سرویس سینمایی هنرآنلاین: سودابه بیضایی بازیگر و نویسنده سینما و تلویزیون این روزها در مقام یک مستندساز ظاهر شده است و با فیلم "مثل اسمم پگاه" به دوازدهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت حضور دارد.

او در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره این فیلم بیان کرد: این فیلم 75 دقیقه‌ای به بچه‌های نسل دهه 1370 می‌پردازد. در فیلم گروهی از آن‌ها که تعدادشان رو به زیاد شدن نیز است دیده می‌شوند و زندگی آن‌ها را می‌بینیم.

بیضایی درباره دلایل انتخاب این موضوع نیز گفت: من یک خواهر متولد دهه 70 دارم و به واسطه او با این نسل بسیار آشنا هستم. با همنسلان او مراوده داشتم و همیشه این علامت سؤال در ذهنم بود که چرا دنیای آن‌ها اینگونه است، چرا این نسل با نسل گذشته تا این اندازه شکاف دارد و متفاوت است. نکته این بود که تحقیقات من در راستای ساخت این فیلم به قبل از شروع این کار باز می‌گردد. تحقیقاتم را از آن زمان شروع کردم، اما چند ماه با آن‌ها به شکل کاملاً جدی معاشرت کردم و بیشتر با آشنا شدم. این پروسه حدود یک سال و نیم به طول انجامید.

بازیگر "هوش سیاه" درباره موضوع اصلی این مستند نیز اظهار کرد: تمرکز خاصی روی موضوع خاصی نداشتم و تنها می‌خواستم بخشی از زندگی آن‌ها را تماشا کنم و مخاطب را نیز در این تماشا کردن سهیم کنم. در نتیجه به تمام ابعاد زندگی آن‌ها می‌پردازم، اما بیشتر نگاهم در ارتباط با مصرف مواد مخدر در این نسل است. البته موضوع اصلی این نیست و تلاش کردم یک رخ انسانی از آن‌ها نشان داده شود.

وی همچنین افزود: "مثل اسمم پگاه" نخستین تجربه من در حوزه فیلمسازی است. پیش از این در زمینه بازیگری و نویسندگی کار می‌کردم، اما همیشه این حس را داشتم که بخشی از آن خلقی که باید اتفاق نمی‌افتد. پس از ساخت این فیلم و در کنار تمام سختی‌ها حس کردم توانستم یک اثر کامل خلق کنم که برایم بسیار رضایت بخش بود.

بیضایی در پاسخ به این سؤال که آیا قصد دارد این مسیر را ادامه دهد یا خیر، توضیح داد: بله قطعاً. این روزها مشغول تحقیق و پژوهش برای ساخت فیلم دومم هستم. فضای فیلم مستند را دوست دارم، چرا که در آن تازگی و بکر بودن وجود دارد که در سایر آثار نیست.

وی در خاتمه درباره حضور در جشنواره سینما حقیقت گفت: به نظرم سینما حقیقت اصلی‌ترین جشنواره فیلم مستند است. در این فضا فیلم‌های مستند دیده می‌شوند و فضای رقابتی خیلی خوبی در آن شکل می‌گیرد.