سرویس سینمایی هنرآنلاین: جشنواره فیلم فجر را بهار سینمای ایران خطاب می‌کنند، جشنواره‌ای که ویترینی مهم برای سینمای ایران است. از سال 61 که اولین دوره جشنواره در تهران رقم خورد، تاکنون که قرار است سی و هفتمین دوره آن برگزار شود، این رویداد سینمایی با فراز و فرودهای بسیاری مواجه بوده و امسال همزمان با برگزاری چهلمین سال پیروزی انقلاب همراه با جشن چهل سالگی انقلاب این جشنواره برگزار خواهد شد.

بازگشت بخش نگاه نو

سی وهفتمین دوره این جشنواره در حالی به مانند سال‌های گذشته از 10 تا 22 بهمن ماه به دبیری ابراهیم داروغه‌زاده برگزار می‌شود که برخلاف سال‌ گذشته که تنها یک بخش "سودای سیمرغ" را داشت، امسال بخش نگاه نو نیز به آن اضافه شد و در مجموع 32 فیلم برای نخستین بار به روی پرده سینماها خواهند رفت. علاوه بر این سه فیلم انیمیشن، 5 فیلم مستند و 7 فیلم کوتاه نیز در معرض دید عموم قرار می‌گیرد که البته امسال به دلیل آنچه که در آئین نامه جشنواره آمده است فیلم‌های کوتاه باید از زمانی کمتر از 15 دقیقه برخوردار باشند که به دلیل عدم کم کردن زمان آثار چند فیلم از حضور در این جشنواره انصراف دادند. بخش نگاه نو که بخش فیلم اولی‌های جشنواره است سال گذشته از جشنواره فیلم فجر در عین ناباوری حذف شد و تنها دو اثر از آثار فیلم اولی‌ها در بخش سودای سیمرغ به نمایش درآمدند که با اعتراض بسیاری مواجه شد و بار دیگر این بخش امسال به جشنواره افزوده شد تا این رقابت منصفانه‌تر باشد و از میان 10 فیلم بخش نگاه نو، دو فیلم"پالتو شتری" به کارگردانی مهدی علی میرزایی و "مسخره باز"به کارگردانی همایون غنی زاده در بخش سودای سیمرغ نیز حضور دارند و با سایر آثار فیلمسازان با تجربه به رقابت می‌پردازند.

قرعه کشی زمان فیلم‌ها و رضایت فیلمسازان

در حالی که در سال‌های گذشته بسیاری از فیلمسازان از وضعیت اکران فیلم‌ها و زمانی که به آن‌ها اختصاص داده شده است گلایه داشتند، سال گذشته قرعه کشی انجام شد و سئانس نمایش فیلم‌ها و روز آن‌ها با قرعه کشی که با حضور اصحاب رسانه و اهالی سینما رقم خورد مشخص شد و از آنجایی که از میزان و حجم گلایه‌ها بسیار کم شد و همگی از این اتفاق راضی بودند امسال نیز به همان شیوه قرعه کشی نمایش فیلم‌ها در سالن اصحاب رسانه انجام شد و زمان بندی فیلم‌ها به این شکل اعلام شد.

رای گیری الکترونیکی در جشنواره فیلم فجر

یکی دیگر از نکات قابل توجهی که هر سال در جشنواره فیلم فجر با استقبال خوبی مواجه است، انتخاب بهترین فیلم از دیدگاه مخاطبان و آراء مردمی است که امسال این اتفاق با سال‌های گذشته یک تفاوت دارد. برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در جشنواره فیلم فجر به روش مکانیزه انتخاب خواهد شد. البته این شیوه از سال گذشته راه اندازی شد اما امسال با حضور همراه اول حامی جشنواره تفاوت‌هایی نسبت به سال گذشته دارد. از جمله این که تمامی مخاطبانی که از طریق درگاه اینترنتی اقدام به خرید بلیت جشنواره کرده‌اند می‌توانند در این انتخاب سهیم باشند. برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر به روش مکانیزه و از دو طریق کد دستوری و اپلیکیشن انتخاب خواهد شد. مخاطبان فیلم‌های جشنواره که می‌خواهند در این رای‌گیری شرکت کنند می‌توانند از دو طریق این کار را انجام دهند. ساده‌ترین روش برای شرکت در رای‌گیری شماره‌گیری #7*710* و طی کردن مراحل از طریق تلفن همراه است. راه دیگر استفاده از اپلیکیشن رای‌گیری است که مخاطبان باید جهت دسترسی به آن کد «کیو آر» روی بلیت را اسکن کنند و از طریق اپلیکشن از میان پنج گزینه موجود، رای خود را به فیلم بدهند. به شرکت کنندگان در نظرسنجی آرای مردمی سی ‌و هفتمین جشنواره فیلم فجر به قید قرعه جوایزی اهدا خواهد شد.

