سرویس سینمایی هنرآنلاین: در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، 22 فیلم در بخش مسابقه سینمای ایران، 10 فیلم در بخش نگاه نو، 7 فیلم کوتاه، 3 انیمیشن و 5 فیلم مستند با هم به رقابت می‌پردازند که در این مجال نگاهی داریم به فیلم‌های بخش سودای سیمرغ جشنواره که با اما و اگرهای بسیاری همراه بوده است.

"آشفتگی"

فریدون جیرانی امسال نیز با دست پر در جشنواره حضور دارد. او که تجربه خوب "خفه‌گی" را پشت سر گذاشته است امسال با فیلم "آشفتگی" به جشنواره سی و هفتم می‌آید. از این فیلم اطلاعات خاصی بیرون داده نشده است و تنها می‌توان به تم آن اشاره کرد که درباره عشق و جنایت است. در "آشفتگی" بهرام رادان، مهناز افشار، مهران احمدی، نسیم ادبی، علی میلانی، احسان محمدی و نازنین صلح جو به ایفای نقش پرداخته‌اند. حامد بهداد و نوید محمدزاده اولین گزینه‌های بازی در "آشفتگی" بودند که حضورشان نسبتاً قطعی شده بود اما بعد از توقف پروژه حضور آنها نیز منتفی شد و در نهایت قرعه به نام بهرام رادان درآمد.

ایده اصلی

"ایده اصلی"

آزیتا موگویی با "ایده اصلی" دومین تجربه فیلم سازی خود را پشت سر می‌گذارد، فیلمی که علاوه بر ایران در اسپانیا و آلمان ساخته شده است و بازیگرانی از کشورهای یونان و قبرس را به همراه دارد. از این فیلم نیز اطلاعات خاصی بیرون درج نکرده است و تنها می‌توان به بازیگران آن اشاره کرد. بهرام رادان، مریلا زارعی، هانیه توسلی، پژمان جمشیدی، مهرداد صدیقیان و شهباز نوشیر بازیگران اصلی این فیلم را تشکیل می‌دهند.

"بنفشه آفریقایی"

با نام قبلی "زنگاری" ساخته مونا زندی است که در سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر در بخش بازار به نمایش درآمد و مورد توجه واقع شد. فیلمنامه این فیلم را حمیدرضا بابابیگی نوشته و این دومین اثر بابابیگی بعد از "شنل " است که توسط علیرضا شجاع نوری تهیه می‌شود. در خلاصه داستان فیلم آمده است: شکوفه که همراه همسر دومش رضا زندگی می‌کند، تصمیم می‌گیرد که همسر سابقش، فریدون را که فرزندانش او را به‌دلیل کهولت سن به خانه سالمندان سپرده‌اند، به منزل خودش ببرد... فاطمه معتمدآریا، رضا بابک و سعیدآقاخانی بازیگران اصلی این فیلم هستند. مهدی حسینی‌نیا، رویا جاویدنیا، ندا جبرائیلی و مریم شیرازی ایفای دیگر نقش‌ها را برعهده دارند. تاکنون به جز ندا جبرائیلی و مریم شیرازی، تمام بازیگران مقابل دوربین فرهاد صبا که پس از نه سال برای فیلمبرداری فیلم جدید مونا زندی به ایران آمده است، رفته‌اند.

"23 نفر"

ساخته مهدی جعفری است که به تهیه کنندگی مجتبی فرآورده محصول سازمان هنری رسانه ای اوج است. این فیلم روایت گروهی از رزمندگان نوجوان ایرانی است که در جریان جنگ ایران و عراق در سال 1361 به اسارت نیروهای عراقی درآمدند.

