سرویس سینمایی هنرآنلاین: مراسم سی‌امین دوره جوایز سالانه انجمن تهیه‌کنندگان آمریکا (PGA) صبح یکشنبه به وقت ایران در هتل بورلی هیلتن در بورلی هیلز، کالیفرنیا برگزار شد و برندگان چهار بخش‌ فیلم‌های سینمایی، مستند، فیلم‌های انیمیشن و برنامه‌‌های تلویزیونی معرفی شدند.

در بخش فیلم‌های سینمایی، "کتاب سبز" به کارگردانی پیتر فارلی جایزه داریل اف. زانوک بهترین تهیه‌کننده سال را دریافت کرد. "بلک پنتر"، "کو کلاکس کلان سیاه‌پوست"، "حماسه کولی"، "آسیایی‌های پولدار دیوانه"، "سوگلی"، "یک مکان آرام"، "رُما"، "ستاره‌ای متولد می‌شود" و "معاون" رقبای "کتاب سبز" در این بخش بودند.

ویگو مورتنسن در "کتاب سبز" نقش یک بپا ایتالیایی-آمریکایی در دهه 1960 را بازی می‌کند که استخدام می‌شود تا راننده خصوصی یک پیانیست سیاه‌پوست (با بازی ماهرشالا علی) شود و او را در یک تور کنسرت در جنوب آمریکا دنبال کند. آن‌ها در جاده باید به کتاب سبز تکیه کنند، یک کتاب راهنما که در آن نام معدود هتل‌ها و رستوران‌هایی که آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار را می‌پذیرند ذکر شده است.

"کتاب سبز" سپتامبر پیش با دریافت جایزه فیلم برگزیده تماشاگران یا جایزه انتخاب مردم در جشنواره فیلم تورنتو، نام خود را به عنوان یکی از مدعیان جدی جوایز اسکار امسال مطرح کرد. این فیلم به تازگی در هفتاد و ششمین دوره جوایز سالانه گلدن گلوب سه جایزه از جمله جایزه بهترین فیلم موزیکال یا کمدی، بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر مرد مکمل (ماهرشالا علی) دریافت کرد.

جایزه داریل اف. زانوک بهترین تهیه‌کننده سال یک شاخص قوی برای پیش‌بینی برنده اسکار بهترین فیلم است، تا حدی به این خاطر که PGA از یک سیستم رأی‌گیری مشابه آکادمی علوم و هنرهای سینمایی استفاده می‌کند. انجمن تهیه‌کنندگان آمریکا و آکادمی هر دو از سال 2009 تعداد نامزدهای بخش بهترین فیلم را به 10 رساندند. آکادمی در 2011 با بازبینی در قوانین خود تعداد نامزدها را بین پنج تا 10 کرد، اما PGA همچنان هر سال 10 فیلم را نامزد جایزه داریل اف. زانوک می‌کند که البته سال گذشته این قاعده را شکست و برای اولین بار 11 فیلم را نامزد کرد.

از 29 برنده قبلی این انجمن 20 برنده، اسکار بهترین فیلم را هم بردند از جمله سال گذشته که "شکل آب" گی‌یرمو دل تورو هر دو جایزه را گرفت. در سال‌های 2016 و 2017 این اتفاق نیفتاد. دو سال پیش انجمن تهیه‌کنندگان آمریکا جایزه داریل اف. زانوک بهترین تهیه‌کننده سال را به "لا لا لند" اعطاء کرد، اما بعداً "مهتاب" اسکار بهترین فیلم را برد. سه سال پیش نیز در حالی که انجمن تهیه‌کنندگان آمریکا "کسری بزرگ" به کارگردانی آدام مکی را انتخاب کرد، جایزه اسکار بهترین فیلم به "مرکز توجه" ساخته تام مکارتی رسید. پیش از آن هشت سال پیاپی، برنده‌های PGA و آکادمی علوم و هنرهای سینمایی - "پیرمردها کشوری ندارند"، "میلیونر زاغه‌نشین"، "قفسه درد"، "گفتار پادشاه"، "هنرمند"، "آرگو"، "12 سال بردگی" و "بردمن" - یکی بودند.

انجمن تهیه‌کنندگان آمریکا حدود 8200 عضو دارد. شاخه تهیه‌کنندگان آکادمی که تقریباً تمام آن‌ها عضو انجمن تهیه‌کنندگان هستند، حدود هشت درصد از کل اعضای رأی‌دهنده آکادمی را شامل می‌شود.

از سوی دیگر، در بخش مستند، "همسایه من نمی‌شوی؟" به کارگردانی مورگان نویل برنده جایزه PGA شد. این فیلم درباره فرد راجرز ستاره مجموعه تلویزیونی کودکانه و طولانی "محله آقای راجرز" است که به مدت 33 سال در فاصله 1968 تا 2001 از شبکه پی‌بی‌اس پخش می‌شد. راجرز در 2003 درگذشت. "The Dawn Wall"، "هال"، "Free Solo"، "سه غریبه یکسان"، "Into the Okavango" و "آربی‌جی" نیز در بخش مستند نامزد بودند.

انجمن تهیه‌کنندگان آمریکا همچنین "اسپایدرمن: در اسپایدر-ورس" از شرکت سونی پیکچرز ریلیزینگ را به عنوان بهترین فیلم انیمیشن سال انتخاب کرد. این انیمیشن کامپیوتری به کارگردانی پیتر رمزی، رابرت پرسیکتی جونیر و رادنی راتمن بر مبنای مایلز مورالس / اسپایدرمن یکی از شخصیت‌های مارول کامیکس ساخته شده است. "گرینچِ دکتر سوس"، "شگفت‌انگیزان 2"، "جزیره سگ‌ها" و " رالف اینترنت را خراب می‌کند" دیگر نامزدهای این بخش بودند.

در بخش برنامه‌های تلویزیونی، فصل ششم "آمریکایی‌ها" از اف‌ایکس جایزه نورمن فلتن بهترین سریال درام را از آن خود کرد. جایزه دنی تامس بهترین سریال کمدی به فصل دوم "خانم میزل شگفت‌آور" از آمازون رسید. "قتل جانی ورساچه: داستان جنایی آمریکایی" از اف‌ایکس جایزه دیوید ال. وولپر بهترین سریال کوتاه را برد و "فارنهایت 451" از اچ‌بی‌او جایزه بهترین فیلم تلویزیونی را دریافت کرد.

فصل‌های 11 و 12 "آنتونی بوردین: مکان‌های ناشناخته" از سی‌ان‌ان برنده جایزه بهترین برنامه تلویزیونی غیرداستانی شدند و جایزه بهترین برنامه تلویزیونی زنده و تاک شو به فصل پنجم "Last Week Tonight with John Oliver" اعطاء‌ شد.