سرویس سینمایی هنرآنلاین: آرمان شهبازی فارغ التحصیل رشته سینماست و این روزها نخستین تجربه حرفه‌ای خود را پشت سر می‌گذارد.

او در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره ایده ساخت فیلم کوتاه "ممد" که این روزها در مرحله صداگذاری قرار دارد و پرداختن به زندگی مهاجران افغانی، گفت: نویسنده این فیلم عرفان پورمحمدی است. ما به دنبال داستانی بودیم که کلیشه نباشد و فضای کاملا رئالیستی داشته باشد. داستان فیلم درباره زن است، زنی که به نوعی همواره در کشور ما بین آن‌ها و مردها تبعیضی وجود دارد. ما تلاش کردیم این تبعیض را نشان دهیم.

شهبازی در ادامه بیان کرد: چیزی که خیلی ذهن من را درگیر کرد، این است که ما بیشترین مهاجران افغان را داریم و همیشه دم از این می‌زنیم که آن‌ها برادران و خواهران دینی ما هستند ولی در عمل این را ثابت نکردیم. فیلم‌هایی که تاکنون درباره مهاجرت افغان‌ها ساخته شدند نیز اغلب تکرار یک موضوع هستند، ولی من از زاویه دیگر به مهاجرت آن‌ها نگاه کردم و امیدوارم که در زمان اکران بازخورد خوبی داشته باشد.

فیلم کوتاه ممد

این کارگردان جوان درباره وضعیت فیلم کوتاه ایران اظهار کرد: باید واقع بین باشیم. هر سال تعداد زیادی فارغ التحصیل داریم اما باید اول ببینیم این جوانان از هنر چه می‌خواهند و بعد دنبال آن بروند. اگر به عنوان تفریح قصد دارند به سینما وارد شوند، شروع نکنند بهتر است. به نظرم کسی که توان، علم و دانش این حرفه را داشته باشد می‌تواند کار کند چرا که بستر برایش فراهم است.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا می‌خواهد با تهیه کننده مستقل این راه را ادامه دهد یا خیر، افزود: به شکل مستقل کار کردن کار بسیار سختی است، اما من کار خودم را می‌کنم. اگر تهیه‌کننده پیدا شود که کار می‌کنم، اگر نه خودم از تمام توانم استفاده می‌کنم و فیلمم را می سازم، چرا که برایم مهم است. من درس خواندم و عمرم را در این راه گذاشتم و نمی‌توانم منتظر بمانم تا تهیه کننده‌ای اگر خواست همراهیم کند یا اگر نخواست ادامه ندهد. تلاش من این است که تا سال آینده دو فیلم کوتاه دیگر بسازم و در نیمه دوم سال آینده بتوانم فیلم بلندم را کلید بزنم.

شهبازی همچنین درباره موفقیت این فیلم در جشنواره‌های خارجی نیز گفت: به نظرم تا 80 درصد حضور موفقی خواهد داشت و 20 درصد باقی نیز سلیقه است. فیلم را طوری ساختم که فقط دغدغه من نیست و دغدغه بسیاری است. فکر می‌کنم منظورم را در فیلم به وضوح رسانده باشم.

وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این که موضوع تغییر ظاهر زنان در جامعه و تکراری بودن موضوع آن نیز توضیح داد: بله پیش از این نیز به این موضوع پرداخته شده، اما داستان‌هایشان تکراری بوده است. "ممد" موضوعش کلیشه شده نیست، داستان با این اتفاق آغاز می‌شود اما ادامه آن را نمی‌توانید حدس بزنید در واقع مخاطب درگیر داستان می‌شود و با آن همذات‌پنداری می‌کند.

شهبازی در خاتمه اظهار کرد: امیدوارم بستری فراهم شود تا همه جوانانی که می‌توانند و هنرش را دارند بتوانند در این عرصه کار کنند و کمی از این رابطه بازی‌ها در سینما کاسته شود.