سرویس سینمایی هنرآنلاین: حسن خادمی مستندساز که سال گذشته مستند جنجالی "قاضی و مرگ" را کار کرده بود، این روزها مشغول کار همزمان روی دو پروژه مستند است.

او در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره تازه‌ترین فعالیت‌های خود گفت: مستند "زائری از شرق" را دارم که روایتی است از دکتر داریوش شایگان که تا یک ماه آینده آماده نمایش خواهد شد. از سوی دیگر مشغول تولید مستند "در معرض خطر" هستم که به زندگی یکی از عکاسان خبری می‌پردازد که در ایران، افغانستان، سومالی، آلاسکا و نقاط دیگر به عکاسی پرداخته است.

خادمی درباره این مستندها بیان کرد: دکتر شایگان یکی از مهمترین روشنفکران ایرانی است و کار روی وجوه مختلف زندگی او وسوسه انگیز است. دکتر شایگان بسیار سخت پذیرفتند که مستندی درباره زندگی‌شان کار شود، اما از آنجایی که نگاه متفاوتی به زندگی داشتیم و با محوریت معنویت این مستند را آغاز کردیم دکتر شایگان نیز پذیرفتند و در ادامه همراه ما شدند. معنویت از جمله دغدغه‌های خودم است و حس می‌کنم جامعه امروز نیز برایش مهم شده است و به دنبال معانی جدیدی از زندگی هستند و تعاریف جدیدی از دین، سنت و ... می‌خواهند که هر کدام نیز طرفداران خاص خودشان را دارد و نسل جدید نیز بیشتر به دنبال این معانی جدید می‌گردد. ما در این مستند روی این موضوعات با دکتر شایگان به صحبت نشستیم که در لابه لای کارهایشان در این باره به سخن می‌پردازند. این فیلم بیشتر برای نمایش در تلویزیون ساخته شده است که فکر نمی‌کنم تلویزیون ملی این کار را انجام دهد بنابراین فعلا درباره نمایش آن تصمیمی گرفته نشده است.

وی همچنین افزود: درباره مستند"در معرض خطر" نیز پنج سالی است که روی آن زمان صرف شده است و از این عکاس خواستیم تا در سفرهایی که می‌رود راش‌ فیلم‌هایش را در اختیار ما بگذارد و حتی سفرهایی با هم داشتیم و همراه نگاه او شدیم. در واقع این یک جور مکاشفه برای ما بود و فضای بصری جذابی را به همراه داشت. عکاسی جنگ، خبری و حتی مسائل اجتماعی همواره با مکاشفه همراه هستند و نگاه شما را نسبت به دنیای اطراف به نمایش می‌گذارند. تلاش کردیم درباره دنیا و نگاهمان به دنیا فیلم بسازیم. این فیلم نیز به دلیل سفرهای متعدد احتمالا تا یک سال آینده آماده اکران خواهد شد و قطعا مقصدش حضور در جشنواره‌های فیلم مستند است.

 خادمی در خاتمه با توجه به نزدیکی زمان برگزاری جشنواره سینما حقیقت درباره فضای حال حاضر مستندسازی در کشور نیز توضیح داد: اتفاقات بسیاری افتاده و مستند امروز جای خود را میان مخاطبان باز کرده است و با وجود گروه هنر و تجربه این امکان بیش از گذشته فراهم شده است. خوشحالم که امروز فیلم‌های مستند نیز از فروش خوبی برخوردار هستند و مخاطب از آن‌ها استقبال می‌کند. در واقع سینمای مستند رشد کرده است و تولید آثار مستند نیز در پی آن با رشد خوبی مواجه شده‌اند.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته آثار مستند تا این اندازه با کیفیت نبودند و با این اندازه استقبال هم مواجه نمی‌شدند، اما امروز تولید سینمای مستند بسیار پربار شده است و در پی آن جشنواره سینما حقیقت نیز هرسال بهتر از گذشته می‌شود و مسیر روشن و خوبی را طی می‌کند. خوشحالم که هر سال در این جشنواره شاهد اتفاقات جدیدی هستیم از جمله برگزاری بخش پیچینگ در جشنواره امسال که من نیز در این بخش حضور دارم و اگر این اتفاق بتواند در داخل کشور موفق عمل کند، قطعا مستند سازان داخلی با بودجه بین‌المللی فیلم می‌سازند و عیار جشنواره نیز از این لحاظ بسیار بالاتر خواهد رفت.