سرویس سینمایی هنرآنلاین: اسامی نامزدهای این دوره جوایز سالانه اسکرین آسیا پاسیفیک (APSA) در حالی اعلام شد که دو فیلم ایرانی و یک فیلم تولید مشترک با ایران در مجموع چهار نامزدی کسب کرده‌اند.

"بمب؛ یک عاشقانه" به کارگردانی و نویسندگی پیمان معادی در بخش بهترین فیلمنامه نامزد شده است. همان‌طور که قبلاً اعلام شد امسال برای اولین بار در جوایز آسیا پاسیفیک جایزه بهترین موسیقی متن اعطاء می‌شود که "بمب؛ یک عاشقانه" در این بخش نیز نامزد شده است. موسیقی این فیلم ساخته النی کاریندرو آهنگساز یونانی است.

"بمب؛ یک عاشقانه" که داستانش در سال 1366 در دوران موشک‌باران تهران روی می‌دهد، با حمایت صندوق فیلم آکادمی APSA ساخته شده است. معادی خود در این فیلم در کنار لیلا حاتمی، حبیب رضایی، سیامک انصاری، سیامک صفری، بهادر مالکی‌پور و... نقش‌آفرینی می‌کند.

از سوی دیگر، بهمن فرمان‌آرا کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده برای بازی در "حکایت دریا" تازه‌ترین ساخته خود نامزد جایزه بهترین بازیگر مرد شد. فاطمه‌ معتمدآریا، علی نصیریان، لیلا حاتمی، صابر ابر، علی مصفا، رؤیا نونهالی، داریوش اسدزاده، پانته‌آ پناهی‌ها‌ و اصغر پیران، دیگر بازیگران فیلم "حکایت دریا" با نام قبلی "دل دیوانه" هستند.

"آوا" ساخته صدف فروغی نیز در بخش بهترین فیلم بلند جوانان شانس دریافت جایزه آسیا پاسیفیک را دارد. این فیلم تولید مشترک ایران، کانادا و قطر و اولین فیلم بلند فروغی است. او که از سال 2004 فعالیت‌های هنری را آغاز کرده، تاکنون چندین فیلم کوتاه ساخته است که در جشنواره‌های بین‌المللی حضور داشته است.

"آوا" ماجرای دختری هفده ساله‌ به نام آوا را به تصویر می‌کشد که تصمیم می‌گیرد زندگی خود، خانواده‌اش و دوستانش را تحت تأثیر قرار دهد. در این فیلم ماهور جباری، لیلی رشیدی، بهار نوحیان، وحید آقاپور، شایسته سجادی، هومن هورسان، پانته آ تاج بخش، سارا علیمردانی، مونا غیاثی، پرنیان اختری، عسل کریمی و... ایفای نقش کرده‌اند. این فیلم سال گذشته در جشنواره تورنتو در بخش مسابقه دیسکاوری جایزه فیپرشی را برد و همچنین در بخش بهترین اول کانادایی تقدیر شد.

فیلم‌هایی از ژاپن و چین هر یک با هفت نامزدی پیشتاز نامزدهای دوازدهمین دوره جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک هستند، در حالی که استرالیا، هند و قزاقستان هر یک پنج نامزدی به دست آورده‌اند. در مجموع 46 فیلم از 22 کشور در بخش‌های مختلف نامزد شده‌اند.

فیلم ژاپنی "دله‌دزدها" (Shoplifters) به کارگردانی هیروکازو کوره-ادا که امسال جایزه نخل طلای هفتاد و یکمین جشنواره فیلم کن را دریافت کرد، تنها فیلمی است که سه نامزدی به دست آورده است.

این فیلم که نماینده ژاپن در بخش فیلم خارجی‌زبان نود و یکمین دوره جوایز اسکار نیز هست، در بخش بهترین فیلم بلند داستانی با چهار فیلم "سوختن" (Burning) به کارگردانی لی چانگ-دونگ از کره جنوبی، "بی تفاوتی ملایم دنیا" (The Gentle Indifference Of The World) به کارگردانی آدیخان یرژانوف تولید مشترک قزاقستان و فرانسه، فیلم فیلیپینی " Balangiga: Howling Wilderness" به کارگردانی کاون و "Manta Ray" به کارگردانی پوتیپونگ آرونفنگ تولید مشترک تایلند، چین و فرانسه رقابت می‌کند. "دله‌دزدها" در دو بخش بهترین فیلمنامه و دستاورد کارگردانی نیز نامزد شده است.

مراسم دوازدهمین دوره جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک پنجشنبه 29 نوامبر (هشت آذر) در بریزبن در استرالیا برگزار می‌شود. اسامی داوران جوایز در هفته‌های آتی اعلام می‌شود.

جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک در 2007 راه‌اندازی شد و هر سال از بهترین‌های منطقه در حوزه سینما تقدیر می‌کند. آکادمی اسکرین آسیا پاسیفیک سال 2008 تأسیس شد و اکنون بیش از 500 نفر از چهره‌های شاخص فیلمسازی منطقه عضو آن هستند. این جوایز مورد حمایت فدراسیون بین‌المللی انجمن تهیه‌کنندگان فیلم (فیاپف) و یونسکو است.

سینمای ایران از اولین دوره تأسیس جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک حضوری پررنگ در این جوایز داشته است. سال گذشته نوید محمدزاده برای فیلم "بدون تاریخ، بدون امضا" در بخش بهترین بازیگر مرد تقدیر شد و جایزه ویژه دستاورد هنری به عباس کیارستمی کارگردان فقید سینمای ایران برای "24 فریم" آخرین ساخته‌اش اهدا ‌شد.