سرویس سینمایی هنرآنلاین: شیلی، مصر، جمهوری چک، بوسنی و هرزگوین، جمهوری دومینیکن، عراق، مونته‌نگرو، پاناما و پرتغال در روزهای اخیر، نمایندگان خود برای حضور در بخش فیلم خارجی‌زبان نود و یکمین دوره جوایز اسکار را به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی کرده‌اند.

"و ناگهان سحر" (And Suddenly the Dawn) به کارگردانی سیلویو کایوتزی نماینده شیلی در اسکار خواهد بود. این فیلم با بازی خولیو یونگ و سرخیو هرناندز در جشنواره مونترال جایزه بزرگ را دریافت کرد. داستان درباره پانچو ولوسو نویسنده ستون شایعات است که بعد از 40 سال زندگی در پایتخت به شهر زادگاه خود بازمی‌گردد. او در اینجا هم با گذشته خود روبرو می‌شود و هم با روند نوشتن یک رمان که شخصیت‌های آن خودش، معشوقه‌اش و دوستان نزدیکش هستند.

And Suddenly the Dawn

"و ناگهان سحر"

شیلی در سال‌های اخیر عملکرد بسیار خوبی در جوایز اسکار داشته است. این کشور سال گذشته با "یک زن شگفت‌انگیز" به کارگردانی سباستین للیو برنده اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد. "نه" به کارگردانی پابلو لارین نیز در 2012 در این بخش نامزد بود. شیلی در سال 2016 با "داستان خرس" به کارگردانی گابریل اوسوریو بارگاس اسکار بهترین فیلم کوتاه انیمیشن را دریافت کرد که اولین اسکار این کشور بود.

مصر فیلم "یوم‌الدین" (Yomeddine) به کارگردانی‌ای. بی. شاوکی را به اسکار فرستاد. این فیلم که تولید مشترک مصر و استرالیاست، اولین بار در دنیا امسال در بخش مسابقه رسمی جشنواره کن روی پرده رفت. "یوم‌الدین" درباره گروهی بی‌خانمان از جمله یک فرد سابقاً جذامی است که در جستجوی خانواده از نواحی روستایی مصر می‌گذرند.

Yomeddine

"یوم‌الدین" از 1958 تاکنون سی و سومین فیلمی است که مصر به اسکار فرستاده است. هیچ‌یک از فیلم‌های قبلی نامزد نشدند.

جمهوری چک با فیلم جاده‌ای "Winter Flies" به کارگردانی اولمو اومرزو شانس خود را در بخش فیلم خارجی‌زبان انتخاب می‌کند. این فیلم درباره مارا دختری با اعتمادبه‌نفس و هدوس پسری عجیب‌وغریب است که برای ماجراجویی با ماشین راهی سفری جاده‌ای در مناطق یخزده می‌شوند. فیلم تولید مشترک جمهوری چک، اسلواکی، اسلوونی و لهستان است.

"Winter Flies" امسال در جشنواره فیلم کارلووی واری جایزه بهترین کارگردان را برای اومرزو به همراه داشت. این سومین فیلم بلند داستانی اومرزو است. او اهل اسلوونی است.

Winter Flies

جمهوری چک پس از جدایی از اسلواکی در 1993 تا سال گذشته 24 فیلم به آکادمی معرفی کرد. در 1996، "کولیا" به کارگردانی یان اسوراک برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد. "اگر متفرق شویم، سقوط می‌کنیم" به کارگردانی یان ربیک و "Zelary" به کارگردانی اوندری ترویان به ترتیب در 2000 و 2003 نامزد اسکار شدند.

بوسنی و هرزگوین فیلم "هرگز ترکم نکن" (Never Leave Me) به کارگردانی آیدا بگیچ را به نمایندگی از خود به آکادمی معرفی کرد. این فیلم روایتگر زندگی سه پسر سوری پناهنده در ترکیه است که در تلاش برای بهبودی روحی و فراموش کردن گذشته سخت خود هستند.

"هرگز ترکم نکن" چهارمین فیلم بلند داستانی بگیچ 42 ساله است. دو فیلم "برف" محصول 2008 و "بچه‌های سارایوو" محصول 2012 به کارگردانی او نماینده بوسنی و هرزگوین در اسکار بودند.

