سرویس سینمایی هنرآنلاین: نشست خبری پانزدهمین دوره جشنواره فیلم مقاومت که به صورت دوسالانه برگزار می‌شود، با حضور محمد خزاعی دبیر این دوره از جشنواره و یزدان عشیری مدیر روابط عمومی روز سه‌شنبه در موسسه فرهنگی هنری اسوه برگزار شد.

در ابتدای این نشست یزدان عشیری گفت: معتقدم جشنواره فیلم مقاومت می‌تواند فراتر از یک جشنواره و فستیوال سینمایی باشد چرا که با محدودیت‌های بسیاری روی این موضوع در دنیا مواجه هستیم. امیدواریم با مهرورزی دستگاه‌های مسئول شاهد این اتفاق در حد وسیع باشیم. چرا که جشنواره یک یادگاری و نوستالژی از انقلاب و دفاع مقدس برای همه ما است.

در ادامه محمد خزاعی دبیر جشنواره بیان کرد: جشنواره فیلم مقاومت از لحاظ ماهیت و هویت حائز اهمیت است. جشنواره در سال 62 و در هفته دفاع مقدس توسط بچه‌های دلسوزی از دوران جنگ بنا شد و در آن زمان با عنوان جشنواره فیلم دفاع مقدس راه اندازی شد و مهمترین مضامین آن نیز جنگ و دفاع مقدس بود. جشنواره مقاومت در دوران انقلاب شکل گرفت، در حالی که بسیاری از جشنواره‌های دیگر در دوران پیش از انقلاب شکل گرفتند و پس از انقلاب تنها از نظر ساختاری تغییر کردند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر جشنواره مقاومت از نظر موضوعی کاملا مشخص است از این جهت نسبت به سایر جشنواره‌های جهانی حائز اهمیت است. از سال 62 که این جشنواره آغاز به کار کرد تاکنون که 15 دوره از آن می‌گذرد تنها پنج سال متوقف شد و هر دو سال در زمان خودش برگزار شد اما این دوره به دلیل همزمانی با ایام محرم زمانش تغییر کرد و به 5 تا 10 آذر ماه موکول شد.

خزاعی همچنین افزود: هرسال جشنواره‌های زیادی با موضوع و رویکردهای متفاوت که با موضوع مقاومت قرابت دارند برگزار می‌شود، اما در بررسی‌های مقدماتی بسیاری از آنها در عین داشتن قالب در نهایت به آثاری ضریب می‌دهند که با رویکرد آن همخوانی ندارند. در حال حاضر بالغ بر 10 هزار جشنواره در دنیا درحال برگزاری داریم که از این میان تنها 14 جشنواره هستند که به نوعی با مضامینی که ما دنبال می‌کنیم همخوانی دارند. جشنواره با این نگاه، گستردگی، تنوع موضوعی، به ندرت وجود دارند و تنها 9 جشنواره به این شکل در حال برگزاری است و آنها نیز در موضوع فلسطین و اسرائیل دستور کار متفاوتی دارند. نگاه استراترژی در آنها کمتر است و ما جزو این 9 جشنواره هستیم.

این تهیه کننده بیان کرد: ادامه نداشتن حیات جشنواره فیلم مقاومت یعنی پذیرش شکست مقاومت در عرصه فیلمسازی و سینما و ما نمی‌خواهیم این اتفاق رخ دهد. هرچند که امسال دچار مشکلات عدیده‌ای به لحاظ مالی بودیم و تصمیم برآن بود که حتی این جشنواره در یک شب برگزار شود اما با حذف بخش‌های مختلف و تشریفات تلاش کردیم جشنواره‌ را به شیوه قبل سرپا نگه داریم. با تلاش‌های زیاد بنیاد فرهنگی روایت و جشنواره فیلم مقاومت حداقل بودجه ای برای آن تامین شد تا بعد ببینیم چه اتفاقی رقم خواهد خورد.

خزاعی با اشاره به این که در 6 ماه نخست سال سهم سینمای جنگ و دفاع مقدس سهم قابل توجهی بوده است، اظهار کرد: از مجموع 147 میلیارد تومانی که در گیشه فروش داشتیم 35 میلیارد آن به فیلم‌های دفاع مقدسی و یا با مضامین اینچنینی بوده است که سهم خوبی بوده ولی در تولیدات از 100 فیلمی که در سال تولید می‌شوند تنها 8 تا 10 درصد آن سهم سینمای جنگ و دفاع مقدس است.