"پالتو شتری"

مهدی علی میرزایی فعالیت هنری‌اش را با نگارش فیلم‌نامه‌های سینمایی آغاز کرد؛ که می‌توان به نگارش فیلمنامه فیلم‌های "گشت ارشاد" به کارگردانی سعید سهیلی، "در مدت معلوم" به کارگردانی وحید امیرخانی، "پارادایس" به کارگردانی علی عطشانی و "کاتیوشا" به کارگردانی علی عطشانی اشاره کرد. مهدی علی میرزایی در سال 1397، اولین فیلم بلند سینمایی‌اش به نام "پالتو شتری" را در مقام کارگردان ساخت. این فیلم که در بخش نگاه نو سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر نیز حضور دارد، درباره یک دانشجوی فلسفه است که یک پالتو از پدرش به ارث برده و با پوشیدنش افکار وسوسه آمیز و موذیانه به سراغش می آید. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: اگه دشمنید چرا اینقدر با هم می‌پرید؟ اگه دوستید چرا اینقدر به هم می‌پرید؟ سام درخشانی، بهاره کیان افشار، لیندا کیانی، بانیپال شومون، شاهرخ فروتنیان، افسانه چهره آزاد، پریوش نظریه، علیرضا مهران، طوفان مهردادیان، رضا شیخ انصاری در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازند.

"تیغ و ترمه"

تازه‌ترین اثر کیومرث پوراحمد در مقام کارگردان است. دیبا زاهدی، پژمان بازغی، لاله اسکندری، هومن برق نورد، مهران رجبی، کوروش سلیمانی، شراره رنجبر، سیمون سیمونیان، میترا قربانی، ماندانا سهرابی، مازیار خسروی، میعاد عابدی زاده، نوید کوه فلاح، فرانک کوشافر، پدارم ابدان و بازیگر خردسال آویسا سجادی بازیگران این درام اجتماعی هستند.

"جمشیدیه"

"جمشیدیه" دومین فیلم بلند سینمایی یلدا جبلی در فضایی متفاوت و سبکی جدید نسبت به فیلم "داره صبح میشه" است که نگاهی به یکی از معضلات چالش برانگیز جامعه دارد. سارا بهرامی، حامد کمیلی، پانته آ پناهی‌ها، سعید چنگیزیان، ستاره پسیانی، ندا جبرائیلی، شادی کرم رودی، محمد ولی زادگان، کاوه کاتب، حمیرا نونهالی، لیلی فرهادپور، غلامرضا کیایی نژاد، حسین دالمن با حضور کیومرث پور احمد، بهرام عظیمی و بهرنگ تنکابنی از جمله بازیگرانی هستند که در این فیلم نقش آفرینی دارند.

"خون خدا"

مرتضی علی عباس میرزایی کارگردانی این کار را برعهده دارد. این فیلم پیش از این با عنوان"ناشناس" شناخته شد و در سکوت خبری به کار خود خاتمه داد. تنها مطلبی که تاکنون درباره این فیلم منتشر شده است، این است که "خون خدا" کاری اجتماعی عاشورایی است که قسمت‌هایی از این فیلم در روز عاشورا و در خیابان بازار ۱۵ خرداد هنگام آتش زدن خیمه‌ها ضبط شده است. این فیلم که با حمایت بنیاد سینمایی فارابی ساخته شده و درباره کارتن خوابی است که در شهر تهران در روز عاشورا برگ چکی به دستش می‌رسد و اتفاقات پس از آن را به تصویر می‌کشد.

درخونگاه

"درخونگاه"

به کارگردانی سیاوش اسعدی راهی جشنواره فیلم فجر شده است. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: ظهری می‌آید تابسازد! اگر نبازد... در این فیلم امین حیایى، ژاله صامتى، مهراوه شریفى نیا، نادر فلاح، محمود جعفرى، منصور شهبازى، افشین سنگ چاپ، فاطمه مرتاضى و پانته آپناهى به ایفای نقش می‌پردازند.