"هرگز ترکم نکن" هفدهمین فیلمی است که بوسنی و هرزگوین به آکادمی معرفی می‌کند. این کشور در 2002 برای فیلم "سرزمین بی‌طرف" به کارگردانی دنیس تانوویچ اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان را دریافت کرد.

"سفر" (The Journey) به کارگردانی محمد الدراجی نماینده عراق در اسکار خواهد بود. این فیلم که با بودجه‌ای یک میلیون دلاری ساخته شده است، اولین بار در دنیا سال گذشته در بخش سینمای معاصر جهان جشنواره فیلم تورنتو به نمایش درآمد و امسال در بخش "جلوه‌گاه شرق" سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر روی پرده رفت.

"سفر" تولید مشترک عراق، کانادا، انگلیس، فرانسه، قطر و هلند است. داستان فیلم در یکی از شب‌های دسامبر 2006 در نزدیکی یک ایستگاه قطار در بغداد روی می‌دهد و درباره زنی به نام سارا است که در آستانه انجام عملی دور از ذهن قرار دارد و...

"سفر" پنجمین فیلم بلند داستانی الدراجی 40 ساله و بعد از "رویاها" در 2007 و "پسر بابل" در 2010، سومین فیلم اوست که به نمایندگی از عراق به بخش فیلم خارجی‌زبان معرفی می‌شود. عراق تا سال گذشته هشت بار در رقابت اسکار فیلم خارجی‌زبان شرکت کرد. این کشور هنوز نامزد نشده است.

مونته‌نگرو با تریلر سیاسی "ایسکرا" (Iskra) به کارگردانی گویکو برکولیان در بخش فیلم خارجی‌زبان جوایز اسکار 2019 حضور دارد. داستان درباره پیتار (میرکو ولاهوویچ) یک کارآگاه بازنشسته است که تنها بهانه‌اش برای ادامه زندگی، دخترش ایسکرا است که یک خبرنگار بلندپرواز است. ایسکرا در حال تحقیق درباره ناپدید شدن چهره‌های سیاسی در دوران پرآشوب پس از سقوط کمونیست‌ها در دهه 1990 است. وقتی ایسکرا ناپدید می‌شود، خاطرات پیتار از گذشته زنده می‌شود و...

Iskra

"ایسکرا"

مونته‌نگرو از 2013 تا سال گذشته چهار بار در اسکار شرکت کرد، اما هنوز نامزد نشده است.

" Cocote" اولین تجربه کارگردانی نلسون کارلو دی لوس سانتوس آریاس به نمایندگی از جمهوری دومینیکن در اسکار رقابت می‌کند. فیلم درباره یک پروتستان انجیلی است که در شهر زادگاه خود در مراسم تشییع پدرش شرکت می‌کند، جایی که باید در مناسک مذهبی که برخلاف باورهای اوست حضور داشته باشد و برای انتقام از قاتل تحت فشار قرار می‌گیرد.

این فیلم سال گذشته در جشنواره مار دل پلاتا برنده دو جایزه شد و در جشنواره‌های سن سباستین، لوکارنو، استانبول و هامبورگ نیز حضور داشت. جمهوری دومینیکن تا سال گذشته 10 فیلم به آکادمی معرفی کرد. هیچ‌کدام از آن فیلم‌ها نامزد نشدند.

مستند "روبن بلادس نام من نیست" (Ruben Blades Is Not My Name) به کارگردانی ابنر بنیم درباره روبن بلادس بازیگر پانامایی و موزیسین برنده جایزه گرمی نماینده پاناما در اسکار است.

این فیلم زندگی بلادس را از طریق چند کنسرت او در سراسر دنیا، همین‌طور در پاناما سیتی و منهتن دنبال می‌کند و پرتره‌ای شخصی از محبوب‌ترین ستاره پاناماست که در عین حال وزیر گردشگری این کشور هم هست و در 1994 نامزد ریاست جمهوری بود. بلادس که یک فعال سیاسی است و در رشته حقوق بین‌الملل از دانشگاه هاروارد مدرک فوق لیسانس دارد، اوایل امسال گفت شاید در 2019 در انتخابات ریاست جمهوری پاناما شرکت کند. "روبن بلادس نام من نیست" در جشنواره فیلم SXSW برنده یک جایزه شد.

