سرویس سینمایی هنرآنلاین: نشست مطبوعاتی هیئت مدیره جامعه اصناف سینمای ایران دوشنبه 9 مهرماه با حضور فاطمه معتمدآریا، همایون اسعدیان، مرتضی رزاق کریمی، کامران ملکی و روانبخش صادقی برگزار شد.

همایون اسعدیان با اشاره به خلاصه مباحث این نشست گفت: طرح تغییر ساختار برای ما بسیار مهم بود و در دستور کار قرار گرفت. تنظیم قرارداد تیپ که وقت بسیار زیادی از ما گرفت و آقای رزاق کریمی مسئولیت آن را برعهده داشت مراحل نهایی خود را طی می‌کند. به زودی از این قرار داد که قرارداد مشترکی در سینماست رونمایی خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر 31 صنف وجود دارد که آئین نامه‌هایی دارند که با اساسنامه تطبیق نداشتند و آقای رزاق کریمی پیگیری کردند و در تلاش هستیم تا آن را به یک شکل منسجم درآوریم.

این عضو هیئت رئیسه افزود: همچنین رسیدگی به وضعیت بیمه اهالی سینما و بیمه تکمیلی از دیگر مواردی بود که در دستور کار ما قرار گرفت. سال گذشته از طریق صندوق اعتباری هنر و بیمه رازی این بیمه انجام شد و امسال نیز توسط صندوق اعتباری هنر و بیمه سرمد این اتفاق شکل گرفت که بیمه مناسبی نسبت به سایر بیمه‌ها بود و می‌توانست پوشش خوبی بدهد. خانه سینما، خانه تمامی اهالی سینما است. ما به تمام صنوف اعلام کردیم که اگر عضوی هست که توان پرداخت هزینه‌های بیمه را ندارد لیستی تهیه کنند تا ما بتوانیم این کار را انجام دهیم که بخش اعظمی از این سهم را خانه پرداخت کرده و از بودجه اندکی که داریم سال گذشته بیش از یک میلیارد و 200 میلیون تومان صرف این موضوع شد و به اعضای نیازمند واقعی کمک کردیم و حتی کارت‌های هدیه‌ای که سال گذشته بین اعضای خانه سینما توزیع شد نیز رقم مساوی و یکسانی نداشت و تفکیک کردیم و رقم به شکل مناسب به شکل عیدی به دوستان نیازمند رساندیم. خارج از بحث بیمه تکمیلی در خانه سینما در موارد بسیاری از بزرگان تا کوچکترین هزینه‌های بیمارستانی را تقبل کردیم و اشاره می‌کنم که چه کسانی که ضد خانه سینما و فعالیت آن بودند و چه کسانی که در کنار خانه بودند شامل این موضوع شدند و ما این کار را به شکل مساوی برایشان انجام دادیم.

اسعدیان همچنین اظهار کرد: امسال یک مشکلی در بخش بیمه تکمیلی ایجاد شد، صرف پرداخت بیمه تکمیلی نیست و لازمه آن عضویت در صندوق اعتباری هنر است که تجمیع تمام خانه‌ها را انجام داد و بودجه اصلی از صندوق اعتباری تامین می‌شود.

 وی در خصوص جشن خانه سینما توضیح داد: در جلسه مطبوعاتی جشن خانه سینما یک سوتفاهم ایجاد شد که امسال خانه سینما قصد ندارد جشنی برگزار کند. تصمیم ما این بود که در شرایط فعلی کشور حداقل باید نگاهی داشته باشیم تا جشن را با شرایط محدودتری برگزاری کنیم که اگر سال قبل 5 هزار نفر در جشن حضور داشتند امسال به تعداد کمتری برگزار شود. مسئولیت جشن با مازیار میری بود و او در نظر گرفت که اگر سال قبل جشن با 800 میلیون تومان هزینه برگزار شد امسال با توجه به تورم نرخ را به 500 میلیون تومان برساند که این امر محقق شد و تمام جشن‌های خانه سینما برگزار شد و به همت دوستان در بخش‌های مستند، انیمیشن و فیلم کوتاه از هزینه‌ها کاستند و این جشن‌ها همگی برگزار شدند.

اسعدیان گفت: ما به زودی سایت فروش بلیت سینما را راه اندازی می‌کنیم و به زودی ساختمان شماره 3 خانه سینما در خیابان پیرنیا در لاله زار افتتاح می‌شود. این ساختمان در مرحله بازسازی است و به بخش‌های مالی خانه سینما تعلق دارد و این اتفاقات در آنجا رخ می‌دهد.

