سرویس سینمایی هنرآنلاین: اسامی فیلم‌های راه‌یافته به مرحله بعدی رأی‌گیری برای انتخاب نامزدهای بخش فیلم خارجی‌زبان جوایز اسکار 2019، بامداد سه‌شنبه به وقت ایران اعلام شد.

"بدون تاریخ، بدون امضاء" به کارگردانی وحید جلیلوند که به نمایندگی از ایران برای رقابت در این بخش معرفی شده بود موفق نشد به فهرست کوتاه راه پیدا کند. امسال 87 کشور نمایندگان خود را برای رقابت در بخش فیلم خارجی‌زبان نود و یکمین دوره جوایز اسکار معرفی کردند.

فهرست کوتاه نامزدهای بخش فیلم خارجی‌زبان به این شرح است:

کلمبیا، "پرندگان مهاجر" (آدم‌های همیشه مسافر) (Birds of Passage) به کارگردانی کریستینا گایگو و سیرو گرا

دانمارک، "گناهکار" (The Guilty) به کارگردانی گوستاو مولر

آلمان، "هرگز رو برنگردان" (Never Look Away) به کارگردانی فلوریان هنکل فون دونرسمارک

ژاپن، "دله‌دزدها" (Shoplifters) به کارگردانی هیروکازو کوره-ادا

قراقستان، "آیکا" (Ayka) به کارگردانی سرگئی دوورتسوی

لبنان، "کفرناحوم" (Capernaum) به کارگردانی نادین لبکی

مکزیک، "رُما" (Roma) به کارگردانی آلفونسو کوارون

لهستان،  "جنگ سرد" (Cold War) به کارگردانی پاول پاولیکوفسکی

کره جنوبی، "سوختن" (Burning) به کارگردانی لی چانگ-دونگ

---

"مرد سگی" (Dogman) ساخته ماتیو گارونه از ایتالیا، "غروب" (Sunset) لاسلو نمش از مجارستان، "مرز" (Border) علی عباسی از سوئد و "دختر" (Girl) لوکاس هونت از بلژیک، جزو فیلم‌های مطرح بودند که نتوانستند به فهرست کوتاه راه پیدا کنند.

نامزدهای بخش اسکار فیلم خارجی‌زبان در دو مرحله انتخاب می‌شوند. در مرحله اول اعضای داوطلب از همه شاخه‌های آکادمی، به عنوان اعضای کمیته عمومی بخش فیلم خارجی‌زبان، هر یک حداقل 15 را می‌بینند و بر مبنای امتیاز 6 تا 10 به فیلم‌ها نمره می‌دهند.

شش فیلمی که بالاترین امتیاز را توسط کمیته عمومی کسب کرده‌اند، به فهرست کوتاه نامزدهای بخش فیلم خارجی‌زبان راه پیدا می‌کنند. سپس یک کمیته اجرایی پس از اطلاع از شش فیلم انتخاب‌شده، تشکیل جلسه می‌دهد و سه فیلم را دیگر انتخاب می‌کند. به این ترتیب 9 فیلم فهرست کوتاه انتخاب می‌شوند.

در مرحله بعد، چهار کمیته‌ ویژه در نیویورک، لس آنجلس، لندن و سان فرانسیسکو، فیلم‌های فهرست کوتاه را می‌بیند و درباره پنج نامزد نهایی تصمیم می‌گیرد که اسامی آن‌ها 22 ژانویه 2019 (2 بهمن) همراه نامزدهای دیگر بخش‌های جوایز اسکار اعلام خواهد شد. در نهایت برنده اسکار فیلم خارجی‌زبان با رأی اعضای فعال و دائمی آکادمی انتخاب می‌شود.

نود و یکمین دوره جوایز اسکار یکشنبه 24 فوریه 2019 (بامداد دوشنبه 6 اسفند به وقت ایران) برگزار می‌شود.

سال قبل 92 کشور در این رقابت شرکت کردند که یک رکورد بود و "یک زن شگفت‌انگیز" به کارگردانی سباستین للیو برنده اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد.

