به گزارش هنرآنلاین، احمد الستی، دبیر علمی مجموعه نشست‌های سی‌و‌پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران درباره برنامه‌ریزی این بخش گفت: یکی از ضرورت‌های طراحی این نشست‌ها نیازهایی است که ما فکر کردیم، می‌بایست فیلمسازان جوانمان در نظر بگیرند و بنا به نیاز این جلسات طراحی شد.

او افزود: کسانی که در طراحی این جلسات حضور داشتند و اتاق فکر را تشکیل دادند، همه اساتید سینما، فیلمسازان با سابقه و افراد دارای شهرت بین‌المللی هستند. ما در خلال چندین نشست متوالی و طی چندین ساعت این جلسات را طراحی کردیم.

دبیر علمی مجموعه نشست‌های سی‌و‌پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران تصریح کرد: کسانی که این جلسات را طراحی کردند، سال‌هاست که به آسیب‌شناسی فیلم‌های کوتاه ایران، تسلط دارند و با کلیه مشکلاتی که فیلم‌های ما در سراسر ایران دارند، آشنا هستند. در واقع می‌توان گفت، همه کسانی که در این اتاق فکر حضور داشتند و آسیب‌شناسی فیلم‌های کوتاه ایرانی را انجام دادند؛ به دفعات بسیار زیادی داور جشنواره‌های فیلم کوتاه در همه جای ایران بوده‌اند و فیلم‌های زیادی را در خلال سال‌های متمادی دیده‌اند.

او ادامه داد: بر اساس آسیب‌شناسی‌ای که این داوران و اساتید سینما به دست آورند، این جلسات طراحی شده که شامل 4 روز است.

دبیر علمی مجموعه نشست‌های سی‌و‌پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران درباره روند اجرایی این نشست‌ها گفت: در این نشست‌ها مباحثی چون: نقش مینیمالیسم در سینما؛ باور پذیری در سینما؛ رئالیسم در سینمای معاصر کوتاه ایرانی و نقش لحظات ساختاری فیلم کوتاه پرداخته می‌شود.

الستی درباره مبانی آموزشی در نشست "نقش لحظات ساختاری فیلم کوتاه "، توضیح داد و بیان کرد: در این نشست‌ها، مباحثی نظیر آغاز در فیلم کوتاه چیست؟ پایان در این آثار چیست؟ نقاط عطف فیلم کوتاه چیست؟ و به طور کلی بحث‌های ساختاری فیلم کوتاه بحث می‌شود. هر کدام از این 4 روز به 4 جلسه تقسیم شده است که هر کدام بین 5/1 تا 2 ساعت به طول می‌انجامد.

او خاطرنشان کرد: در هر کدام از این جلسات یک مهمان که سابقه بسیار زیادی در هنر دارد، دعوت شده است. در واقع ابتدا جلسه‌ای با دیدگاه کلی به هنر آغاز می‌شود و سرانجام به نیاز فیلم کوتاه درباره موضوع مطرح شده می‌پردازد.

الستی درباره روند نشست‌ها گفت: روند نشست‌ها به این صورت است که ابتدا مفاهیم مرتبط با فیلم کوتاه بحث خواهد شد. مثلاً در نخستین جلسه هر روز، یک مفهومی مانند مینیمالیسم در هنر را خواهیم داشت. در جلسات بعد مینمالیسم به طور کلی و از دیدگاه یک صاحب نظر، هنرمند، نقاش یا فیلمساز بررسی می‌شود. جلسه پایانی این نشست‌ها به اینکه چگونه مینیمالیسم در فیلم کوتاه وارد می‌شود؟ و سرانجام چه نیازی فیلم کوتاه ایران به هر کدام از این مفاهیم خواهد داشت؟ اختصاص دارد. بخش پایانی این جلسات ارتباط اسکایپی با یک صاحب نظر بین‌المللی و طرح دیدگاه‌ها و نظرات او درباره فیلم کوتاه خواهد بود.

او تأکید کرد: درست قبل از فیلم کوتاه ما نقش مفاهیم کلیدی را در ارتباط با فیلم بلند بررسی خواهیم کرد و بعد از اینکه مفهوم در سینما مورد نظر قرار خواهد گرفت ما به نقش آن در فیلم کوتاه خواهیم پرداخت. در واقع هدف این است که این جلسات به بحث‌های فیلم کوتاه منجر شود.

دبیر علمی مجموعه نشست‌های سی‌و‌پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ادامه دارد: ما در این نشست‌ها، به طور منظم از اساتید و صاحب نظرات مطالعات هنر و سینما در ایران دعوت کردیم. در همه این جلسات که شامل 16 نشست متفاوت است، من به عنوان مدیر جلسه حضور خواهم داشت و از هر کدام از این صاحب نظران ابتدا سؤالات کلیدی مورد نظر را طرح خواهم کرد و سرانجام به ضرورت طرح این مفهوم پاسخ داده خواهد شد.

 الستی افزود: در این نشست‌ها، هر جلسه‌ای متخصص مختص خود را خواهد داشت. به عبارتی در هر جلسه در هر روز یک سخنور حضور خواهد داشت و من به عنوان مدیر این جلسات در تمام این نشست‌ها حاضر خواهم بود تا در نهایت جمع بندی را انجام دهم. علاوه بر این‌ها ما در نظر گرفتیم که همه سؤالات ابتدا طرح شود تا حاضران در جریان سؤالات قرار گیرند که متعاقب آن سخنوران به این سؤالات پاسخ خواهند داد.

او بر جنبه آموزشی نشست‌های حاشیه جشنواره تأکید کرد و گفت: آنچه که در نظر گرفته شده، اهمیت بسیار زیاد و آموزشی این جلسات است. ما دقیقا می‌دانیم که به کدام جهت می‌رویم بنابراین طی نشست‌ها، دقیقاً به سؤالات مطرح شده پاسخ داده می‌شود. نگاه ما این است که این جلسات شامل مباحثی شود که آموزش، در آن سطح بالایی دارد.

مدیرگروه سینما در پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران، رشد جشنواره فیلم کوتاه تهران را ملموس خواند و گفت: من 20 سال است که با جشنواره هستم و طی این مدت در بخش‌های مختلفی چون: اتاق فکر، داوری، ورک شاپ‌ها و ... حضور داشته‌ام، بنابراین به طور بسیار مشخص و قابل لمسی پیشرفت جشنواره را حس کرده‌ام.

الستی ادامه داد: ما همواره متوجه این ماجرا بودیم که اگر مشکلی در یک دوره جشنواره هست، سال آینده تکرار نشود. نشست‌های طراحی شده در این دوره نیز با نگاهی به سال گذشته بود که در آن جنبه آموزشی ضعیف‌تر بود اما حدس من این است که امسال وضعیت متفاوت است زیرا بسیار بر مبحث آموزش تأکید وجود دارد.

او در پایان گفت: امیدوارم شاهد برگزاری موفقیت‌آمیز این دوره از جشنواره باشیم، در این راستا نیز ما بسیاری از متفکران و صاحب نظران را دعوت کردیم بنابراین امیدواریم که مخاطبان نیز ارزش این جلسات را بدانند.

سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به منظور شناسایی و معرفی برترین آثار کوتاه در سطح ملی و بین‌المللی و همچنین ایجاد رقابت سازنده بین فیلم‌سازان از ۱۸ تا ۲۳ آبان ۹۷ برگزار خواهد شد.