در ادامه مرتضی رزاق کریمی نیز اظهار کرد: اساسا سینما و اصحاب رسانه می‌توانند رابطه تنگاتنگی با هم داشته باشند. در این دوره‌ای که در خدمت دوستان خانه سینما بوده‌ایم تلاش هیئت مدیره‌ این بود که شرایط کار از جمله اصلاح ساختار خانه سینما را فراهم کند زیرا زمانی این ساختار پاسخگوی نیازها بود اما در این سال‌ها باید در همه زمینه‌ها تجدید نظر کنیم. البته اگر حاشیه‌ها اجازه دهد، از همین رو باید از حاشیه‌ها پرهیز و به متن بپردازیم.

وی ادامه داد: قراردادهای همسان از سال گذشته پیگیری و کارگروهی برای این امر تشکیل شد. در این کارگروه طی جلسات متعدد با صنوف مختلف موضوعاتی که به قرارداد تیپ مربوط می‌شد، بررسی حقوقی و علمی شد و تجارب افراد صاحب نظر در این جلسات بررسی شد. در حال حاضر نسخه اولیه ۲۰ حرفه و صنف آماده شده که این پیش‌نویس است و باید اصلاح نهایی شود و امیدوارم در این دوره این قرارداد به اجرا دربیاید. در این باره با سازمان سینمایی هماهنگی شده و امیدوارم بنایی برای امنیت شغلی دوستان باشد. همیشه مطالبه ما این بوده افراد اصناف به کار بپردازند از همین رو در این قراردادها شماره عضویت دوستان در خانه سینما و نظام صنفی آن‌ها درج شده که می‌تواند مبنا و پایه خوبی برای امنیت شغلی دوستان باشد.

رزاق کریمی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: درباره آیین نامه‌های عضویت باید بگویم این امور مصوب اصناف است ولی آیین نامه عضویت تنها چیزی است که باید به تصویب خانه سینما برسد چرا که وقتی یک نفر عضو می‌شود در تصمیم گیری‌های اصناف مشارکت می‌کند. ما طی یک سال گذشته با همه اصناف مکاتبه کردیم و اولویت ما اصناف ثبت شده بودند و همه آیین نامه با اساسنامه خانه سینما و اصناف انطباق داده شد که تعدادی از صنوف آیین نامه‌های اصلاحی را فرستادند و امیدوارم تا پیش از برگزاری مجمع سال جاری این آیین نامه اصلاح شود.

روانبخش صادقی دیگر عضو هیئت رئیسه بود که گفت: ما سعی کردیم در دوره جدید کارهایی را که برای به روز بودن لازم بود، انجام دهیم تا وضعیت سینما بهبود پیدا کند. همانطور که اشاره شد ساختمان شماره 3 در حال آماده‌سازی است. در بحث فروش بلیت‌های سینما سایت filmticket.org را راه اندازی کردیم که تا حدود ۲ هفته دیگر از آن رونمایی می‌شود. در حال حاضر سایت در حال بارگذاری است و از این پس فروش بلیت از طریق خانه سینما انجام می‌شود و عایدات آن در بخش رفاهی و برای اعضای خانه هزینه می‌شود. همچنین استارت راه اندازی بخش اپلیکشن خانه از سال گذشته زده شد که در آن اطلاعات خانه سینما تجمیع می‌شود و به نظرم این کار باعث شفاف سازی بیشتر در این زمینه می‌شود.

وی همچنین افزود: در بخش دیگر به دنبال راه اندازی iptv هستیم تا از طریق آن بتوانیم بخش تلویزیونی خانه سینما را نیز داشته باشیم و کم کم آن را به سمت شکل گیری vod ببریم.

در ادامه این نشست کامران ملکی توضیح داد: به نظرم زمانش بود که از خانه سینما بیرون بیایم، من اولین قراردادم را با آقای شاهسواری بستم و پنج دوره عضو هیئت مدیره بودم و به نظرم این دوره یکی از بهترین دوره‌های هیئت مدیره است. چرا که هیچ رودربایستی وجود ندارد و تمام افراد هیئت مدیره با هر نوع نگاهی تلاش می‌کنند تا به وضعیت معیشتی اعضا رسیدگی شود. از حدود یک سال پیش از دوستان هیئت مدیره تقاضا کردم که از بخش رسانه بیرون بیایم که آقای شاهسواری این امر را نمی‌پذیرفت‌. من فکر می‌کردم توان همراهی رسانه‌ای و ارتباطی به شکل و شیوه جدید را ندارم. در حال حاضر روزگار رسانه فرق کرده و من نمی‌توانستم از عهده آن بر بیایم. من در گفتگویی که با خبرگزاری فارس انجام دادم از کلمات طنز استفاده کردم و اگر برداشت دیگری از آن شده عذرخواهی می‌کنم.