"سال دوم دانشکده من"

آخرین فیلم بلند سینمایی رسول صدرعاملی در مقام کارگردان و به تهیه کنندگی مسعود ردایی است. علی مصفا، بابک حمیدیان، ویشکا آسایش، شقایق فراهانی، پدرام شریفی، نیلوفر خوش خلق، شیوا خسرومهر، مریم بوبانی و علیرضا استادی بازیگران این فیلم هستند همچنین به جز بازیگران نامبرده، ٢٢ نفر از چهره‌های شناخته نشده نیز در این فیلم برای اولین بار به ایفای نقش می‌پردازند که در این میان سه نفر جزو بازیگران اصلی و مابقی در نقش‌های فرعی مقابل دوربین رفته‌اند. "سال دوم دانشکده من" به نویسندگی پرویز شهبازی مضمونی اجتماعی دارد.

"سرخ‌پوست"

ساخته نیما جاویدی در مقام کارگردان است که پس از "ملبورن" این فیلم را در مقابل دوربین برده است. نوید محمد زاده، پریناز ایزدیار، ستاره پسیانی، آتیلا پسیانی، مانی حقیقی و حبیب رضایی بازیگران این پروژه سینمایی هستند. هنوز اطلاعاتی درباره داستان این فیلم منتشر نشده است. رامین کوشا که پیش از این ساخت موسیقیی فیلم‌های متعددی را در آمریکا برعهده داشته است با همکاری نوازندگان ایرانی و آمریکایی ساخت موسیقی این فیلم را برعهده داشت.

"سمفونی نهم"

محمدرضا هنرمند کارگردان نام آشنای سینمای ایران که قدیمی‌ترها با "زنگ‌ها"، دهه شصتی‌ها با "دزد عروسک‌ها" و خیلی‌ها با "دیدار"، "مردعوضی" و "مومیایی سه" با سینمایش خاطره دارند بعد از پانزده سال"سمفونی نهم" را برای دهمین اثر سینمایی خودش انتخاب کرد. زینب تقوایی تهیه کننده این پروژه سینمایی بعد از تهیه چندین سریال، سینما را با "سمفونی نهم" آغاز کرده است. حمید فرخ‌نژاد، ساره بیات، مهرداد صدیقیان، هدی زین العابدین، مارین ون هولک و محمدرضا فروتن در این فیلم بازی می‌کنند. در خلاصه داستان این فیلم آمده:"شاید عاشق شدن آخرین فرصت هرکسی برای آدم بودن است. شما هم موافقید؟"

"شبی که ماه کامل شد"

چهارمین ساخته نرگس آبیار در مقام کارگردان است. این فیلم سینمایی روایت دختر جوانی از مناطق جنوب شهر تهران است که درگیر عشق جوانی شهرستانی می‌شود و این در حالیست که دختر به دلایلی مجبور به مهاجرت از ایران است. در این مسیر برادرش با او همراه می‌شود اما در میانه راه، اتفاقاتی برای آن‌ها رقم می‌خورد. از بازیگران اصلی این فیلم می‌توان به الناز شاکردوست و هوتن شکیبا اشاره کرد.

"طلا"

ساخته پرویز شهبازی است که رامبد جوان و محمد شایسته تهیه کنندگی آن را برعهده دارند. نگار جواهریان، هومن سیدی، طناز طباطبایی، هدی زین العابدین، مهرداد صدیقیان، احترام برومند بازیگران این فیلم هستنند. فیلم "طلا" جدیدترین ساخته پرویز شهبازی بعد از فیلم هایی چون "نفس عمیق"، "عیار ۱۴"، "دربند" و "مالاریا" محسوب می‌شود.

"غلامرضا تختی"

ساخته بهرام توکلی پس از "تنگه ابوقریب" است که به زندگی غلامرضا تختی از کودکی تا زمان مرگ می‌پردازد. پیش از این نیز آثاری درباره زندگی غلامرضا تختی کشتی گیر و پهلوان نامی ایران ساخته شده بود اما باید دید توکلی این بار از چه زاویه‌ای به زندگی این قهرمان پرداخته است. در ابتدا قرار بود امیرجدیدی بازیگر نقش تختی باشد که پس از مدتی تمرین و فیلمبرداری او از بازی در این فیلم کناره گیری کرد. آتیلا پسیانی، حمیدرضا آذرنگ، پریوش نظریه، ستاره پسیانی، بانیپال شومون، مجتبی پیرزاده، علیرضا گودرزی، معصومه قاسمی پور از جمله بازیگرانی هستند که در فیلم "غلامرضا تختی" ایفای نقش می‌کنند.

