سرویس سینمایی هنرآنلاین: برندگان بیست و هشتمین دوره جوایز سالانه فیلم مستقل گاتام سه‌شنبه صبح به‌وقت ایران در مراسمی در سیپریانی وال استریت در منهتن، نیویورک معرفی شدند.

"سوارکار" دومین فیلم بلند داستانی کلویی ژائو جایزه اصلی یا جایزه بهترین فیلم بلند داستانی را دریافت کرد. این فیلم داستان یک گاوچران (با بازی بریدی جاندرو) است که وقتی از یک حادثه جان سالم به درمی‌برد، راهی سفری جاده‌ای به سرتاسر آمریکا می‌شود. "سوارکار" اولین بار در دنیا سال گذشته در جشنواره کن به نمایش درآمد و برنده جایزه سینمای هنری برای یک فیلم بلند داستانی شد. شرکت سونی پیکچرز کلسیکس حق پخش این فیلم در آمریکای شمالی را در اختیار دارد.

"فرست ریفورمد" ("اولین اصلاح‌شده") تازه‌ترین ساخته پل شریدر درباره یک کشیش آشوب‌زده که به خشونت کشیده می‌شود، با دریافت دو جایزه بهترین فیلمنامه برای شریدر و بهترین بازیگر مرد برای ایتن هاوک ستاره فیلم، دیگر پیروز جوایز گاتام امسال بود.

"کلاس هشتم" به کارگردانی بو برنام نیز دو جایزه دریافت کرد: جایزه کارگردان نوظهور بینگام ری و جایزه بهترین بازیگر نوظهور برای السی فیشر.

"سوگلی" (The Favorite) به کارگردانی یورگوس لانتیموس درباره دو زن در دربار ملکه آن که در کنار "اولین اصلاح‌شده" پیشتاز نامزدهای جوایز گاتام بود، در هیچ بخش رقابتی جایزه نگرفت، اما کمیته انتخاب بهترین بازیگر زن، یک جایزه ویژه به گروه بازیگری این فیلم شامل الیویا کلمن، اما استون و ریچل وایس اعطاء کرد.

به‌جز "سوارکار"، "سوگلی"، "فرست ریفورمد"، فیلم‌های "اگر بیل استریت زبان داشت" (If Beale Street Could Talk) به کارگردانی بری جنکینز سازنده فیلم برنده اسکار "مهتاب" و "Madeline's Madeline " به کارگردانی جوزفین دکر نیز در بخش بهترین فیلم بلند داستانی نامزد بودند.

جایزه بهترین بازیگر زن به تونی کولت برای فیلم ترسناک و فراطبیعی "موروثی" رسید. اولین تجربه کارگردانی آری آستر اولین بار در دنیا ژانویه پیش در بخش نیمه‌شب جشنواره ساندنس روی پرده رفت. کولت در "موروثی" مقابل الکس وولف، میلی شاپیرو، آن داد و گابریل برن نقش‌آفرینی کرده است. داستان درباره خانواده‌ای است که بعد از مرگ سالارزن خانواده گرفتار می‌شود.

جایزه تماشاگران به مستند "همسایه من نمی‌شوی؟" درباره فرد راجرز ستاره مجموعه تلویزیونی کودکانه و طولانی "محله آقای راجرز" اعطاء شد. این برنامه به مدت 33 سال در فاصله 1968 تا 2001 از شبکه پی‌بی‌اس پخش می‌شد. راجرز در 2003 درگذشت. جایزه تماشاگران با رأی اعضای IFP از میان فیلم‌های نامزد‌شده در بخش‌های بهترین فیلم بلند داستانی، بهترین مستند و کارگردان نوظهور انتخاب شد.

بجز جوایز بخش‌های رقابتی، همان‌طور که قبلاً اعلام شده بود، در مراسم امسال ویلم دافو، پل گرین‌گرس، جان کامن و ریچل وایس تقدیر شدند.

چند هیئت داوری مجزا شامل منتقدان و فیلمسازان درمورد برندگان بخش‌های مختلف تصمیم گرفتند.

جوایز گاتام یکی از اولین رویدادهای فصل جوایز سینمایی و در کنار جوایز اسپیریت، یکی از دو جوایز مهم است که دستاوردهای حوزه فیلم مستقل را مورد تقدیر قرار می‌دهد. شناخته شدن یک فیلم در جوایز گاتام می‌تواند به موفقیت‌های سینمایی پایان سال کمک کند. این جوایز بر فیلم‌های مستقل آمریکایی ساخته کارگردانان ساکن آمریکا یا متولد آمریکا متمرکز است.

سال گذشته جایزه بهترین فیلم بلند داستانی به "با اسم خودت به من زنگ بزن" ساخته لوکا گوادانینو کارگردان ایتالیایی رسید. این فیلم بعداً در جوایز اسکار جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی را دریافت کرد. فیلم ترسناک "برو بیرون" به کارگردانی جردن پیل نیز برنده سه جایزه بهترین فیلمنامه، کارگردان نوظهور بینگام ری و جایزه تماشاگران شد و بعد در اسکار جایزه بهترین فیلمنامه غیراقتباسی را گرفت. دو سال پیش "مهتاب" به کارگردانی بری جنکینز جایزه گاتام بهترین فیلم بلند داستانی را دریافت کرد و بعداً برنده جایزه اسکار بهترین فیلم شد. در سال‌های 2015 و 2016 نیز فیلم‌های "بردمن" به کارگردانی آلخاندرو گونزالس ایناریتو و "مرکز توجه" به کارگردانی تام مکارتی، هر دو جایزه را گرفتند.

فهرست برندگان بیست و هشتمین دوره جوایز سالانه فیلم مستقل گاتام به شرح زیر است:

بهترین فیلم بلند داستانی: "سوارکار" (The Rider) به کارگردانی کلویی ژائو و تهیه‌کنندگی برت هاملینیک، ساشا بن هاروشی، مالی آشر، کلویی ژائو

بهترین مستند: "هیل کانتی امروز صبح، امروز غروب" (Hale County This Morning, This Evening) به کارگردانی رامل رأس و تهیه‌کنندگی رامل رأس، جازلین بارنز، سو کیم

جایزه کارگردان نوظهور بینگام ری: بو برنام برای "کلاس هشتم" (Eighth Grade)

بهترین فیلمنامه: پل شریدر برای "فرست ریفورمد" (First Reformed)

بهترین بازیگر مرد: ایتن هاوک برای "فرست ریفورمد"

بهترین بازیگر زن: تونی کولت برای "موروثی" (Hereditary)

بهترین بازیگر نوظهور: السی فیشر برای "کلاس هشتم"

سریال نوظهور بلند: "کشتن ایو" (Killing Eve) از بی‌بی‌سی آمریکا

سریال نوظهور کوتاه: "195 لوئیس" (195 Lewis)

جایزه تماشاگران: "همسایه من نمی‌شوی؟"