سرویس سینمایی هنرآنلاین: محمدمهدی حیدریان درحالی در روز سوم جشنواره فیلم کوتاه در کاخ جشنواره حضور یافت که چند روزی بیشتر از مسئولیتش در این سمت باقی نمانده است.

حیدریان در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره روند برگزاری جشنواره سی و پنجم گفت: اگر یک گام به عقب برگردیم و نگاهی به فیلمسازی کوتاه داشته باشیم متوجه می‌شویم تحول اساسی در آن پیش آمده است و روند رو به رشدی دارد. فیلم کوتاه به سرعت به عنوان یک مدیای قابل تامل جدی، خودش را معرفی کرده است و فیلمسازان جدی کارهای جدی خود را در این قالب عرضه می‌کنند. اینکه فیلم کوتاه در ایران با این شدت صاحب هویت می‌شود و هویت خود را به عنوان یک مدیای حرفه‌ای می‌پذیرد، زمینه و سرمایه اصلی برای رشد و پیشرفت این حوزه است.

وی ادامه داد: به نظرم فیلم کوتاه به عنوان مقصد فیلمسازی جا افتاده است و در بسیاری از فیلم‌بین‌های حرفه‌ای نیز این اتفاق افتاده است. با اکران عمومی که در سینمای هنر و تجربه داریم این ارتباط با مردم نیز ایجاد شده است و مخاطبان امروز فیلم کوتاه را جدی می‌گیرند.

رئیس سازمان سینمایی همچنین اظهار کرد: جشنواره امسال محل تلاقی این اتفاقات است. به همین خاطر ما حس یک جهش در این دوره را داریم. وقتی در ایام جشنواره تا ساعت 2 بامداد نمایش فیلم کوتاه داریم و علاوه بر صندلی‌ها مخاطبان علاقمند روی پله‌ها نیز می‌نشینند این سندی است بر ادعای من. همچنین میزان استقبال خارجی‌ها و کشورهایی که در جشنواره حضور دارند نیز اهمیت دارد. ما از کشورهای متنوعی که خود را صاحب تصویر می‌دانند مانند آمریکا و فرانسه فیلم داریم. در واقع این جشنواره و فیلم کوتاه ایران توانسته است خودش را به عنوان یک امر حرفه‌ای به دنیا نیز معرفی کند. داورانی که آمده‌اند نیز با همین نگاه آمده‌اند و آثار ارسالی نیز با همین نگاه است و آینده جشنواره تعالی همین وضعیت خواهد بود. ما در دنیا می‌توانیم به عنوان یکی از مراکز جدی فیلم کوتاه خودمان را تثبیت و معرفی نماییم.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که برای بخش بازار و ارائه آثار سازمان سینمایی چه تدابیری در نظر گرفته است، گفت: اساسا با تغییرات تکنولوژیکی که پیش آمده است بازار سینما و دیدن فیلم در میدان در جمع موضوع دوم و سوم شده است و در ایران هم به سرعت این اتفاق در حال رخ دادن است. میزان درامدی که فیلمسازان فیلم بلند ما از بازار اول تا امروز دارند به نسبت بازار اول حقیقی و واقعی از سال گذشته کمتر است. درامد ارائه فیلم در فضای مجازی به سرعت بشتر می‌شود و تعداد دیده شدن آثار نیز بسیار بیشتر شده‌ است.

حیدریان عنوان کرد: اصل قضیه چرخش اقتصادی و دیده شدن فیلم‌هاست که باید متکی به فضای سایبری باشد. در صنعت فیلمسازی ما و فیلم کوتاه فضای مجازی بهترین قالب موثر در این عرصه است. فیلم کوتاه استوار به بیان تصویر است تا دیالوگ و فضای مجازی نیز این را می‌خواهد. فیلم کوتاه، موثر و با سرعت بالا باشد. فیلمسازان فیلم کوتاه می‌دانند که درحال حاضر بازار این را می‌خواهد و متقاضی این عرصه روز به روز بیشتر می‌شوند. البته که در جمع، فیلم دیدن حال وهوای خودش را دارد.

وی در ادامه با اشاره به واگذاری سینماهای سیار به سینمای جوان گفت: ما از اواسط امسال سینما سیار را به سینمای جوان تحویل دادیم و این یکی از هدف‌هایی است که به دنبالش بودیم و می‌خواستیم سینما به شکل حرفه‌ای دنبال شود. دوم این که سینمای سیار از سینمای ثابت بالقوه تا الان و درآینده نزدیک بالفعل نواحی مختلف وبیشتری را تحت پوشش قرار خواهد داد. برهمین اساس پوشش فیلم کوتاه توسط سینمای سیار در نواحی میدانی نیز بیشتر خواهد شد. به میزانی که میدان مخاطب دارد می‌توان از این امکانات بهره‌مند شد و نمایش‌های حداقلی که در سالن‌های سینما هست و سالن‌های کوچکی که در حال ساخت هستند نیز امکان نمایش برای این عرصه را فراهم کرده‌اند. این گردشی هم که به طور طبیعی در سالن سازی اتفاق می‌افتد نیز کمک کننده است و بازار عرضه فیلم کوتاه وسیعتر می‌شود.

حیدریان همچنین درباره حضور رسانه‌های تصویری و VOD ها در عرضه فیلم کوتاه بیان کرد: این امر نیازمند توجه و تمرین است و باید بپذیریم که بخش خصوصی به دنبال داشتن مخاطب است و فرقی برایش ندارد که فیلم چه مدت زمانی دارد. ما باید در تولیدات و دسته‌بندی محصولات برای ایجاد و تبلیغ در این عرصه کمک کنیم. ما یک بازار جدید داریم و باید انجمن سینمای جوانان را در این راستا حمایت کنیم. در بحث VOD ها نیز همینطور است. جایی که حضور ما و نفوذ ما باعث همکاری بیشتر شود این کار را انجام می‌دهیم. ما باید سرعت این امر را به رسیدن وضعیت نهایی بیشتر کنیم.

حیدریان در خاتمه خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم تا دفاتر انجمن سینمای جوان را در مناطق تحت پوشش افزایش دهیم و این معنایش تولید بیشتر و حضور جدی‌تر فیلمسازان در این عرصه است.