"قسم"

دومین فیلم سینمایی محسن تنابنده در مقام کارگردان است. مهناز افشار، سعید آقاخانی، حسن‌ پورشیرازی و مهران احمدی از جمله بازیگران "قسم" هستند. سارا و نیکا فرقانی اصل که پیش‌تر در مجموعه پایتخت حضور داشته‌اند، در این فیلم بازی کرده‌اند. "قسم" یک درام اجتماعی به نویسندگی تنابنده است که تهیه‌کنندگی آن را جلیل شعبانی بر عهده دارد.

"قصر شیرین"

رضا میرکریمی پس از فیلم "دختر" این فیلم را روانه جشنواره فیلم فجر می‌کند. "قصر شیرین" داستانی اجتماعی دارد و حامد بهداد، محمد عسگری، ژیلا شاهی، اکبر آئین، آزاده نوبهار، محمد اشکان‌فر، یونا تدین و نیوشا علیپور بازیگران آن هستند. فیلمنامه "قصر شیرین" توسط محسن قرائی و محمد داودی بر اساس طرحی از سیدرضا میرکریمی نوشته شده و در یاسوج جلوی دوربین رفته است.

ماجرای نیمروز 2

"ماجرای نیمروز، رد خون"

محمدحسین مهدویان  پس از ساخت فیلم سینمایی "ماجرای نیمروز" که در جشنواره فیلم فجر و همچنین گیشه عملکردی موفق داشت، یک بار دیگر به سراغ موضوعی جنجالی رفت و در ادامه فیلم "ماجرای نیمروز، رد خون" را کلید زد. هادی حجازی‌فر، محسن کیایی، بهنوش طباطبایی، جواد عزتی، هستی مهدوی، حسین مهری، مهدی زمین‌پرداز، محمد عسگری، امیرحسین هاشمی، امیراحمد قزوینی، حسین فلاح، ملیکا پازوکی، وحید شیخلر بازیگران اصلی قسمت دوم "ماجرای نیمروز" به کارگردانی محمدحسین مهدویان و تهیه‌کنندگی سیدمحمود رضوی هستند که این بار به عملیات مرصاد می‌پردازد.

"متری شیش و نیم"

سعید روستایی که در اولین گام خود فیلم موفق " ابد و یک روز" را کارگردانی کرد، این بار به سراغ موضوعی دیگر از طبقه پایین جامعه رفته است و "متری شیش ونیم" را به سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر می‌آورد. در ابتدا قرار بود شهاب حسینی در این فیلم ایفای نقش کند که بنا به دلایلی این امر میسر نشد، حتی قرار بود پیمان معادی تهیه کننده فیلم باشد که باز هم این امر امکان نیافت و به نظر می‌رسید دومین ساخته سعید روستایی با اما و اگرهایی همراه باشد که در نهایت سیدجمال ساداتیان در مقام تهیه کننده با این جوان همکاری خودش را آغاز کرد. پیمان معادی، نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار، فرهاد اصلانی، مازیار سیدی، هومن کیایی و... در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازند.

