سرویس سینمایی هنرآنلاین: آکادمی فیلم اروپا روز شنبه اسامی نامزدهای این دوره جوایز فیلم اروپا را اعلام کرد.

ملودرام سیاه و سفید "جنگ سرد" (Cold War) به کارگردانی پاول پاولیکوفسکی از لهستان با نامزدی در پنج بخش شامل بهترین فیلم اروپا، بهترین کارگردان، بهترین بازیگر زن (یوانا کولیگ)، بهترین بازیگر مرد (توماش کوت) و بهترین فیلمنامه‌نویس (پاولیکوفسکی) پیشتاز نامزدهای سی‌ و یکمین دوره جوایز فیلم اروپا است که برندگان آن 15 دسامبر (24 آذر) در سویا (سویل) در اسپانیا معرفی می‌شوند.

به گزارش اسکرین دیلی، "جنگ سرد" اولین بار در دنیا امسال در بخش مسابقه رسمی هفتاد و یکمین جشنواره کن روی پرده رفت و پاولیکوفسکی، فیلمساز بریتانیایی متولد ورشو جایزه بهترین کارگردان را برد.

داستان فیلم بین مزارع کشاورزی لهستان و کلوب‌های جز در پاریس بین دهه‌های 1940 تا 1960 روی می‌دهد و درباره زنی سرسخت و زیبا به نام زولا است که در یک مدرسه هنرهای نمایشی که برای ارائه تصویری کاملاً ملی‌گرایانه از لهستانِ بعد از جنگ جهانی دوم راه‌اندازی شده است، ثبت نام می‌کند، جایی که مردی خوش‌سیما به نام ویکتور مدیر بخش موسیقی آن است. زولا در ابتدای رابطه مخفی خود با ویکتور اذعان می‌کند که برای مقامات جاسوسی او را می‌کند. این اولین و حداقل شاید یکی از مشکلات بسیاری باشد که شرایط سیاسی در این رابطه ایجاد می‌کند.

پاولیکوفسکی 60 ساله در 2015 برای فیلم لهستانی سیاه و سفید "ایدا" که ماجراهای آن فیلم نیز در عصر کمونیستی اتفاق می‌افتد، برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد که تنها جایزه لهستان در این بخش است.

فیلم ایتالیایی "مرد سگی" (Dogman) به کارگردانی ماتیو گارونه، فیلم سوئدی "مرز" (Border) به کارگردانی علی عباسی کارگردان و نویسنده ایرانی مقیم دانمارک و "شاد مثل لاتزارو" (Happy as Lazzaro) به کارگردانی آلیس رورواچر کارگردان ایتالیایی، هر یک با چهار نامزدی، بعد از "جنگ سرد" بیشترین نامزدی را در جوایز فیلم اروپا کسب کرده‌اند. هر سه فیلم به همراه فیلم بلژیکی "دختر" (Girl) به کارگردانی لوکاس هونت، نامزدهای بخش بهترین فیلم اروپا را تشکیل می‌دهند.

بجز پاولیکوفسکی، دیگر نامزدهای بخش بهترین کارگردان شامل عباسی، گارونه، رورواچر همین‌طور ساموئل مائوز برای فیلم اسرائیلی "فوکس‌تروت" (Foxtrot) هستند. عباسی، گارونه، رورواچر و گوستاو مولر نویسنده و کارگردان فیلم دانمارکی "گناهکار" (The Guilty) در کنار پاولیکوفسکی در بخش بهترین فیلمنامه‌نویس نیز نامزد شده‌اند.

فیلم‌های "دختر" و "گناهکار" هر کدام سه نامزدی به دست آورده‌اند. هر دو فیلم در بخش جایزه کشف (دیسکاوری) نیز نامزد هستند.

در میان نامزدهای بهترین فیلم اروپا، فیلم‌های "جنگ سرد"، "مرد سگی"، "مرز" و "دختر"، امسال نماینده کشورهای خود در بخش اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان هستند.

"مرد سگی" که تولید مشترک ایتالیا و فرانسه است، اولین بار در دنیا ماه مه امسال در جشنواره فیلم کن روی پرده رفت و مارچلو فونته ستاره فیلم جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره را گرفت. فیلم ترسناک "مرز" ماه مه پیش جایزه اصلی بخش نوعی نگاه جشنواره کن را - که به استعدادهای نو اختصاص دارد - از آن خود کرد. فیلم "دختر" نیز امسال جایزه دوربین طلایی بهترین فیلم بلند اول جشنواره کن را به خود اختصاص داد. از سوی دیگر، "شاد مثل لاتزارو" در کن جایزه بهترین فیلمنامه را برد.

حدود 3500 عضو آکادمی فیلم اروپا برندگان اصلی سی‌ و یکمین دوره جوایز فیلم اروپا را انتخاب می‌کنند. برندگان بخش‌های فنی شامل بهترین فیلمبردار، تدوین‌گر و... با رأی یک هیئت داوری انتخاب می‌شوند.

همان‌طور که قبلاً اعلام شد رالف فاینس بازیگر و کارگردان بریتانیایی جایزه دستاورد اروپا در سینمای جهان را دریافت می‌کند. جایزه یک عمر دستاورد آکادمی فیلم اروپا به کارمن مائورا بازیگر اسپانیایی می‌رسد. او در 1988 برای بازی در فیلم "زنان در آستانه فروپاشی عصبی" به کارگردانی پدرو آلمودوار در اولین دوره جوایز فیلم اروپا جایزه بهترین بازیگر زن را به خود اختصاص داد.

سال گذشته فیلم سوئدی "مربع" ("میدان") به کارگردانی روبن اوستلوند با دریافت شش جایزه از جمله جایزه بهترین فیلم اروپا فاتح سی‌امین دوره جوایز فیلم اروپا شد. این فیلم بعداً در نودمین دوره جوایز اسکار در بخش بهترین فیلم خارجی‌زبان نامزد شد، اما جایزه را به فیلم شیلیایی "یک زن شگفت‌انگیز" به کارگردانی سباستین للیو واگذار کرد. دو سال پیش نیز فیلم آلمانی "تونی اردمان" به کارگردانی مارن آده که نماینده آلمان در بخش فیلم خارجی‌زبان جوایز اسکار بود، در جوایز فیلم اروپا برنده پنج جایزه شامل جایزه بهترین فیلم شد، اما اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان به "فروشنده" اصغر فرهادی از ایران رسید.

در فاصله 2012 تا 2014، سه برنده جایزه بهترین فیلم اروپا شامل "عشق" به کارگردانی میشائل هانکه، "زیبایی بزرگ" به کارگردانی پائولو سورنتینو و "ایدا" به کارگردانی پاول پاولیکوفسکی، جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان را هم دریافت کردند.