دبیر پانزدهمین دوره جشنواره فیلم مقاومت در تشریح بخش‌های کلی جشنواره گفت: جشنواره امسال همانند سال‌های گذشته سه بخش کلی دارد. بخش اول مسابقه ایران است که به فیلم‌های مستند، کوتاه و بلند سینمایی اختصاص یافته است. بخش بین‌الملل نیز شامل فیلم‌های کوتاه، مستند و سینمایی می‌شود و در نهایت بخش پژوهشی و جنبی است.

وی افزود: 11 بخش رقابتی داریم که جوایزی را به خود اختصاص می‌دهند و 8 بخش جنبی و پژوهشی؛ در بخش سینمای ایران بخش‌هایی که سال گذشته داشتیم مثل تله فیلم، انیمیشن و نماهنگ از دور خارج شدند. در مجموع 1650 اثر در این دوره به دست ما رسید که 744 اثر ایرانی بودند و از این میان رشد پررنگ مختص به بخش خصوصی در سینمای انقلاب و دفاع مقدس بوده است. مضامین این دوره نیز در بخش داخلی، شهدا و خانواده آنها، داعش، فتنه، حجاب، جانبازان، مدافعین حرم، فلسطین، سوریه، یمن، عراق، منافقین، مسائل اقتصادی و ... هستند.

خزاعی در ادامه درباره اعلام اسامی فیلم‌های حاضر در بخش مسابقه نیز گفت: هیئت انتخاب از 15 شهریور ماه کار خود را آغاز کرد و تا 15 مهرماه به کار خود ادامه می‌دهد و آثار نیز در این زمان اعلام خواهند شد. البته بخش کوتاه آثارش انتخاب شده‌اند که 35 اثر به بخش مسابقه راه یافته‌اند.

 وی درباره بخش‌های جنبی جشنواره نیز عنوان کرد: بخش جدیدی که در این دوره راه اندازی شده است بخش روایت فیلمسازان فیلم اولی است، فیلم مستند و کوتاه تاکنون در جشنواره‌ها به عنوان فیلم اولی وجود نداشتند که امسال در این جشنواره رقم خواهد خورد. همچنین برای چهل سالگی پیروزی انقلاب اسلامی نیز دو بخش در نظر گرفتیم که بخش جلوه گاه نور است که متاسفانه امسال در این بخش تولیدی نداشتیم اما تولیداتی با مضمون انقلاب اسلامی مورد داوری قرار می گیرند. در بخش دیگر 40 شاهد را داریم که بهترین آثار این دوره توسط مردم با همکاری شبکه سه انتخاب می‌شوند و در شب اختتامیه از بهترین‌ها توسط رای مردم تقدیر خواهد شد.

 دبیر این دوره از جشنواره درباره بخش بین‌الملل نیز گفت: در بخش بین‌الملل 906 متقاضی از 73 کشور داشتیم که نسبت به سال‌های گذشته افزایش چشمگیری داشتند و این نشان از تثبیت جایگاه خوب این جشنواره در دنیا دارد. از این میان 651 اثر مستند و 215 اثر سینمایی به جشنواره ارسال شدند که بیشتر این آثار تله فیلم‌هایی هستند که دیده خواهند شد.

وی افزود: بخش بزرگداشت‌ها و نکوداشت‌ها را نیز در این دوره از جشنواره خواهیم داشت و از 4 هنرمندی که در میان ما نیستند امسال یاد خواهیم کرد.

خزاعی همچنین درباره اکران فیلم‌ها نیز توضیح داد: امسال نمایش فیلم نخواهیم داشت و تنها آثار منتخب به نمایش درخواهند آمد. همچنین در بخش استانی نیز چنانچه استانی درخواست داشته باشد هماهنگی‌های لازم انجام و جشنواره در آن شهر نیز برگزار خواهد شد.

دبیر این دوره از جشنواره در خاتمه درباره بودجه جشنواره نیز گفت: بودجه مصوب جشنواره در دوره‌های قبلی 3 میلیارد تومان بود که در این دوره به دلیل شرایط اقتصادی حاکم بر کشور و با توجه به افزایش قیمت‌ها ما یک و نیم میلیارد از هزینه‌مان کاهش یافت و با صحبت‌هایی که داشتیم در مجموع به رقم 2 میلیارد و 400 میلیون تومان رسیدیم که در بخش ملی و بین‌الملل صرف خواهد شد.

ما این شرایط ما تنها تلاش می‌کنیم که این جشنواره بقا داشته باشد و به یک شب نرسد چرا که به نظر ما جشنواره مقاومت در چنین شرایطی کارکرد فرهنگی خود را از دست خواهد داد.

در پایان این نشست خزاعی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.