سرویس سینمایی هنرآنلاین: آلفونسو کوارون برای "رُما"، بردلی کوپر برای"ستاره‌ای متولد می‌شود"، اسپایک لی برای "کو کلاکس کلان سیاه‌پوست"، آدام مکی برای "معاون" و پیتر فارلی برای "کتاب سبز" نامزدهای هفتاد و یکمین دوره جوایز سالانه انجمن کارگردانان آمریکا (DGA) در بخش جایزه دستاورد چشمگیر کارگردانی فیلم بلند سینمایی هستند.

کوپر در بخش جایزه دستاورد چشمگیر اولین کارگردانی فیلم بلند سینمایی نیز نامزد شده است. بو برنام برای "کلاس هشتم"، کارلوس لوپز استرادا برای "Blindspotting"، متیو هاینمن برای "یک جنگ شخصی" و بوتس رایلی برای "ببخشید مزاحمت شدم"، دیگر نامزدهای این بخش هستند.

به گزارش ورایتی، کوارون پنج سال پیش برای "جاذبه" برنده جایزه DGA شد. کوپر، فارلی و لی برای اولین بار نامزد شده‌اند. مکی برای سومین بار نامزد جایزه انجمن کارگردانان آمریکا شده است. او پیش از این برای "کسری بزرگ" در بخش سینما نامزد شد و امسال در بخش کارگردانی یکی از اپیزودهای سریال "جانشینی" در بخش تلویزیون نیز شانس دریافت جایزه DGA را دارد.

انتخاب‌ نامزدهای جایزه دستاورد چشمگیر کارگردانی فیلم بلند سینمایی باعث شگفتی نبود. کوارون روز دوشنبه در جوایز گلدن گلوب برای "رُما" جایزه کارگردانی را برد. چهار نامزد دیگر هم نامزد جایزه گلدن گلوب این بخش بودند. کوارون جایزه حلقه منتقدان فیلم نیویورک در بخش کارگردانی را هم گرفته است.

لی امسال در جشنواره کن برای "کو کلاکس کلان سیاه‌پوست" جایزه بزرگ را دریافت کرد. کوپر در 2013 برای "کتاب بارقه امید" در بخش بهترین بازیگر مرد و در 2014 برای "حقه‌بازی آمریکایی" در بخش بهترین بازیگر مرد مکمل نامزد اسکار شد. او در 2015 برای "تک‌تیرانداز آمریکایی"‌ برای سومین سال پیاپی نامزد اسکار بهترین بازیگری شد و در مقام تهیه‌کننده نیز شانس دریافت جایزه اسکار را داشت.

بری جنکینز برای "اگر بیل استریت زبان داشت"، رایان کوگلر برای "بلک پنتر"، دامین شازل برای "اولین انسان"، دبرا گرانیک برای "هیچ ردی نذار"، یورگوس لانتیموس برای"سوگلی" و ماریل هلر برای "هیچ‌وقت می‌توانی من را ببخشی؟"، رقبای مطرح بودند که از سوی انجمن کارگردانان آمریکا نادیده گرفته شدند.

جایزه DGA یک شاخص خوب برای پیش‌بینی برنده جایزه اسکار بهترین کارگردانی است. از سال 1948 تاکنون تنها هفت برنده جایزه انجمن کارگردانان آمریکا، جایزه اسکار بهترین کارگردانی را نگرفته‌اند. این اتفاق آخرین بار سال 2013 روی داد. در آن سال بن افلک برای "آرگو" جایزه انجمن کارگردانان آمریکا را گرفت، اما حتی نامزد اسکار بهترین کارگردانی هم نشد. پیش از آن 9 سال پیاپی، برندگان جایزه انجمن کارگردانان آمریکا، اسکار کارگردانی را هم بردند. سال گذشته گی‌یرمو دل تورو برای "شکل آب" جایزه دستاورد چشمگیر کارگردانی فیلم بلند سینمایی را دریافت کرد و بعد اسکار این بخش را هم گرفت.

در سال‌های اخیر حدود 80 درصد نامزدهای DGA نامزد اسکار بهترین کارگردانی هم شده‌اند. انجمن کارگردانان آمریکا بیش از 17 هزار عضو دارد که بیشتر آن‌ها عضو شاخه کارگردانان آکادمی علوم و هنرهای سینمایی هستند.

مراسم هفتاد و یکمین دوره جوایز سالانه انجمن کارگردانان آمریکا دوم فوریه برگزار می‌شود. در این مراسم برندگان بخش‌های سینما، تلویزیون، مستند و تبلیغاتی معرفی می‌شوند.