سرویس سینمایی هنرآنلاین:  فستیوال بین‌المللی روزهای سیفژ با عنوان "بچه‌های صلح" از ٢٦ آبان ماه تا اول آذر در شیراز برگزار می‌شود.

مهگان فرهنگ دبیر فستیوال سیفژ در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین دراین باره گفت: سیفژ (موسسه بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان) در سال 1955 و تحت نظارت یونسکو تاسیس شد و در حال حاضر با بیش از یک صد عضو از 45 کشور دنیا مشغول فعالیت است. سیفژ یک سازمان غیر دولتی است و دبیر خانه آن از سال 2009 در تهران مستقر شده است. هدف اصلی CIFEJ ارتقای تولید فیلم‌ها و رسانه‌های صوتی و تصویری است که از لحاظ فرهنگی، هنری و آموزشی، متنوع، آموزنده و در عین حال سرگرم کننده هستند و ویژه کودکان و نوجوانان طراحی شده‌اند.

وی ادامه داد: سیفژ از طریق برگزاری کارگاه‌های فیلم برای کودکان و نوجوانان، این فرصت را ایجاد کرده  تا دختران و پسران به طور برابر، نظرات و حرف‌های خود را از طریق دوربین و یادگیری مهارت‌هایی از قبیل زیبایی شناسی فیلم، واژگان، تاریخ و تکنیک‌های تولید برای دنیا بیان کنند.

فرهنگ افزود: در همین راستا، سیفژ نسبت به برگزاری روزهای سیفژ در نقاط مختلف دنیا مانند تونس، چین، هند، دوبی، آفریقای جنوبی، اوکراین و ایران اقدام کرده است. در طی روزهای سیفژ کارگاه‌های آموزشی ساخت فیلم و انیمیشن برای کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود و برخی از فیلم‌های برنده جایزه سیفژ نیز به صورت رایگان برای آنها پخش خواهد شد.

دبیر فستیوال سیفژ اظهار کرد: این‌بار در شیراز میزبان این روزها با عنوان "بچه‌های صلح" هستیم، چرا که چند سال است به همت برخی از نهادهای فرهنگی این شهر کودکان با سینما و آموزش‌های سینمایی مانوس شده‌اند. امید آن داریم که بتوانیم گامی هر چند کوچک در جهت ارتقاء آگاهی و آموزش کودکان سرزمینمان برداریم و با کمک تمامی افرادی که دغدغه کودکان و نوجوانان را دارند بتوانیم دنیا را به جای بهتری برای آنان تبدیل نمائیم.

فرهنگ در ادامه درباره برنامه‌های این دوره سیفژ توضیح داد: اکران فیلم‌ها ویژه کودکان و نوجوانان را خواهیم داشت که در سینماهای هنر شهر افتاب و سالن حوزه هنری برگزار می‌شود. همچنین یک روز از اکران‌ها اختصاص به تولیدات نوجوانان فیلمساز دارد، و از برگزیدگان سال‌های قبل تقدیر می‌شود و در  روز پنجشنبه اکران فیلم‌های کوتاه و پویانمایی را خواهیم داشت.

وی همچنین اظهار کرد: با همکاری اداره اموزش و پرورش  و سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تلویزیون‌های ویژه و بزرگی به مناطق کم برخوردار و مدارس استثنایی رفته و فیلم‌های منتخب برای آن‌ها   نیز به نمایش گذاشته می‌شود که این کار برای اولین بار در فستیوال‌های کودکان رقم خواهد خورد.

فرهنگ گفت: آیین گشایش روز شنبه 26 آبان ماه با فیلم " پینوکیو، عامو سردار و رییس علی" با حضور عوامل فیلم خواهد بود.  همچنین نمایشگاهی از نقاشی و تحلیل‌های کودکانه از یک فیلم با عنوان " پرونده یک فیلم " با حضور کودکان مدرسه ادیب ٢ مهدی آباد در هنر شهر افتاب برگزار می‌شود. نمایشگاهی از پوسترهای سال‌های سینمای کودک و نوجوان روز سه شنبه در گالری سروناز به همراه نشستی تخصصی برگزار می‌شود. در ادامه برگزاری کارگاه انیمیشن سازی از قصه تا حرکت را خواهیم داشت که با حضور خانم ازاده شکوری از مدرسان سیفژ و انیماتور طی روزهای این هفته در گالری سروناز و هنر شهر افتاب برگزار می‌شود.برگزاری کارگاه تفکر در رابطه با فیلم‌ها نیز  در سینمای حوزه هنری  استان فارس و مدارس را تدارک دیده‌ایم. برگزاری کارگاه‌های نقاشی و اموزش‌هایی در حوزه‌های مختلف سلامت و پیشگیری از مسائل اجتماعی برای کودکان و نوجوانان از جمله برنامه‌هایی است که در این مدت برگزار خواهند شد.

دبیر فستیوال سیفژ افزود: "بچه‌های صلح" اولین فستیوال غیر رقابتی از برگزیده‌های سینمای کودک ایران است و تمامی اثار به همت دفتر سیفژ و دبیرخانه فستیوال بین المللی فیلم کودک و نوجوان  برای دبیرخانه ارسال شده است. بچه‌های صلح روز شنبه ٢٦  آذر با  پیام دبیر کل سازمان سیفژ محسن چینی فروشان اغاز به کار می‌کند باشد تا شیراز شهر صلح و آرامش برای کودکان باشد.