نگاهی به 9 فیلم فهرست کوتاه

در فهرست کوتاه نامزدهای اسکار فیلم خارجی‌زبان، تازه‌ترین ساخته‌های دو کارگردان که قبلاً در این بخش برنده اسکار شده‌اند، دیده می‌شود: "هرگز رو برنگردان" به کارگردان فلوریان هنکل فون دونرسمارک از آلمان و "جنگ سرد" به کارگردانی پاول پاولیکوفسکی کارگردان بریتانیاییِ متولد ورشو از لهستان. دونرسمارک 45 ساله برای "زندگی دیگران" (2006) اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان را برد و پاولیکوفسکی 60 ساله در 2015 برای فیلم سیاه و سفید "ایدا" برنده این جایزه شد.

"هرگز رو برنگردان" یکی از فیلم‌های بخش مسابقه بین‌الملل این دوره جشنواره فیلم ونیز بود. تام شیلینگ، پائولا بیر، سباستین کخ و ساسکیا رزندال در این درام تاریخی بازی می‌کنند که سه دوره از تاریخ آلمان را به تصویر می‌کشد. شیلینگ در "هرگز رو برنگردان" نقش یک هنرمند جوان را بازی می‌کند که از آلمان شرقی به آلمان غربی می‌گریزد، اما همچنان اسیر خاطرات دوران کودکی‌اش از زمان نازی‌ها و سپس آزار حکومت کمونیستی است. او همین که به غرب می‌رسد از طریق نقاشی می‌کوشد آسیب روحی خود و نسل خود را نشان بدهد.

شرکت سونی پیکچرز حق پخش تریلر روان‌شناختی "هرگز رو برنگردان" را در اختیار دارد. آلمان تاکنون 19 بار در بخش فیلم خارجی‌زبان نامزد اسکار شده است که 9 بار آن تا پیش از اتحاد این کشور در 1990 و 10 بار از آن سال تاکنون بوده است.

"جنگ سرد" اولین بار در دنیا امسال در هفتاد و یکمین جشنواره فیلم کن روی پرده رفت و پاولیکوفسکی جایزه بهترین کارگردان را برد. فیلم جدید پاولیکوفسکی یک رمانس است که داستان آن بین مزارع کشاورزی لهستان و کلوب‌های جز در پاریس بین دهه‌های 1940 تا 1960 روی می‌دهد. داستان درباره زنی سرسخت و زیبا به نام زولا است که در یک مدرسه هنرهای نمایشی که برای ارائه تصویری کاملاً ملی‌گرایانه از لهستانِ بعد از جنگ جهانی دوم راه‌اندازی شده است، ثبت نام می‌کند، جایی که مردی خوش‌سیما به نام ویکتور مدیر بخش موسیقی آن است. زولا در ابتدای رابطه مخفی خود با ویکتور اذعان می‌کند که برای مقامات جاسوسی او را می‌کند. این اولین و حداقل شاید یکی از مشکلات بسیاری باشد که شرایط سیاسی در این رابطه ایجاد می‌کند.

لهستان از 1963 که با "چاقو در آب"، اولین فیلم رومن پولانسکی وارد رقابت اسکار شد و نامزد شد، تا سال گذشته 49 بار در این رقابت حضور داشت. این کشور تاکنون 10 بار نامزد اسکار بوده است.

ژاپن با "دله‌دزدها" به کارگردانی هیروکازو کوره-ادا شانس خود را در جوایز اسکار امتحان می‌کند. تازه‌ترین ساخته کارگردان کهنه‌کار ژاپنی ماه مه پیش جایزه نخل طلای هفتاد و یکمین جشنواره فیلم کن را دریافت کرد. داستان "دله‌دزدها" در توکیو روی می‌دهد و درباره یک خانواده از خلافکاران خرده‌پاست که سرپرستی دختربچه‌ای را که در خیابان پیدا کرده‌اند، به عهده می‌گیرند.

ژاپن در مجموع چهار بار برنده اسکار و 15 بار نامزد شده است و در تاریخ جوایز آکادمی به لحاظ تعداد نامزدی بعد از فرانسه (39)، ایتالیا (31) و اسپانیا (19) قرار دارد.

مکزیک با درام زندگی‌نامه‌ای و اسپانیایی‌زبان "رُما" تازه‌ترین ساخته آلفونسو کوارون کارگردان، فیلمنامه‌نویس، تهیه‌کننده و تدوین‌گرِ تحسین‌شده در اسکار رقابت می‌کند. داستان فیلم در مکزیک دهه 1970 روی می‌دهد و قصیده‌ای درباره دوران کودکی خود کوارون است. قصه بر دو خدمتکار مکزیکی متمرکز است که به‌طور خستگی‌ناپذیری از یک خانواده کوچک از طبقه متوسط در محله رما در مکزیکوسیتی مراقبت می‌کنند.

