سرویس سینمایی هنرآنلاین: سال گذشته در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر، بخش نگاه نو که اختصاص به آثار فیلم اولی‌ها داشت، حذف شد و تنها دو اثر وارد بخش سودای سیمرغ شدند و آثارشان به عنوان فیلم اولی به نمایش درآمد. این تغییر در همان زمان نیز با اعتراض بسیاری از فیلمسازان مواجه شد که در دوره گذشته جوابی به آن داده نشد و حالا با تدبیر دبیر این دوره بار دیگر بخش نگاه نو به بخش‌های رقابتی جشنواره سی و هفتم بازگشته است و پس از داوری هیئت انتخاب به این نتیجه رسید که از میان اثار ارسال شده تنها 10 اثر شایسته حضور در جشنواره ملی فیلم فجر هستند که دراین مجال مروری بر این فیلم‌ها خواهیم داشت.

"پالتو شتری"

مهدی علی میرزایی متولد سال 1356 در اصفهان، فیلمنامه نویس و کارگردان است. او کارشناسی سینما، گرایش کارگردانی از دانشکده سینما تئاتر تهران و کارشناسی ارشد فلسفه اسلامی از دانشگاه تهران دارد. مهدی علی میرزایی فعالیت هنری‌اش را با نگارش فیلم‌نامه‌های سینمایی آغاز کرد؛ که می‌توان به نگارش فیلمنامه فیلم‌های "گشت ارشاد" به کارگردانی سعید سهیلی، "در مدت معلوم" به کارگردانی وحید امیرخانی، "پارادایس" به کارگردانی علی عطشانی و "کاتیوشا" به کارگردانی علی عطشانی اشاره کرد. مهدی علی میرزایی در سال 1397، اولین فیلم بلند سینمایی‌اش به نام "پالتو شتری" را در مقام کارگردان ساخت. این فیلم که در بخش نگاه نو سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد، درباره یک دانشجوی فلسفه است که یک پالتو از پدرش به ارث برده و با پوشیدنش افکار وسوسه آمیز و موذیانه به سراغش می آید. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: اگه دشمنید چرا اینقدر با هم می‌پرید؟ اگه دوستید چرا اینقدر به هم می‌پرید؟ سام درخشانی، بهاره کیان افشار، لیندا کیانی، بانیپال شومون، شاهرخ فروتنیان، افسانه چهره آزاد، پریوش نظریه، علیرضا مهران، طوفان مهردادیان، رضا شیخ انصاری در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازند.

"جان‌دار"

نخستین تجربه کارگردانی فیلم بلند سینمایی حسین امیری دوماری و پدرام پورامیری است. این دو پیش از این نیز در سینمای فیلم کوتاه با یکدیگر فعالیت و همکاری داشتند و فیلم "نسبت خونی" این‌ دو کارگردان جوان در جشنواره فیلم کوتاه تهران خوش درخشید. در خلاصه داستان فیلم "جان دار" آمده است: بخدا اگه یه بار دیگه بگین شام چی شد، غذا چیه، همین وسط خودم رو دار میزنم که غذاخوردن یادتون بره. بابا از گشنگی نمردین که؟ فاطمه معتمدآریا، حامد بهداد، جواد عزتی، علی شادمان، باران کوثری، گیتی قاسمی، احمد قزوینی، مسعود کرامتی، محمدعلی محمدی بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

"حمال طلا"

تورج اصلانی متولد سال 1353 در کرمانشاه، مدیر فیلمبردار، کارگردان و تهیه کننده است. او مدرک رشته گرافیک و کارگردانی سینما از دانشگاه سوره دارد. تورج اصلانی عکاسی را از سن 10 سالگی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان سنقر آغاز کرد و در سن 14 سالگی با دوربین 8 میلی‌متری، فعالیت فیلمسازی را در انجمن سینمای جوان کرمانشاه آغاز کرد. تورج اصلانی برای اولین بار به عنوان مدیر فیلمبرداری در فیلم سینمایی "عقل سرخ" به کارگردانی حمید جبلی وارد سینما شد. او پیش از این تجربه تهیه کنندگی چند اثر سینمایی را در کارنامه خود به ثبت رسانده و حالا این بار در مقام کارگردان نخستین فیلم بلند سینمایی خود را در راه جشنواره فیلم فجر دارد، فیلمی که در جشنواره پوسان کره جنوبی نیز خوش درخشید. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: رضا، حمال طلا است. شغلش رساندن طلا و جواهرات از کارگاه به مغازه است. یک روز در مسیر از او دزدی می شود و او باید غرامت بپردازد. او از دوستش لویی کمک میگیرد اما نوسانات بازار تهران اوضاع او را بدتر می کند. سعید آقاخانی، پیام احمدی نیا، لطف الله سیفی، ژاله صامتی، امید روحانی، امین آقا فرزانه، علیرضا مهران، حسن زاهدی، داود محمدآبادی، محمود شفیع خانی، رضا شفیع خانی بازیگران این فیلم هستند.

"دیدن این فیلم جرم است!"

این فیلم را رضا زهتابچیان کارگردانی کرده است که پیش از این ساخت آثار کوتاهی چون "البیت" و "مادر" را در کارنامه خود به ثبت رسانده است. در خلاصه داستان این فیلم آمده است فقط یک فیلم پنج دقیقه‌ای می‌خواستم تا بعداً بتونم از زنم و دخترم دفاع کنم، ولی امونم ندادند... صدای آژیراشون داره نزدیک می‌شه... الان مثل مور و ملخ می‌ریزن اینجا... لیندا کیانی، امیر آقایی، حسین پاکدل، حمیدرضا پگاه بازیگران اصلی این فیلم هستند.

