سرویس سینمایی هنرآنلاین: آزاده بیزار گیتی که با مستند "اهل آب" در دوازدهمین جشنواره سینما حقیقت حضور دارد درباره این فیلم به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: مستند "اهل آب" یک مینی‌مال است و بیانی شعرگونه درباره زندگی روزمره زنی در جزیره هنگام دارد که هر روز به همراه خانواده برای تأمین معاش به دریا می‌رود و ماهیگیری می‌کند.

بیزارگیتی ادامه داد: "اهل آب" نیز مانند بسیاری از آثارقبلی‌ام انسان‌محور است و مسئله زن برایم اهمیت دارد. سعی کردم در این فیلم به شغل متفاوتی از زنان بومی جنوب ایران نگاه کنم و در کنار آنها نگاه مردم شناسانه‌ای نیز داشته باشم. ویژگی خاص این فیلم بیان مینی‌مال و شعرگونه است و تا جایی که توانستم بدون دیالوگ کار کردم و حقایق را بیشتر به تصویر کشیدم.

این مستندساز در پاسخ به این سؤال که روند پژوهشی این فیلم چه مدت به طول انجامید اظهار کرد: برای من همواره پژوهش بسیار اهمیت دارد و همه مستندهای خوب قائل به این امر هستند و زمان طولانی را به این مسئله اختصاص داده‌ام. برای این کار نیز از ابتدا تا زمان تصویربرداری چیزی حدود یک سال و نیم طول کشید. چندین سفر به جنوب کشور داشتم و انتخاب لوکیشن کردم و سپس حدود 15 جلسه فیلمبرداری داشتم که بیشتر روزها روی آب فیلمبرداری شد.

وی همچنین درباره مشکلات ساخت فیلم مستند نیز بیان کرد: مسلماً همه مشکلات سینمای مستند در بخش پژوهش نیست، بلکه وضعیت سینمای مستند امروز به سامان نیست. از نظر اقتصادی تلاش می‌کنیم کار خوب بسازیم و زمان زیادی را صرف این کار می‌کنیم و حتی گاهی بیش از یک سال زمان صرف ساخت فیلم می‌شود، اما بودجه‌ای که برای تولید یک فیلم مستند از ابتدا تا انتها در نظر گرفته می‌شود یک دهم سینمای داستانی و کارهای نازل آن نیست. پژوهش بخشی از این ماجراست و متاسفانه اهمیتی به آن نمی‌دهند. این در حالی است که سینمای مستند حیات جمعی ما را به تصویر می‌کشد. اگر فیلم‌های مستند خوب تولید می‌شوند به این دلیل است که ما یک جنونی داریم و با تلاش خودمان فیلم تولید می‌کنیم وگرنه با توجه به این بودجه‌ها دستمزدهای سینمای مستند بسیار اندک است.

او ادامه داد: کار قبلی من حدود شش سال در بخش پژوهش زمان برد ولی دستمزدی که برای من در نظر گرفته شده بود شاید ماهی 200 هزار تومان هم نبود. جنون ما باعث می‌شود که برای این سینما کم نگذاریم درحالی که سینمای مستند جایگاه خودش را امروز در میان مخاطبان یافته است. در مقایسه با سال‌های قبل مخاطبانی که در جشنواره سینما حقیقت یا جشنواره‌های تخصصی مستند حضور دارند و اشتیاقی که نشان می‌دهند بسیار پرشور است. گاهی به دلیل استقبال زیاد حتی خود من در مقام کارگردان اثر، نتوانسته‌ام وارد سالن شوم. فکر می‌کنم اگر این سفره درست پهن شود سینمای مستند مخاطب خود را دارد و می‌تواند تاثیرگذار باشد و جهان بهتری را می‌توان با این سینما متصور شد.

بیزارگیتی خاطرنشان کرد: هرچند گاهی خود من ناامید از این سینما و شرایط حاکم برآن هستم، اما مستند با نگاه مشاهده گرانه، دردمندانه و آگاهی بخش می‌تواند جای بهتری باشد. ای‌کاش مسئولین نیز این دلسوزی را داشته باشند و بودجه بهتری به سینمای مستند تعلق بگیرد تا اتفاقات بهتری را رقم بزند.