این فیلم سپتامبر پیش برنده جایزه شیر طلای بهترین فیلم جشنواره ونیز شد و در چند روز اخیر نیز از سوی انجمن منتقدان فیلم لس آنجلس و حلقه منتقدان فیلم نیویورک به عنوان بهترین فیلم سال انتخاب شد. "رُما" همچنین نامزد سه جایزه گلدن گلوب از جمله جایزه بهترین فیلم خارجی‌زبان شده است. "رُما" همچنین از سوی نشریه بریتانیایی سایت‌اند ساند که توسط موسسه فیلم بریتانیا منتشر می‌شود، بهترین فیلم سال معرفی شد.

کوارون سازنده تریلر فضایی "جاذبه" با بازی ساندرا بولاک و جرج کلونی است که اولین بار در دنیا سال 2013 در جشنواره ونیز به نمایش درآمد. کوران بعداً برای این فیلم برنده جایزه اسکار بهترین کارگردان شد. او اولین کارگردان مکزیکی است که جایزه اسکار بهترین کارگردان را گرفته است. کوارون چهار نامزدی دیگر نیز در کارنامه دارد: "و مادر تو هم" (2001، نامزد بهترین فیلمنامه غیراقتباسی)، "فرزندان انسان" (2006، نامزد بهترین فیلمنامه اقتباسی و بهترین تدوین) و "جاذبه" (نامزد اسکار بهترین فیلم).

مکزیک تاکنون برنده اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان نشده است. این کشور از اواسط دهه 1950 تاکنون هشت بار نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شده، اما هنوز پیروز نشده است. "هزار توی پن" دل تورو در 2006 و "بیوتیفول" ایناریتو در 2010 تازه‌ترین فیلم‌های مکزیکی بودند که در این بخش نامزد شدند.

"آیکا" ساخته سرگئی دوورتسوی نماینده قزاقستان در اسکار است. این فیلم امسال در بخش مسابقه اصلی جشنواره کن به نمایش درآمد و برنده جایزه بهترین بازیگر زن (سامال یسلیامووا) شد. داستان درباره زنی به نام آیکا است که بچه‌اش تازه به دنیا آمده است، اما او توانایی بزرگ کردن یک بچه را ندارد. او بی‌کار است، بدهی دارد و حتی یک اتاق هم برای خود ندارد، اما هیچ راهی برای سرکوب تمایلات طبیعی‌اش نیست و... دوورتسوی 10 سال پیش با فیلم "Tulpan" که جایزه اصلی بخش نوعی نگاه را از آن خود کرد در جشنواره کن حضور داشت.

لبنان با "کفرناحوم" تازه‌ترین ساخته نادین لبکی بازیگر، کارگردان و نویسنده شانس خود را در جوایز اسکار امتحان می‌کند. این فیلم امسال در جشنواره کن جایزه هیئت داوران را دریافت کرد. از "کفرناحوم" به‌عنوان "فیلمی توأم با مضامین سیاسی" یاد شده است. بیشتر بازیگران فیلم غیرحرفه‌ای هستند. داستان درباره کودکی است که از پدر و مادرش در دادگاه شکایت می‌کند. شرکت سونی پیکچرز کلسیکس پیش از آغاز جشنواره کن به مبلغ 1.3 میلیون دلار حق پخش "کفرناحوم" در آمریکای شمالی و آمریکای لاتین را از آن خود کرد.

 لبکی 44 ساله یکی از سه کارگردان زن بود که در کن بخت دریافت جایزه اصلی بخش مسابقه را داشتند. "کفرناحوم" در کن با استقبال فراوان روبرو شد و تماشاگران در پایان فیلم آن را 15 دقیقه ایستاده تشویق کردند. پیش از این دو فیلم "کارامل" و "الان کجا برویم؟" به کارگردانی لبکی نماینده لبنان در بخش فیلم خارجی‌زبان جوایز اسکار بودند. لبنان سال گذشته "توهین" به کارگردانی زیاد دویری را به نمایندگی از خود به آکادمی معرفی کرد که توانست اولین نامزدی اسکار این کشور در بخش فیلم خارجی‌زبان را به همراه بیاورد. "کفرناحوم" پانزدهمین فیلمی است که لبنان از 1978 تاکنون به اسکار فرستاده است.