"روزهای نارنجی"

آرش لاهوتی متولد 15 بهمن 1360 در تهران، کارگردان است که با گرایش تحصیلی تدوین وارد سینما شده است. آرش لاهوتی، کارگردانی را در سال 1396 با فیلم سینمایی "روزهای نارنجی" آغاز کرد. این درحالیست که او پیش از این فیلم با آثار مستندی که ساخت خود را به سینمای ایران معرفی کرد. "روزهای نارنجی" درباره "آبان" زنی 45 ساله است که واسطه استخدام کارگران فصلی است. هدیه تهرانی، علی مصفا، مهران احمدی، ژیلا شاهی، علیرضا استادی، رویا حسینی، صدف عسگری، لیلی فرهادپور، امین گلستانه، اکرم علمدار، سیامک ادیب در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

"زهر مار"

سیدجواد رضویان را بیشتر در مقام بازیگر می‌شناسیم تا کارگردان، اما او در تلویزیون آثار متفاوتی را در مقام کارگردان تولید کرده است و حالا پس از کسب تجربه و سال‌ها فعالیت در این عرصه در اولین گام خود اقدام به ساخت فیلم سینمایی "زهرمار" کرده است. فیلمی که احتمالا رد پای آثار قبلی رضویان را بتوان در آن یافت. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: حشمت: فکر نمی‌کردم تاوان اشتباهم رو با تو پس بدم، لیلا: زهرمار ... سیامک انصاری، شبنم مقدمی، شقایق فراهانی، سیامک صفری، نسیم ادبی، علیرضا استادی، رضا رویگری، حسین محب اهری، سیامک ادیب، برزو ارجمند بازیگران نخستین تجربه جواد رضویان در مقام کارگردان هستند.

"سونامی"

میلاد صدر عاملی متولد سال 1361 بازیگر، دستیار کارگردان، برنامه‌ریز و کارگردان است. وی مدرک مهندسی نساجی دارد و فرزند رسول صدرعاملی (کارگردان) است و به همین واسطه نیز فعالیت هنری خود را با دستیار کارگردانی فیلم "دختری با کفش‌های کتانی" ساخته پدرش رسول صدرعاملی آغاز کرد و با بازی در فیلم "من ترانه 15 سال دارم" در کنار ترانه علیدوستی، بازیگری را نیز تجربه کرد. صدرعاملی مستند "مساحت زندگی" را درباره پدرش، رسول صدرعاملی ساخت و نخستین گام‌های کارگردانی را برداشت. حالا او در تجربه اول فیلمسازی فیلم "سونامی" را کارگردانی کرده است که یک درام ورزشی است. محوریت داستان فیلمنامه درباره زندگی یک تکواندوکار است که در ادامه با اتفاقات مختلفی روبه رو می شود. بهرام رادان، رعنا آزادی ور، مهرداد صدیقیان، فرشته حسینی، محمدرضا غفاری، امیرمهدی ژوله، علیرضا شجاع نوری، علیرضا ورزنده، صبا محمدی، امیرحسین شریعتمداری بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

"مسخره باز"

همایون غنی زاده را بیش از هرچیز در عرصه تئاتر می‌شناسیم و با نامش آشنا هستیم. همایون غنی‌ زاده متولد 14 آذر 1359 در تهران، کارگردان، فیلمنامه‌نویس و بازیگر است. او مدرک کارشناسی ارشد کارگردانی تئاتر دارد و از 19 سالگی، فعالیت هنری خود را در عرصه‌ تئاتر با تأسیس گروه هنری مونگو آغاز کرد. از تئاترهای معروف او می‌توان به "می‌سی‌سی‌پی نشسته می‌میرد" و "کالیگولا" اشاره کرد. "مسخره باز" اولین فیلم بلند سینمایی همایون غنی‌زاده است که در بخش نگاه نو سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد. هدیه تهرانی، فرهاد اصلانی، صابر ابر، بابک حمیدیان و علی نصیریان در این فیلم بازی می‌کنند. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: تو پرورشگاه صدام می‌کردند مسخره باز! اما من مشت محکمی حواله صورت یکیشون کردم تا داستان رو شروع کنم...

"معکوس"

پولاد کیمیایی فرزند مسعود کیمیایی است که از سن 7 سالگی و با بازی در فیلم "سرب" به کارگردانی پدرش وارد عرصه سینما شد و در این راه ادامه مسیر داد. حالا او پس از سال‌ها فعالیت و کسب تجربه در کنار پدر و سایر فیلمسازان اقدام به ساخت اولین فیلم بلند سینمایی خود کرده است. اکبر زنجانپور، بابک حمیدیان، علیرضا کمالی، شهرام حقیقت دوست، لیلا زارع بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

"یلدا"

مسعود بخشی متولد سال 1352، کارگردان و نویسنده است که فعالیت کارگردانی خود را با فیلم مستند طنز انتقادی "تهران انار ندارد" آغاز کرد. حالا او در نخستین تجربه فیلمسازی خود "یلدا" را به تهیه کنندگی علی مصفا روانه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر کرده است. در خلاصه داستان این فیلم آمده است مریم کمیجانی زن جوانی که به دلیل قتل شوهرش ناصر ضیا به مرگ محکوم شده است، در شب یلدا به استودیو برنامه تلویزیونی پربیننده لذت عفو آورده می‌شود تا توسط تنها فرزند مقتول (مونا ضیا) بخشیده شود. بهناز جعفری، فرشته صدرعرفایی، بابک کریمی، صدف عسگری بازیگران این فیلم هستند.