رزاق کریمی هم درباره قرارداد تیپ و دستمزد بازیگران گفت: در هیچ کجای دنیا هیچ قراردادی وارد میزان دستمزد نمی‌شود البته صنف می‌تواند این موضوع را بررسی کند. قرارداد مبنای حقوقی، اصلی، ثابت و اختصاصی هر حرفه را تعریف می‌کند.

اسعدیان نیز درباره دستمزد بازیگران بیان کرد: این موضوع جزو دغدغه‌های ما بوده و متاسفانه شنیده‌ایم پشت صحنه‌ها تفکیک‌هایی رخ می‌دهد، به طوری که می‌شنویم حتی میز غذای افراد در صحنه فرق می‌کند و این یک توهین به سینما است. این خیلی تلخ است و ما پیگیر این اتفاقات هستیم و به ما ماموریت داده شده تا با شورای عالی تهیه کنندگان گفتگویی داشته باشیم و باور شخصی من این است تا اتحادی بین دوستان تهیه کننده نباشد اتفاقی رخ نمی‌دهد.

معتمدآریا نیز در ادامه این سخنان گفت: هر قراردادی یک توافق ۲ نفره است و برای قراردادهای همسان ما به دنبال این هستیم که موارد رعایت شود. اینجا یک مجموعه فعال وجود دارد که افراد می توانند از طریق آن حق و حقوق خود را طلب کنند، این نا به سامانی در ارتباطات بازیگران، نشات گرفته از کل سینما است‌.

معتمدآریا درباره بحث دستمزد بازیگران تصریح کرد: چرا ما باید درباره دستمزد بازیگران صحبت کنیم.

اسعدیان درباره نماینده خانه سینما در معرفی فیلم "بدون تاریخ بدون امضا" به اسکار گفت: ما ۱۵ نفر را به فارابی اعلام کردیم و گفتیم که این ها صلاحیت دارند و معنای این را داشت که آنها از نظر ما برابر هستند. این رویه هر سال صورت می گیرد. هر نوع اعتراضی به اینکه چرا امیریوسفی حذف شد به معنای توهین به افرادی بود که در آن لیست بودند، حذف شدن افراد جای اعتراض نداشت که بگوییم چرا فلان شخص حذف شد.

سپس رزاق کریمی درباره هزینه‌های جشن‌های مختلف سینما گفت: ۴۰۰ میلیون صرف جشن اصلی شد و چیزی نزدیک ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومان صرف دیگر جشن ها شد.

شاهسواری مدیرعامل خانه سینما نیز در ادامه این نشست براساس سوال یکی از اصحاب رسانه درباره ورود سازمان بازرسی توضیح داد: سال گذشته بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خسارت از بیمه رازی برای اعضای خانه گرفتیم، اینکه چند نفر مشکل داشته باشند رد نمی کنیم. حدود ۱۵۰ نفر از اعضای ما که وابستگان درجه یک اعضا بودند عضو صندوق اعتباری هنر نبودند و ما باید با آنها تماس می گرفتیم، روز گذشته هم این ۱۵۰ نفر همه ثبت نام شدند و جریان آنها به راه افتاد.

وی افزود: سال گذشته از سوی بخش فرهنگی سازمان بازرسی به ما اعلام شد و از ما گزارشات مالی خواستند که در اوایل اردیبهشت مجموع اطلاعات را به آنها دادیم. سازمان بازرسی موظف است که گزارشات هر پولی که از منابع عمومی به جایی پرداخت می شود، ثبت کند و باید عملکردها و اسناد به آنها داده شود که تمامی این اطلاعات به آنها داده و حسابرسی این موارد هم انجام شده که این موارد در مجمع عمومی خانه ارایه می شود. سال مالی ما تفاوتی با نظام حسابداری ما دارد، سال ما از ابتدای اسفند آغاز می شود و تا پایان بهمن سال بعد ادامه پیدا می کند که این هم به دلیل مجمع عمومی است و باید این موضوع رفع شود. اختلاف حساب ناشی از این است که از بودجه تفاهم نامه دریافت کردیم و به دریافتی‌های ما در سیستم حسابداری اضافه می شود.