"مردی بدون سایه"

"مردی بدون سایه" جدیدترین فیلم سینمایی علیرضا رئیسیان است. این فیلم حکم آخرین قسمت از سه‌گانه عاشقانه این کارگردان را دارد. دو قسمت قبلی این سه‌گانه "چهل سالگی" و "دوران عاشقی" نام داشتند. فیلم "مردی بدون سایه" بر اساس طرحی از مهدی سجاده‌چی و مریم شبانی ساخته شده است و بازیگرانی چون لیلا حاتمی، علی مصفا، فرهاد اصلانی، امیر آقایی، گوهر خیر اندیش، نادر فلاح، به‌آفرید غفاریان، سیامک اطلسی، نسیم ادبی، سیمون سیمونیان، پانته‌آ سیروس، آزاده اسماعیل خانی، شهرام جمشیدی، احسان شیخی، عاطفه للهی، حمیدرضا حیات، مینا ارشدی، حسام نورانی، آویسا سجادی، محمدرضا خواجوی، فرانک کوشافر، النا مارتینز و رافائل چاوز مادرا در آن به ایفای نقش می‌پردازند.

"مسخره باز"

اولین فیلم بلند سینمایی همایون غنی‌زاده است که در بخش نگاه نو سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر نیزز حضور دارد. هدیه تهرانی، فرهاد اصلانی، صابر ابر، بابک حمیدیان و علی نصیریان در این فیلم بازی می‌کنند. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: تو پرورشگاه صدام می‌کردند مسخره باز! اما من مشت محکمی حواله صورت یکیشون کردم تا داستان رو شروع کنم...

ناگهان درخت

"ناگهان درخت"

در تازه‌ترین ساخته صفی یزدانیان با عنوان "ناگهان درخت" پیمان معادی، مهناز افشار، سیامک صفری، شقایق دهقان، مهراب قاسم خانی، پانته آ پناهی‌ها، زهره عباسی، لیلی فرهادپور، شهروز آقایی پور و ایران نبی‌زاده ایفای نقش کرده‌اند. فیلمنامه این فیلم هم چون اثر قبلی این کارگردان "در دنیای تو ساعت چند است؟" توسط خود وی نگارش شده و قصه این فیلم در سه دوره تاریخی روایت می‌شود.

علاوه بر این هیئت انتخاب سه فیلم جایگزین نیز در نظر گرفته است که چنانچه هرکدام از این 22 فیلم به جشنواره نرسید، فیلم دیگری جایگزین آن شود.

"آنجا همان ساعت"

سیروس الوند بعد از چهار سال دوری از عرصه کارگردانی، با تهیه کنندگی و کارگردانی فیلم سینمایی "آن‌جا، همان ساعت" به عرصه ساخت فیلم بازگشت. پرویز پرستویی، ماهور الوند، شهرام حقیقت دوست، امیرحسین فتحی، شاهرخ فروتنیان، سعید پیردوست بازیگران این فیلم سینمایی هستند و یوسف فروتن هم در این فیلم معرفی می شود. در خلاصه "آن‌جا، همان ساعت" آمده است: رعنا (معلم مقطع ابتدایی) و امیر (کارگر کارگاه بلور سازی) زندگی عاشقانه خود را در محله قدیمی، در حاشیه شهر آغاز کرده‌اند غافل از آنکه شیطنتی جنون آمیز خوشبختی ساده آن‌ها را نشانه گرفته است.

"بی حسی موضعی"

حسین مهکام کارگردانی آن را برعهده دارد ونخستین تجربه حبیب رضایی در مقام تهیه کننده است. حسن معجونی، پارسا پیروزفر، باران کوثری، سهیل مستجابیان و حبیب رضایی بازیگران اصلی "بی حسی موضعی" هستند. "بی‌حسی موضعی" قصه‌اش در یک شب تا صبح می‌گذرد.

مدیترانه

"مدیترانه"

هادی حاجتمند این فیلم را کارگردانی کرده است. مهراوه شریفی‌نیا، پوریا پورسرخ، بهرنگ علوی، علیرضا اسحاقی، قاسم زارع، محمد الهی، سعید توکلی و علیرضا رواندل تعدادی از بازیگران این فیلم هستند. در خلاصه داستان "مدیترانه" به تهیه کنندگی رشید حاجتمند و کارگردانی هادی حاجتمند آمده است: یعنی میشه یه بارم که شده از دل یه فاجعه یه نفر زنده بیرون بیاد و آخر قصه رو تعریف کنه؟...