت یاد و خاطره سینماگرانی رسید که در یک سال گذشته دار فانی را وداع گفتند. این بخش با پخش کلیپی از تصاویر این عزیزان و صدای زنده یاد حسین پناهی همراه شد.

سپس ضابطیان بخشی از صحبت‌های عزت الله انتظامی را از کتاب"آقای بازیگر" قرائت کرد و یاد او را زنده کرد تا نوبت به مراسم نکوداشت این هنرمند سینما برسد.

بخشی از هنرنمایی‌های این هنرمند در طی سال‌هایی که در سینما فعالیت کرد به نمایش درآمد و سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی و ابراهیم داروغه زاده به روی سن آمدند و با دعوت از مجید انتظامی فرزند هنرمند عزت سینمای ایران یاد او را گرامی داشتند.

بزرگداشت‌ها

در ادامه نوبت به بزرگداشت عزیزاله حمیدنژاد رسید که برای این بخش علیرضا شجاع نوری بازیگر و علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی به روی سن آمدند و از وی تجلیل کردند. حمیدنژاد در بخشی از صحبت‌های خود گفت: از نظر کمی و کیفی تعداد کارهای من آن‌قدر نیست که نیاز به بزرگداشت داشته باشم. دوست داشتم زمانی اینحا می‌آمدم که تعداد بیشتری فیلم ساخته بودم که متاسفانه با شرایط موجود نتوانستم و نشد، اما خوشحالم که هر یک از کارهایم را با عشق ساختم و شرایط و دشواری‌های زندگی مانع این نشد که دست به هر کاری بزنم و هر فیلمی را بسازم.

 پس از تجلیل از حمیدنژاد نوبت به ابراهیم حقیقی خالق سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر رسید که با پخش کلیپی از او همراه شد و توضیحاتی که او درباره چگونگی طراحی سیمرغ بلورین جشنواره داد. برای تجلیل از این هنرمند رسول صدرعاملی، آتیلا پسیانی و علی اکبر صادقی به روی سن آمدند و حقیقی را مورد تجلیل قرار دادند.

حقیقی گفت: از دومین جشنواره که پوستر کشیدم همراه جشنواره شدم. در سال چهارم سیمرغ و در سال پنجم تندیس را طراحی کردم که تکامل یافته‌اش تقدیم به هنرمندان می‌شود. زندگی آدم‌ها همیشه پر از خوشی و حسرت است. خوشی من امشب از این است که در کنار عزیزانی هستم که افتخار سینمای ایران‌ هستند.

انتقادها از همه سو به سینما است برای اینکه گوهری دست نیافتنی است

در ادامه این مراسم نوبت به بزرگداشت فاطمه معتمدآریا رسید که با پخش فیلم بزرگداشت او آغاز شد. در این کلیپ به کارگردانی کیارش اسدی‌زاده، چهره‌هایی مثل کمال تبریزی، سیف الله صمدیان، شبنم مقدمی، پانته آ پناهی‌ها، حمیدرضا آذرنگ، بهرام دهقان، و همایون اسعدیان درباره او حرف زدند. همچنین احمد حامد همسر معتمدآریا تعدادی از ویژگی‌های او را برشمرد. سپس رضا کیانیان، همایون اسعدیان و علیرضا رئیسیان به روی صحنه آمدند و از معتمدآریا تجلیل کردند.

معتمدآریا برای آیین بزرگداشتش به روی سن آمد و گفت: خوشحالم که به عنوان یک زن می‌توانم گوشه‌ای از احساسات انسانی مادرانه و خواهرانه ام را با سینما تنها وسیله‌ای که بلدم به همه مردمم ابراز کنم. بزرگ‌ترین خوشحالی امشب برایم این است که خانواده عزیز سینما اینجا جمع هستند و من سهم کوچکی در این خانواده دارم. همکارانی که به دلیل دوستی‌ها و تلاش‌های بی دریغشان سینما را زنده نگاه داشتیم و به عنوان مهمترین هنر مردمی این دوران به آن چنگ زده‌ایم. چون همه انتقادها از همه سو به سینما است برای اینکه گوهری دست نیافتنی است و همه می‌خواهند به آن دست پیدا کنند. هر کسی از هر نقطه‌ای که بتواند پیکان تیز انتقاداتش را به طرف ما می‌آورد ولی خانواده سینما، یک خانواده دوست داشتنی محترم و معتقد به همه ارزش‌ها است.

در ادامه مراسم افتتاحیه جشنواره، فیلم تئاتری به کارگردانی محمد رحمانیان با عنوان "سلام چهل سالگی" با موضوع جشنواره فیلم فجر در دوره‌های مختلف و خاطره بازی با جشنواره اجرا شد.

روزهای برف و سرما و ساواک

سپس نوبت به تجلیل از عباس گنجوی پیشکسوت عرصه تدوین رسید. برای تجلیل از این هنرمند بهمن فرمان آرا و مسعود کیمیایی به روی سن آمدند و درباره او سخن گفتند.

مسعود کیمیایی در صحبت‌هایش درباره عباس گنجوی گفت: در سال‌های دور خیلی با هم کار کردیم. در کارهای سیاه و سفیدم قبل انقلاب با عباس کار کردم. "خاک"، "گوزن‌ها"، "سفر سنگ" و بقیه فیلم‌هایم.

