سرویس سینمایی هنرآنلاین: حبیب ایل بیگی در سال‌های نه چندان دور مشاور مدیرعامل و مدیر روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران بود و در چهار دوره نیز به عنوان مدیر روابط عمومی جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران مشغول فعالیت بود. او در حال حاضر مشاور بنیاد سینمایی فارابی است.

ایل بیگی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره وضعیت فیلم کوتاه از گذشته تا امروز گفت: روزی دست اندرکاران انجمن سینمای جوان به دنبال معرفی فیلم کوتاه بودند و سعی داشتند دیگران را به این عرصه دعوت کنند، اما امروز شرایط بسیار متفاوت شده است، به نحوی که فیلم کوتاه جایگاه خود را در سینمای ایران تثبیت کرده و علاقه‌مندان این حوزه به شکلی جدی حضور دارند. بنابراین امروز دیگر مرحله تبیین، معرفی و جا انداختن برای دیگران گذشته است، زیرا جشنواره و فیلم کوتاه به بلوغی رسیده که بسیار خوشایند و درخشان است.

او بر لزوم توجه به جایگاه اقتصادی فیلم کوتاه تاکید کرد و افزود: اقتصاد این هنر از جمله مسائلی است که به عنوان حلقه مفقوده شناخته می‌شود. اگر این حلقه بتواند با این همه اشتیاق و ذوق و علاقه‌ای که وجود دارد و تبلور آن را در جشنواره فیلم کوتاه می‌بینم درصدی در این هنر رخ دهد، چرخه کامل می‌شود و بسیار اتفاقات بهتری رخ خواهد داد.

مشاور بنیاد فارابی ادامه داد: به نظر می‌رسد این همه علاقه‌مند که در جشنواره حضور دارند شامل دانشجویان، هنرجویان و علاقمندان به سینمای هنری هستند. این اتفاق بسیار خوب است منتها باید به سمتی برویم که علاوه بر خیل گسترده جوانان که علاقه‌مندتر از دهه‌های گذشته به این سینما گرایش پیدا کرده‌اند، نقاطی را که می‌توان این چرخه را به وجه اقتصادی نزدیک کرد نیز بیابیم و به این چرخه متصل کنیم. امیدوارم دوستان ما در هیئت مدیره انجمن سینمای جوان و دوستان اجرایی این بخش بتوانند گام متناسبی در این بخش بردارند. در نیمه دوم دهه 90 پتانسیل لازم برای حرکت به این سمت وجود دارد و یقینا حوزه‌های اقتصادی با دیدن این همه انرژی به این سمت جذب می‌شوند.

ایل بیگی همچنین بیان کرد: همه آنچه می‌بینیم از حمایت دولت برآمده است و استمرار حمایت دولتی سبب تربیت نیروی انسانی شده است. در واقع اجرای چنین امکانی نظیر جشنواره در کمتر کشوری وجود دارد که هنرمندان بتوانند با حداقل هزینه سینما را بیاموزند. به طور حتم این رویدادها نتیجه حمایت دولت در سال‌های بعد از انقلاب است که نباید آن را نادیده بگیریم. ما باید برای اتفاقاتی که به سبب انقلاب اسلامی رخ داده شاکر باشیم، زیرا این امکانات را تا پیش از این رویداد مهم نداشتیم. خود این جوشش و چشمه‌ای که هر روز به آن افزوده می‌شود باعث شده است ما در سینمای بلند هر چند سال یکبار سینماگری را معرفی کنیم. هر چند شاید در حوزه تولید در حال حاضر تعداد فیلم‌های بخش خصوصی از فیلم‌هایی که توسط انجمن حمایت می‌شوند کمتر است اما بستری که برای آموزش و یادگیری لازم بوده توسط انجمن در طول سال‌ها فراهم شده است و امروز شاهد این آمار از تولید هستیم.

وی درباره حضور بخش خصوصی در سینما و سرمایه‌گذاری در این بخش نیز گفت: بسیار خوب است که بخش خصوصی در عرصه تولید فیلم کوتاه سرمایه‌گذاری می‌کند و هنرمندان این عرصه روی پای خود می‌ایستند، زیرا این یک حرکت به سمت بهبود اقتصاد این هنر است. در انتظار حمایت دولتی ماندن صرفا یک فضای گلخانه‌ای را رقم می‌زد که چندان خوشایند نبود. البته به نظر می‌آید که نباید تمام انرژی را صرف تولید کنیم و باید به بنگاه‌هایی برای عرضه نیز بپردازیم تا بخش خصوصی در این بخش نیز فعال شوند. همچنان تلویزیون به عنوان اصلی‌ترین مرکز نتوانسته از فیلم کوتاه به عنوان آثاری که به زندگی مردم نزدیک‌تر هستند تا فیلم‌های سینمایی و سریال‌ها استفاده کند و حق مطلب را اداء نکرده است. همچنان حق سینمای ما که بخشی از آن فیلم کوتاه است از سوی تلویزیون نادیده گرفته می‌شود. این مسئله عدالت فرهنگی را نیز به دنبال دارد. ما تعداد زیادی شبکه تلویزیونی داریم که می‌توانند با قیمتی اندک بخش اقتصاد فیلم کوتاه را تامین کنند و از این محتواها استفاده کنند. ما باید یک قدم رو به جلو داشته باشیم و آن این است که مصرف کنندگان اصلی محتوای تصویری که فیلم کوتاه است و دارای قصه است را ببینیم. کجا می‌خواهیم دنبال محتوا بگردیم؟

این مدیر سینمایی اظهار کرد: امیدوارم آنها بتوانند از فضای جشنواره بهره‌مند شوند و زمینه اقتصادی شدن فیلم کوتاه را در زمینه ادامه تولید فراهم کنند. امروز جای خالی فیلم کوتاه در تلویزیون احساس می‌شود، در حالی که ما در دهه 70 روابط بسیار نزدیکی با این فضا داشتیم. در آن دوران ما بخش مهمی از فیلم‌های انیمیشن، مستند و داستانی را به تلویزیون فروختیم و هنرمندان سهم خود را دریافت کردند و این بسیار برای هر دو طرف خوب و به‌صرفه بود. همکاری تلویزیون و فیلم کوتاه سبب می‌شود که هنرمندان جوان آرامشی بیابند و مردم و همشهریان آنها آثار را ببینند و صرفا به جشنواره‌های خارجی اکتفاء نکنند. این جشنواره نشان داده است که انرژی بسیار زیادی وجود دارد که باید مسئولین ما از آن استفاده کنند.