سرویس سینمایی هنرآنلاین: امیر مشهدی عباس در نخستین تجربه سینمایی خود فیلم "دوچ" را کارگردانی کرد و اولین نمایش این فیلم در جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان رقم بود.

او در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره فیلمش گفت: "دوچ" نخستین فیلم بلند من است. البته پیش از این در جشنواره کودک و نوجوان اصفهان در بخش ویدئو، فیلم داشتم، اما برای نخستین بار است که برای سینما فیلم می‌سازم. به هر حال فعالیت در این عرصه بودجه خاص خود و به طور مثال رقمی بالغ بر یک میلیارد تومان نیاز دارد. عموماً برای فیلم اول همین مسئله کار را دشوار می‌کند مگر بتوانیم حمایت دولت را به خود جلب کنیم.

مشهدی عباس در ادامه درباره طرح و ایده این فیلم گفت: طرح اولیه این فیلم متعلق به خانم مهشید فریدفر است. من این طرح را بازنویسی کردم و سپس فیلمنامه آن را نوشتم. این فیلم به روابط انسانی می‌پردازد. قبل از توضیح درباره داستان "دوچ" این نکته را باید اضافه کنم که کانون پرورش فکری کودک و نوجوان مناسبات خاصی دارد و بسیاری از مواقع گیشه و فروش برای تولیدات مد نظر نیست و بیشتر سلامت محصول مورد توجه قرار دارد. وقتی کانون طرح من را تأیید کرد، بر این تأکید داشت که نگران میزان فروش نباشم و بیشتر به موضوع و محتوای فیلم اهمیت دهم. من هم فیلمنامه را بر همین اساس و به زعم آنها در فضای سینمای کیارستمی نوشتم. خودم اعتقاد دارم که فیلم خودم را ساخته‌ام و شبیه سینمای فرد دیگری نیست.

وی افزود: "دوچ" ماجرای کودکی را در این فیلم روایت می‌کند که والدین او به لحاظ مالی اوضاع و احوال خوبی ندارند و پدر این پسر بچه، به پدر دوست او مقروض است. این‌ها در عالم کودکی با هم قرار می‌گذارند که اگر آن کودک توانست در مسابقه دوچرخه سواری در برابر دوستش برنده شود، دوستش با پدرش صحبت کند که بدهی آن پسربچه را ببخشد، اما دوستش دوچرخه‌ای نو و مدرن دارد و او دوچرخه‌ای کهنه و قدیمی که نمی‌تواند با آن در برابر دوستش برنده باشد. به همین دلیل درگیر داشتن یک دوچرخه نو می‌شود و در می‌یابد یکی از ارگان‌ها به هر فردی که بتواند شخص بی‌سوادی را آموزش دهد، یک میلیون تومان جایزه به او می‌دهند. او به دنبال فردی می‌گردد که بتواند باسوادش کند و با دریافت جایزه دوچرخه نویی را خریداری کند و این آغاز داستان فیلم "دوچ" است.

این کارگردان در ادامه درباره بازیگران فیلم نیز اظهار کرد: ثریا قاسمی، سروش جمشیدی، کوروش سلیمانی، کرورش زارعی و شیوا خسرومهر از جمله بازیگران بزرگسال این فیلم هستند. بازیگران کودک و نوجوان این فیلم نیز از میان بازیگران بومی آن منطقه انتخاب شده‌اند.

مشهدی عباس همچنین عنوان کرد: "دوچ" در ارتفاعات شهر بابل در استان مازندران و در فضای بکری به نام "شیخ موسی" ساخته شد. شرایط سختی هم پشت سر گذاشتیم. در آنجا آب لوله کشی نبود و ما حدود 45 روز از آب چشمه استفاده کردیم. البته نه به معنای شست و شوی خودمان در چشمه بلکه برای استفاده در امر آشامیدن و تهیه غذا. اوایل تیر این فیلم کلید خورد و اواخر مرداد هم به پایان رسید، چرا که باید این اثر را به جشنواره کودک اصفهان می‌رساندیم. خوشبختانه "دوچ" در جشنواره دیده شد و برای من تجربه بزرگی بود. البته نقدهایی هم به آن وارد بود، اما در کل بازتاب‌های منفی چندانی نداشتیم. فاضل نظری مدیر کانون پرورش فکری کودک و نوجوان و حسین ربانی مدیر تولید کانون و بیش از همه محمدرضا کرمی مدیر کانون سینمایی کانون از این فیلم به خوبی حمایت کردند و از تلاش آن‌ها در این مسیر ممنونم. از بازیگران فیلم به ویژه همراهی خانم ثریا قاسمی هم بی‌نهایت سپاسگزارم.

وی در خاتمه درباره فعالیت‌های جدید خود در حوزه سینما نیز بیان کرد: طرح یک فیلمنامه را نوشته‌ام و تأیید ضمنی آن را هم دریافت کرده‌ام. این روزها درگیر جذب تهیه کننده برای این اثر هستم. البته کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز من را در مسیر ساخت این فیلم همراهی می‌کند.