وی ادامه داد: عباس گنجوی بیشتر از یک مونتور سینما می‌داند و داشته دارد. قرص و محکم همه چیز را می‌فهمد، فیلمت را می‌شناسد، فکر می‌کند و بعد از یکی دو هفته یک جدول می‌دهد. عباس گنجوی فوق‌العاده است. ما روزهای سختی را با هم گذراندیم. روزهای برف و سرما و ساواک.

در ادامه بهمن فرمان آرا گفت: در دورانی که در سینما هستم هزاران نفر را می‌شناسم، اما فقط یک دوست دارم و آن هم عباس گنجوی است. همان طور که هرچه ناصر تقوایی فیلم ساخته عباس آن را مونتاژ کرده، هر چه من ساخته‌ام را نیز عباس گنجوی مونتاژ کرده است.

فرمان آرا ادامه داد: تفاوت آشنا و دوست را همه می دانید ولی من می‌خواهم از ناصر تقوایی یاد کنم. زمانی که مستند "نوروز و خاویار" را ساخته بودم از تقوایی پرسیدم مونتور چه کسی را پیشنهاد می‌کنی گفت بهتر از عباس پیدا نمی‌کنی. هر چه فیلم من ساختم عباس مونتاژ کرده ولی سوای از این قضایا من شاهد عقدش هم بودم، بچه‌ها را دیدم بزرگ شدند، اگر تن صدای من زمانی که تلفنی صحبت می‌کنیم افسرده باشد هر جا باشد خودش را می‌رساند. دوستی در ارتباط ما بسیار مهم است.

این کارگردان پیشکسوت اظهار کرد: سوای اینکه عباس مشابه ندارد. همه کسانی که امروز کار می‌کنند شاگردهای عباس بودند ولی عباس خودش یاد گرفته. هر چه درباره عباس بگویم کم گفته‌ام. برای اینکه این روزها درباره کسانی که سنشان بالاست حرفی زده نمی‌شود. بعضی وقت‌ها هم که حرف زده می‌شود ناخوشایند است. امروز فیلمی در اینستاگرام دیدم که عکس جوانی خانم شهلا ریاحی که آلزایمر دارد جلوی او آوردند و می‌گویند می‌شناسی؟ چقدر بی احترامی می‌کنید. این‌ها بزرگان سینما بودند. این خانم اولین کارگردان زن سینمای ایران بوده چرا سو استفاده می‌کنید؟ مثل کسانی که کنار تخت بیمار عکس می‌گیرند. این چه عیادتی است و چرا باید این عکس در اینستاگرام گذاشته شود؟ خوشحالم تا عباس سرپا است این بزرگداشت گرفته شده و افتخار می‌کنم همه کارهایم مونتورش عباس گنجوی بوده است.

من فروشنده صدایم نبودم

سپس نوبت به آخرین بزرگداشت رسید: تجلیل از خسرو خسروشاهی دوبلور پیشکسوت. برای تجلیل از این هنرمند منوچهر اسماعیلی، منوچهر والی زاده و ناصر ممدوح به روی سن آمدند.

خسروشاهی در سخنانی گفت: من سال‌ها در کنار شما بودم، در سایه و حالا زیر این نور آمدم و کمی دستپاچه‌ام. وقتی سینماگرها کارشان تمام می‌شد کارگردان می‌ماند و مدیر دوبلاژ. همه می‌رفتند و ما می‌ماندیم و دوبله شبانه روزی و بالاخره کار را می‌رساندیم. ولی هیچ وقت به این حرفه توجه نشد. یک بار در فارابی یک لیستی گذاشتند و گفتند می‌خواهیم از این آقایان تجلیل کنیم و بعد هم پشیمان شدند. در این کار دوبله را به حساب نمی‌آوردند ولی امروز اوضاع تغییر کرده است. هر چند من فعالیت چندانی در دوبله ندارم. از مقام وزارت، از معاونت و دیگران تقاضا می‌کنم به این حرفه بیشتر توجه کنند.

وی ادامه داد: یک زمان دوبله خوب دیده می‌شد و حتی برای آن جایزه می‌دادند، یک بار من خودم جایزه گرفتم زمانی که آقای داروغه زاده در موسسه رسانه‌های تصویری بود. شما که بیننده هستید می‌گویید فیلم خوب دوبله نشده ولی هنوز این‌هایی که اینجا هستند در کار دوبله حضور دارند و فیلم‌ها هم خوب هستند ولی به بدترین شکل دوبله می‌شوند. متاسفانه به این فیلم‌ها پروانه نمایش داده می‌شود. من خودم با جرج لوکاس برای "جنگ ستارگان" حرف زدم. کوبریک برای فیلمش از ما نمونه صدا می‌گرفت. برای فیلم "جن گیر" از مدیر دوبلاژ اسم خواستند. ما با بزرگترین هنرپیشه‌های دنیا سر کار داشتیم بعد به فیلم فارسی آمدیم.

خسروشاهی ادامه داد: من با آقای کیمیایی وقتی می‌خواستیم یک فیلم دوبله کنیم به هزاران راه فکر می‌کردیم به این آسانی‌ها نبود. بیایید داوری کنید و ببینید تا کجاها رفتیم. "گروهبان" و "دندان مار" را ببینید. اصلاً یک دنیای عجیب غریبی بود. فیلمی بوده که من برایش خورد و خمیر شدم گلویم زخم شده. روزگار عجیبی را گذراندیم ولی من فروشنده صدایم نبودم.

سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر به دبیری ابراهیم داروغه‌زاده همزمان با سالگرد چهلمین سال انقلاب اسلامی 10 تا 22 بهمن ماه برگزار می‌شود.