به گزارش هنرآنلاین به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عصر روز دوشنبه 19 آذرماه سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به پردیس چارسو رفت تا از نزدیک از روند برگزاری جشنواره فیلم سینما حقیقت بازدید کند.

 سیدعباس صالحی ضمن بازدید از بخش‌های مختلف این جشنواره با حضور در جمع خبرنگاران درباره مکان برگزاری جشنواره فیلم فجر بیان کرد: گزینه‌های مختلفی در این باره مطرح است. با توجه به اینکه سینمای کشورمان دارای فضای ثابتی برای برگزاری جشنواره خود ندارد امیدواریم شرایط و منابع سازمان سینمایی با حمایت دولت از مکان خود برخوردار شود.

وی در عین حال تصریح کرد: آقای حیدریان رییس پیشین سازمان سینمایی مقدماتی را در این زمینه طی کرده‌اند و امیدواریم مسئولان جدید هم این مسیر را ادامه دهند ولی این اقدام  نیاز به زمان دارد و در دراز مدت اتفاق می‌افتد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: درباره محل برگزاری جشنواره فیلم فجر امسال نیز هم گزینه‌های قبلی و هم جدید وجود دارد که باید مشکلات و مسائل را برآورد کنیم ولی اگر محل سال گذشته هم باشد تلاش می‌کنیم مشکلات سال‌های قبل را برطرف و به حداقل برسانیم.

صالحی در پاسخ به پرسشی درباره سرنوشت حکم حسین انتظامی و اینکه شنیده‌ها حاکی از این است که حکم ریاست وی قطعی است گفت: در نظام اداری کشور اینگونه است که سرپرست نهاد و سازمانی از لحاظ دامنه اختیارات به مانند رئیس ثابت است بنابراین با این نگاه سرپرست هم در این جایگاه حضور دارند و همه اختیارات را انجام می‌دهند.

وی تصریح کرد: در فضای برنامه‌ای هم سند بالادستی، سند داخل وزارتخانه و همچنین سند در سازمان سینمایی وجود دارد که مورد توافق همه است و مبنای ما نیز بر همین اساس است. ولی هر مدیری روش‌های کاری خود را هم دارد ولی در نهایت مبنای فعالیت‌ها بر اساس چارچوب‌های مورد توافق اسناد بالادستی است.

صالحی درباره جایگاه سینمای مستند کشورمان نیز افزود: اگر سینمای ایران به عنوان ظرفیت قابل توجه انقلاب اسلامی در ٤٠ سال گذشته باشد، سینمای مستند بخش مهمی از آن است و    تعداد فیلم های تولیدی مستند در سال نشان از ظرفیت این سینما دارد.

وی تصریح کرد: سینمای مستند بخشی از هویت فرهنگی کشورمان محسوب می‌شود و به آن افتخار می‌کنیم. این سینما پل ارتباطی فرهنگ ایران با جهان است و با تصویر سازی خود از فضای اجتماعی، مورخ لایه‌های مختلف جامعه است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: سینمای مستند به عنوان پشتوانه توسعه کشور به شمار می‌آید و در پروژه‌های مختلف می‌تواند به کمک بیاید تا تجربه‌ها، توفیق‌ها و عبرت‌ها را به تصویر بکشد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه دچار  فقر اکران هستیم گفت: همانطور که در تولید سینمای مستند پیشرفت داشته‌ایم در حوزه مصرف هم رو به رشد بوده‌ایم و مصرف کنندگان این حوزه از سینما از لحاظ تنوع موضوع، تکنیک و ... نیز رو به رشد است. فضاهای مختلفی برای بینندگان این نوع از سینما در حال ایجا  شدن است. سال گذشته ١٠٠ سالن جدید سینما و امیال نیز همین تعداد به سالن های سینمایی افزوده شده است.

وی ادامه داد: دیجیتالی شدن سالن‌های سینمایی آزاد مانند فرهنگسراها و ... فضاهای تازهای فراهم می‌کند تا تولیدکنندگان سینمای مستند احساس بهتری پیدا کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره نظام قیمت گذاری بلیت آثار هنری اظهار کرد: نظام قیمت گذاری می‌تواند به دو صورت باشد. یک گونه آن به صورت دولتی است که دولت می‌تواند قیمت گذاری کند که این نگاه شاید در کوتاه مدت پاسخگو باشد و نگاه دیگر که باید اتفاق بیفتد همکاری مشترک دولت با صنف هنری مربوطه است که قاعده و ثقل آن بر مبنای صنف باشد. در حال گفت و گو در زمینه نگاه دوم هستیم تا بتوانیم در این زمینه این موضوع را پیش ببریم.

صالحی در عین حال تصریح کرد: با اینکه بازار هنر یک بازار تعاملی است اما باید به مصرف کننده عمومی هم توجه داشت.