به گزارش هنرآنلاین، کمال تبریزی درباره ضرورت امر پژوهش در سینما گفت: پژوهش در حوزه نویسندگی فیلمنامه از اجزای تفکیک ناپذیر آن است و شاید به جرات بتوان گفت که رمز موفقیت برای یک کار نمایشی مورد تایید اقشار متفاوت مخاطبین، تحقیق و پژوهش است و به همین دلیل است که اثری در بیان وقایع کاملا باورپذیر و موثر در عواطف و احساسات مخاطب جلوه می‌کند، از این رو توجهات گروه‌های مختلف را به خود جلب می‌نماید.

وی افزود: مخاطب مهمترین اولویت پژوهشی در حوزه سینما است و ارتباط با مخاطب به عنوان اساسی‌ترین وجه سینما باید در پژوهش فرهنگی حوزه سینما مورد توجه قرار گیرد.

کارگردان "لیلی با من است" همچنین گفت: باید مخاطب حوزه سینما را از زوایای مختلف شناخت و درباره خصوصیات آنها تحقیق کرد. انجام پژوهش‌های موفق در حوزه پژوهش مخاطب سینما نقش مهمی در افزایش تعامل هنرمندان سینما و مخاطبان دارد.

تبریزی با اشاره به لزوم توجه به پژوهش در کشور ادامه داد: متاسفانه باید گفت در کشور ما آنطور که باید در حوزه نگارش و نویسندگی که پایه و اساس شکل‌گیری اثر نمایشی است توجه و برای آن هزینه نمی‌شود .شاید لطمه اصلی که تاکنون مانع گسترش و حضور سینمای ایران در افکار مخاطبین عام جهانی بوده است همین عدم توجه کافی به نگارش دقیق همراه با پژوهش لازم برای آن باشد.

وی ادامه داد: اغلب نویسندگان در این حوزه همراه با یک عادت قدیمی یا امکان و یا نیاز به تحقیق را در نوشته خود نداشته‌اند و همین کافی است تا ضرورت شناسایی و یا تربیت فیلمنامه نویسانی که تحقیق و پژوهش را سرلوحه کار خود قرار می‌دهند، اجتناب ناپذیر سازد.

مراسم اختتامیه دومین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران به دبیری احمد ضابطی جهرمی سه‌شنبه 27 آذر ساعت 14 در فرهنگستان هنر برگزار می‌شود.