سرویس سینمایی هنرآنلاین: همایون اسعدیان آخرین بار سال 1395 با فیلم "یک روز بخصوص" در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت. او از آن زمان تاکنون فیلم دیگری کارگردانی نکرده و این روزها در گیر ساخت سریال "لحظه گرگ و میش" است که به زودی مهمان مخاطبان شبکه سه سیما می‌شود.

اسعدیان در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره جشنواره فجر گفت: جشنواره فیلم فجر امروز تبدیل به شاخص‌ترین و مشخص‌ترین جشن دهه انقلاب اسلامی ایران شده است. گویی جشنواره فیلم فجر جشنی ملی است که در دهه فجر برگزار می‌شود چرا که در دهه فجر نمادی به عنوان جشن‌های انقلاب نداریم. به همین دلیل ممکن است پارامترهایی با این رویداد همراه شود که لزوماً از آغاز راه وجود نداشته است.

وی ادامه داد: این بحث همواره وجود داشته است که آیا جشنواره فیلم فجر می‌تواند شکل و کارکردی دیگر داشته باشد یا از دهه فجر منفک شود یا خیر؟ برای من این جشنواره به نوعی تابلوی یک سال فعالیت سینمای ایران است و ما می‌توانیم کیفیت عملکرد سینماگران طی سال را در این جشنواره رصد و بررسی کنیم. هر سال به طور معمول از میان آثار حاضر در بخش مسابقه جشنواره، با حدود سه یا چهار فیلم خوب و حدود پنج فیلم متوسط مواجه هستیم و باقی آثار نیز ضعیف هستند. ممکن است تعداد آثار در بحث کیفیت در سال‌های مختلف تغییر کند. هر چند سال یک بار هم با درخششی ویژه مواجه هستیم که به نامی ماندگار تبدیل می‌شود و می‌تواند در عرصه بین‌المللی جلوه کند. این رخداد هر سال به وقوع نمی‌پیوندد اما به هر روی جشنواره فیلم فجر به عنوان جشن سینمای ایران همه ساله در ایام دهه فجر برگزار می‌شود و به عنوان ویترینی از عملکرد سینماگران کشور مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.