کره جنوبی "سوختن" تازه‌ترین ساخته لی چانگ-دونگ را برای رقابت در بخش اسکار فیلم خارجی‌زبان به آکادمی معرفی کرد. این فیلم نیز در بخش مسابقه رسمی جشنواره کن به نمایش درآمد و در حالی که خیلی‌ها آن را بخت اصلی برای دریافت جایزه نخل طلایی می‌دانستند، از سوی داوران این بخش نادیده گرفته شد، هرچند از سوی فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم (فیپرشی) به‌عنوان فیلم‌ برتر بخش‌ مسابقه جشنواره کن انتخاب شد.

تریلر رمانتیک "سوختن" با بازی یو آه-این، استیون یون و جون جونگ-سو از روی داستانی کوتاه نوشته هاروکی موراکامی نویسنده تحسین‌شده ژاپنی که ابتدا در نیویورکر منتشر شد، ساخته شده است. داستان فیلم درباره اتفاقی مرموز است که زندگی سه جوان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. جانگسو مأمور تحویل کالا با هائمی دختری که زمانی در محله او زندگی می‌کرد، روبرو می‌شود. هائمی از جانگسو می‌خواهد وقتی او به آفریقا سفر می‌کند مراقب گربه‌اش باشد. هائمی از سفر برمی‌گردد و یک مرد جوان اسرارآمیز به نام بن را که در سفر با او آشنا شده است، به جانگسو معرفی می‌کند. یک روز بن با جانگسو درباره نامعمول‌ترین سرگرمی خود صحبت می‌کند و...

کره جنوبی برای سومین بار فیلمی به کارگردانی چانگ-دونگ را به اسکار می‌فرستد. "آفتاب پنهان" در 2007 و "Oasis" در 2002 دو فیلم دیگر بودند. "سوختن" سی‌امین فیلمی است که کره جنوبی تاکنون به آکادمی معرفی کرده است. این کشور هنوز در بخش فیلم خارجی‌زبان نامزد نشده است.

دانمارک، "گناهکار" اولین فیلم بلند داستانی گوستاو مولر را به نمایندگی از خود به آکادمی معرفی کرده است. این فیلم سال گذشته در بخش مسابقه فیلم‌های داستانی سینمای جهان جشنواره فیلم ساندنس به نمایش درآمد و جایزه تماشاگران این بخش را برد. داستان فیلم پلیسی "گناهکار" در یک شب در یک مرکز تماس اضطراری روی می‌دهد، جایی که زنی ربود‌ه‌شده با اسگر هولم مأمور و پلیس سابق (یاکوب سیدرگرین) تماس می‌گیرد. وقتی تلفن ناگهان قطع می‌شود، هولم در حالی که تنها ابزارش یک تلفن است برای نجات زن وارد عمل می‌شود.

دانمارک سابقه خیلی خوبی در اسکار دارد. این کشور از 1956 تاکنون سه بار برای فیلم‌های "ضیافت بابت" (1956)، "پله فاتح" (1988) و "یک دنیای بهتر" (2010) برنده جایزه اسکار فیلم خارجی‌زبان شده و 9 بار دیگر هم شانس دریافت این جایزه را داشته است. دانمارک آخرین بار در 2016 با "سرزمین مین" ساخته مارتین ساندپیت نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد.

فیلم جنایی "پرندگان مهاجر" (آدم‌های همیشه مسافر) ساخته کریستینا گایگو و سیرو گرا نماینده کلمبیا در اسکار است. این فیلم اولین بار در دنیا ماه مه پیش به‌عنوان فیلم افتتاحیه بخش دو هفته کارگردانان جشنواره کن روی پرده رفت.

"پرندگان مهاجر" ظهور و سقوط خانواده وایو در اولین روزهای ممنوعیت خریدوفروش مواد مخدر در کلمبیا را به تصویر می‌کشد. داستان فیلم از اواخر دهه 1960 تا دهه 1970 روی می‌دهد و شامل پنج فصل است.

برای دومین بار است که کلمبیا فیلمی از گایگو و گرا را به آکادمی معرفی می‌کند. "آغوش مار" فیلم قبلی آن‌ها در 2015 اولین نامزدی اسکار این کشور را به همراه آورد.