Ruben Blades Is Not My Name

"شانس" (2009) اولین فیلم بلند داستانی ابنر بنیم، اولین فیلم پانامایی بعد از 60 سال بود و در زمان اکران از فیلم پرفروش "آواتار" نیز بیشتر فروخت. مستند "حمله" به کارگردانی او درباره حمله سال 1989 آمریکا به پاناما، در 2014 اولین نماینده پاناما در بخش فیلم خارجی‌زبان بود. "روبن بلادس نام من نیست" پنجمین فیلمی است که پاناما به اسکار می‌فرستد. این کشور هنوز نامزد نشده است.

"سفر" (Pilgrimage) به کارگردانی ژوا بوتیو از سوی پرتغال برای رقابت در بخش فیلم خارجی‌زبان به اسکار معرفی شد. داستان فیلم درباره فرنو مندس پینتو نویسنده و جهانگرد پرتغالی است که در مارس 1537 در جستجوی پول و شهرت راهی هند ‌شد. فیلم موفقیت‌ها و شکست‌های مندس را در دوران 21 سال سفر او به شرق به تصویر می‌کشد.

پرتغال از 1980 تا سال گذشته 34 بار در رقابت اسکار فیلم خارجی‌زبان شرکت کرد. این کشور هنوز نامزد نشده است.

در روزهای اخیر چند کشور دیگر از جمله برزیل، کامبوج، یونان، پاراگوئه، روسیه، صربستان، سنگاپور، کره جنوبی و ونزوئلا نیز نمایندگان خود در بخش فیلم خارجی‌زبان را به آکادمی معرفی کردند.

"سیرک اسرارآمیز بزرگ" (The Great Mystical Circus) به کارگردانی کاکا جیه‌گیش به نمایندگی از برزیل در بخش فیلم خارجی‌زبان حضور خواهد داشت. این فیلم اولین بار در دنیا ماه مه در بخش نمایش‌های ویژه هفتاد و یکمین دوره جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد. "سیرک اسرارآمیز بزرگ" بر اساس شعری سروده ژرژ دی لیما شاعر، نویسنده و سیاستمدار برزیلی ساخته شده و درباره رابطه عاشقانه یک اشراف‌زاده و یک بندباز و ماجراهای خانواده‌ای اتریشی و صاحب یک سیرک در اوایل قرن بیستم است.

برزیل تا سال گذشته 45 فیلم برای رقابت در بخش فیلم خارجی‌زبان به آکادمی معرفی کرد و تاکنون چهار بار نامزد دریافت این جایزه بوده است.

مستند "گورهای بی‌نام" (Graves Without a Name) تازه‌ترین ساخته ریتی پان کارگردان و تهیه‌کننده 53 ساله نماینده کامبوج در بخش فیلم خارجی‌زبان خواهد بود.

پان که مقیم فرانسه است، بیشتر به خاطر ساخت فیلم‌هایی که به نسل‌کشی خمرهای سرخ در کامبوج پرداخته است شهرت دارد. مستند "تصویر گمشده" به کارگردانی او در سال 2013 تنها نامزدی کامبوج در بخش اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان را به همراه آورد. این کشور تا سال پیش شش بار در رقابت فیلم خارجی‌زبان شرکت کرد. پان همچنین یکی از تهیه‌کنندگان فیلم "اول پدرم را کشتند" به کارگردانی آنجلینا جولی است که سال گذشته نماینده کامبوج در بخش فیلم خارجی‌زبان جوایز اسکار بود و نامزد جایزه گلدن گلوب و بفتا شد. او امسال در سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر "جایزه صلح" را دریافت کرد.

پان در "گورهای بی‌نام" بار دیگر تأثیرات ماندگار نسل‌کشی در کامبوج را مورد بررسی قرار می‌دهد. این بار یک پسر 13 ساله که بیشتر اعضای خانواده خود را از دست داده است، تلاش می‌کند گورهای آن را پیدا کند.

