سرویس سینمایی هنرآنلاین: شیرین قره‌داغی کارگردان جوان که چندی پیش جایزه بهترین فیلم کوتاه عشق لس آنجلس را برد، قصد دارد سه‌گانه‌ای براساس زندگی پدربزرگ و مادربزرگش بسازد.

قسمت اول این سه گانه، مستند "مامان فریده و باباحسین" بود که در سال ۹۵ ساخته شد و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت. فیلم کوتاه "خانم و آقای فلانی" قسمت میانی این سه گانه است و یک فیلم بلند سینمایی قسمت آخر آن خواهد بود. او که به زودی این فیلم را کلید می‌زند آن را برای حضور در جشنواره فیلم کوتاه سال آینده آماده می‌کند.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره دلیل پرداختن به موضوع پدربزرگ و مادربزرگ‌‌، بیان کرد: به این دلیل که پدربزرگ و مادربزرگم باعث شدند وارد این رشته شوم، فیلم اولم را با آن‌ها ساختم و قدم به قدم جلو آمدم و بعد آن‌ها به رحمت خدا رفتند. در آن زمان که این دو حضور داشتند تصمیم گرفتم "مستند بابا حسین و مامان فریده" را کار کنم. احساس کردم قصه آن‌ها در جامعه وجود دارد و قابلیت ساخت دارد. در نتیجه این فیلم ساخته شد و حالا درست به دلیل این که این قصه همچنان تازگی دارد تصمیم به ساخت  قسمت میانی گرفتم. این فیلم یک روز از زندگی یک خانم یا آقای بازنشسته است که پولشان تمام شده و باید تا پایان ماه صبر کنند  و حالا با وجود عروس و نوه و بچه‌هایشان با مشکل مواجه می‌شوند. در واقع یک نگاه اقتصادی به زندگی بازنشسته‌ها دارد و این که چطور زندگیشان را مدیریت می‌کنند.

قره‌داغی افزود: من یک فیلمساز هستم و این سه‌گانه پشت هم ساخته نمی‌شود. تم اصلی زندگی این زوج است، اما هرکدام از این قصه‌ها کاملا مستقل هستند و در این قسمت میانی البته که  کمی هم درام در آن وجود دارد. در این فیلم پیرمرد قصه شخصیت ذهنی دارد که اسمش آقای فلانی است که بسیار آدم قوی است و در همه کار خیلی  خوب عمل می‌کند و حالا این پیرمرد دوست دارد که مثل آقای فلانی باشد به این دلیل که خودش اینگونه نبوده و مرد با عرضه‌ای نیست؛ اما در آخر مشکلات به دست همین پیرمرد حل می‌شود.

وی درباره درباره انتخاب بازیگران حرفه‌ای برای این فیلم اظهار کرد:  بخش میانی این سه‌گانه مستند نیست و از سوی دیگر پدربزرگ و مادربزرگم نیز دیگر در قید حیات نیستند. ضمن این که فیلم دیالوگ‌محور است و بازی نقش مهمی در آن دارد. بنابراین اگر قرار بود دو آدم واقعی این نقش را بازی کنند خیلی سخت بود، از سوی دیگر نمی‌توانستم به سراغ نابازگیر بروم، پس ترجیح دادم به سراغ بازیگران حرفه‌ای بروم که توانایی درآوردن نقش را داشته باشند. سعی کردم دو بازیگر چهره انتخاب کنم که البته نقش‌هایشان در ذهن مخاطب خیلی هم شناخته شده نباشد. علی مقصودی خیلی در این سال‌ها دیده نشده است و مینا جعفرزاده هم به خوبی از پس این نقش برآمده است و کاملا متفاوت آن را اجرا کرده است.

این کارگردان جوان، در پاسخ به این سوال که چرا یک بخش مستند است و بخش دیگر داستانی و فصل آخر این سه گانه سینمایی است، گفت: به نظرم هر کدام از این فیلم‌ها مدیای خاص خودشان را دارند و پیوستگی با هم ندارند. قصه فیلم بلند من در یک فیلم کوتاه جا نمی‌شود و دغدغه ذهنی خودم است و ربطی به کوتاه و بلندی فیلم ندارد. شاید اصلا سوژه دیگری برای فیلم اولم انتخاب کنم واین فیلم را بعدا بسازم. ضمن این که از نظر من فیلم کوتاه شروع فیلم بلند نیست و مدیوم خاص خودش را دارد.

قره داغی همچنین در خاتمه درباره وضعیت فیلم کوتاه اظهار کرد: به نظرم فیلم کوتاه امروز فضای خوبی دارد و گسترده‌تر شده است ونسبت به قبل اتفاقات بهتری را به همراه خود دارد. فضای مجازی بسیار به این عرصه کمک کرده است و شناخت بیشتری نسبت به این سینما شکل گرفته است و مستقل بودن آن پررنگ شده است و شاید به زودی بازار مستقلی هم برای خود ایجاد کند.