سرویس سینمایی هنرآنلاین: سعید کنگرانی بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر روز جمعه براثر سکته مغزی در بیمارستان فیروزگر درگذشت. او 64 ساله بود.

کنگرانی که در آثار درخشانی چون "دائی جان ناپلئون" به کارگردانی ناصر تقوایی و "دایره مینا" داریوش مهرجویی به ایفای نقش پرداخته بود، قرار بود پس از 14 سال دوری با سریال " رقص روی شیشه" به شبکه نمایش خانگی بیاید.

کنگرانی بازیگری را با تئاتر آغاز کرد و در آثار متعددی به ایفای نقش پرداخت. او نخستین بار با فیلم "رضا موتوری" ساخته مسعود کیمیایی در سال 49 در سینما شناخته شد. پس از آن در فیلم "دایره مینا" در سال 53 برای مهرجویی مقابل دوربین رفت، اما این فیلم سه سال توقیف ماند و رنگ پرده را به خود ندید. کنگرانی دو سال بعد در سال 55 برای ناصر تقوایی در سریال "دایی جان ناپلئون" ایفای نقش کرد و پس از آن به شهرت خوبی در عرصه هنر دست یافت؛ و پس از آن و در همان سال "سرایدار" را به کارگردانی خسرو هریتاش بازی کرد. فیلمی که بیش از همه به شناخت و محبوبیت او کمک کرد "در امتداد شب" بود که در آن در نقش جوانی مبتلا به سرطان به هنرنمایی پرداخت.

کنگرانی که در سال‌های جوانی و در اوج شهرت قرار داشت پس از این فیلم "پرواز در قفس" را در سال 57 کار کرد و دو سال بعد "فصل خون" را بازی کرد. از سال 59 تا سال 61 کنگرانی در نقشی حضور نیافت و پس از این وقفه" گرداب" حسین دوانی را بازی کرد و پس از آن برای مدت 22 سال در مقابل هیچ دوربینی به ایفای نقش نپرداخت تا در نهایت سال 83 در مقابل دوربین حسن فتحی نقش دایی را در "ازدواج به سبک ایرانی" عهده دار شد.

کنگرانی بارها قرار شد در مقابل دوربین برود اما این امکان بنا به دلایل مختلف از جمله دوری از وطن برایش فراهم نشد. به تازگی اما اعلام شده بود که او قرار است در سریال "رقص روی شیشه" به کارگردانی مهدی گلستانه که برای حضور در شبکه نمایش خانگی در مراحل پیش تولید قرار داشت به ایفای نقش بپردازد که دست سرنوشت این بار این امکان را از او گرفت و پرونده کاری سعید کنگرانی با حضور در فیلم"ازدواج به سبک ایرانی" برای همیشه بسته شد.