سیمرغ پروانه‌ها

یکی دیگر از اتفاقات خوبی که بنایش از سال گذشته نهاده شد اکران فیلم‌های منتخب سینمای کودک و نوجوان در ایام جشنواره بود که امسال نیز این اتفاق ادامه دارد و پنج فیلم منتخب سینمای کودک و نوجوان در سینماهای محل اجرای جشنواره فیلم فجر در سراسر کشور به صورت رایگان اکران خواهند شد. دستورالعمل و جدول اکران رایگان 5 فیلم منتخب سینمای کودک و نوجوان در سینماهای برگزار کننده جشنواره در سراسر کشور به مدیران کل فرهنگ وارشاد اسلامی ارسال شد و اکران فیلم‌ها در این طرح صرفا در یک سالن جشنواره در هر استان برگزار می شود. در طرح سیمرغ پروانه ها که با همکاری بنیاد سینمایی فارابی در ایام سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر برگزار می شود، 5 فیلم منتخب سینمای کودک و نوجوان برای گروه های سنی کودک و نوجوان به نمایش در خواهد آمد.

پرداخت درآمد حاصل از فروش بلیت‌ها به صاحبان آثار

همچنین امسال برای نخستین بار با پیشنهاد ابراهیم داروغه‌زاده دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر و نظر مساعد حسین انتظامی سرپرست سازمان امور سینمایی و سمعی بصری مقرر شد در این دوره جشنواره ۵۰ درصد از مبلغ فروش بلیت‌ها در سینماهای مردمی که پیش از این به جشنواره تعلق می‌گرفت بعد از پایان جشنواره و پس از کسورات قانونی به صاحبان آثار پرداخت شود. ۵۰ درصد دیگر نیز سهم سالن‌های سینما خواهد بود که به روال گذشته پرداخت خواهد شد.

سینماهای مردمی

طبق گفته دبیر جشنواره یکی از سیاست‌های جشنواره این بوده که سالن‌هایی که جدید احداث می‌شوند در بحث اکران مردمی اولویت داشته باشند. ضمن اینکه در شهرستان‌ها تمام مسئولیت برگزاری جشنواره برعهده مدیرکل ارشاد است و به طور کلی سیاست حمایت از پردیس‌های جدید است تا بهتر دیده شوند. امسال نیز همزمان با جشن چهل سالگی انقلاب اسلامی پردیس‌های آزادی (شهر فرنگ، شهر قصه، شهر هنر و شهرهفتم)، آستارا، استقلال، ایران مال، تماشا، جوان، راگا، زندگی، شکوفه، فرهنگ، کورش، کیان، ماندانا و مگامال این دوره در اختیار جشنواره هستند.

حال باید دید سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر که از آن به عنوان شلوغ‌ترین دوره جشنواره یاد می‌شود در آستانه چهل سالگی انقلاب شکوهمند اسلامی چگونه برگزار خواهد شد. اسامی فیلم‌ها و فیلمسازانی که در این دوره از جشنواره حضور دارند نشان از جشنواره شگفتی‌ها دارد، حال باید دید آیا این شگفتی در چهل سالگی انقلاب چگونه خواهد بود. آیا جشنواره نوید سالی خوب برای سینمای ایران خواهد داد یا خیر.