یونان با فیلم "پولیکسنی" (Polyxeni) به کارگردانی دورا ماسکلاوانو شانس خود را در جوایز اسکار امتحان می‌کند. این فیلم داستان دختری 12 ساله به نام پولیکسنی است که خانواده‌ای یونانی در قسطنطنیه او را به فرزندی می‌پذیرد. او زندگی جدیدی را آغاز می‌کند، اما 15 سال بعد وقتی ناپدری‌اش اموال خود را برای او کنار می‌گذارد، خود را در مرکز توطئه‌ اطرافیان می‌بیند.

یونان تا پیش از این 37 بار در رقابت اسکار فیلم خارجی‌زبان شرکت کرده و پنج بار در این بخش نامزد شده، اما تاکنون برنده نشده است. "Dogtooth" به کارگردانی یورگوس لانتیموس آخرین فیلم یونانی است که به فهرست پنج نامزد نهایی بخش فیلم خارجی‌زبان راه پیدا کرد. این فیلم سال 2010 نامزد اسکار شد.

"وارثین" (The Heiresses) به کارگردانی مارچلو مارتینزی نماینده پاراگوئه در اسکار خواهد بود. این فیلم اولین بار در دنیا فوریه پیش در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره برلین نمایش داده شد و جایزه آلفرد بائر (خرس نقره‌ای) را برد.

"وارثین" داستان دو زن به نام‌های چلا و چیکیتا از خانواده‌هایی ثروتمند در آسونسیون در پاراگوئه است که بیش از 30 سال است با هم هستند، اما به‌تازگی وضعیت مالی آن‌ها خراب شده است، به‌طوری که مجبور شده‌اند اموالی را که به ارث برده‌اند، بفروشند. وقتی اوضاع بدتر می‌شود، چیکیتا به جرم کلاه‌برداری به زندان می‌افتد و اینجاست که چلا با یک واقعیت جدید روبرو می‌شود...

این فیلم تولید مشترک پاراگوئه، آلمان، اروگوئه، نروژ، برزیل و فرانسه است. آنا برون، مارگاریتا ایرون و آنا ایوانووا در "وارثین" بازی می‌کنند که اولین فیلم بلند داستانی مارتینزی است. "وارثین" سومین فیلمی است که پاراگوئه از سال 2015 به آکادمی معرفی کرده است. دو فیلم قبلی نامزد نشدند.

"سوبیبور" (Sobibor) به کارگردانی کنستانتین خابنسکی به نمایندگی از روسیه در اسکار رقابت می‌کند. داستان این فیلم در دوران جنگ جهانی دوم روی می‌دهد و درباره شورش در اردوگاه مرگ سوبیبور در لهستان در 1943 است که الکساندر پچرسکی افسر شوروی سابق رهبری آن را به عهده داشت.

فیلم از روی کتابی نوشته ایلیا واسیلیف ساخته شده و شورشی را به تصویر می‌کشد که به فرار گسترده زندانیان منجر شد و از آن به‌عنوان تنها شورش موفق در یک اردوگاه مرگ نازی‌ یاد می‌شود. "سوبیبور" اولین تجربه کارگردانی خابنسکی بازیگر است و خودش نقش اصلی را بازی می‌کند. کریستوفر لمبرت بازیگر آمریکایی-فرانسوی در فیلم در نقش کارل فرنتزل رئیس اردوگاه نازی ظاهر شده است. "سوبیبور" از سوم مه در روسیه اکران شد و پنج میلیون دلار فروخت.

Sobibor

"سوبیبور"

"سوبیبور" بیستمین فیلمی است که روسیه از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در 1991 به آکادمی معرفی می‌کند. این کشور در 1994 با فیلم آفتاب‌سوخته" ساخته نیکیتا میخالکوف برنده اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد. روسیه تاکنون شش بار دیگر نیز در این بخش نامزد شده است. این کشور آخرین بار سال گذشته با "بدون عشق" ساخته آندری زویاگینتسف شانس دریافت جایزه بهترین فیلم خارجی‌زبان را داشت. "لویاتان" دیگر ساخته زویاگینتسف نیز نامزد اسکار شد. شوروی سابق سه بار برنده اسکار این بخش شد و شش بار دیگر هم نامزد بود.

"خلاف‌کارها" (Offenders) به کارگردانی دیان زچویچ نماینده صربستان در اسکار خواهد بود. این تریلر بر سه دانشجو متمرکز است که به‌طور جداگانه می‌کوشند نظریه آشوبگری "تتریس" پیشنهادی استاد جامعه‌شناسی تک‌روی خود را در شهر تجربه کنند. برابر با این نظریه، ماهیت انسانی به شکلی اجتناب‌ناپذیر از نظم به آشوب و هرج‌ومرج منتهی می‌شود.

زچویچ یک کارگردان مؤثر است و ده‌ها فیلم و سریال در کارنامه دارد. او در سطح بین‌المللی بیش از همه با فیلم "دشمن" (2011) شهرت دارد که در جشنواره‌های صوفیه و تسالونیکی برنده جایزه شد.

"خلاف‌کارها" اولین بار در دنیا اکتبر 2017 در جشنواره بین‌المللی فیلم شیکاگو روی پرده رفت. این فیلم بیست و پنجمین فیلمی است که صربستان از زمان جدایی از یوگسلاوی در 1992 تاکنون به آکادمی معرفی کرده است. هیچ‌کدام از فیلم‌های قبلی نامزد نشده‌اند. در 2008، فیلم "تله" به کارگردانی گوران مارکوویچ به فهرست کوتاه نامزدهای اسکار فیلم خارجی‌زبان راه پیدا کرد.

سنگاپور با درام اکشن "پسران بوفالو" (Buffalo Boys) به کارگردانی مایک ویلوان در اسکار شرکت می‌کند. داستان فیلم در قرن نوزدهم روی می‌دهد و تلفیقی از یک داستان غرب وحشی با عناصر تاریخی و فرهنگی اندونزی است. "پسران بوفالو" مضامین جهانی مانند روابط خانوادگی و عدالت را مورد توجه قرار می‌دهد. فیلم اولین بار در دنیا ماه ژوئیه در جشنواره فانتازیا در کانادا نمایش داده شد.

Buffalo Boys

"پسران بوفالو"

سنگاپور از 2005 تا سال گذشته 11 بار در رقابت اسکار شرکت کرد، اما نامزد نشد.

کره جنوبی "سوختن" (Burning) تازه‌ترین ساخته لی چانگ-دونگ را برای رقابت در بخش اسکار فیلم خارجی‌زبان به آکادمی معرفی کرد. این فیلم اولین بار در دنیا امسال در بخش مسابقه رسمی جشنواره کن به نمایش درآمد و در حالی که خیلی‌ها آن را بخت اصلی برای دریافت جایزه نخل طلایی می‌دانستند، از سوی داوران این بخش نادیده گرفته شد، هرچند از سوی فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم (فیپرشی) به‌عنوان فیلم‌ برتر بخش‌ مسابقه جشنواره کن انتخاب شد.

تریلر رمانتیک "سوختن" با بازی یو آه-این، استیون یون و جون جونگ-سو از روی داستانی کوتاه نوشته هاروکی موراکامی نویسنده تحسین‌شده ژاپنی که ابتدا در نیویورکر منتشر شد، ساخته شده است. داستان فیلم درباره اتفاقی مرموز است که زندگی سه جوان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. جانگسو مأمور تحویل کالا با هائمی دختری که زمانی در محله او زندگی می‌کرد، روبرو می‌شود. هائمی از جانگسو می‌خواهد وقتی او به آفریقا سفر می‌کند مراقب گربه‌اش باشد. هائمی از سفر برمی‌گردد و یک مرد جوان اسرارآمیز به نام بن را که در سفر با او آشنا شده است، به جانگسو معرفی می‌کند. یک روز بن با جانگسو درباره نامعمول‌ترین سرگرمی خود صحبت می‌کند و...

Burning

"سوختن"

کره جنوبی برای سومین بار فیلمی به کارگردانی چانگ-دونگ را به اسکار می‌فرستد. "آفتاب پنهان" در 2007 و "Oasis" در 2002 دو فیلم دیگر بودند. او در 2010 با فیلم "شعر" در جشنواره کن جایزه بهترین فیلمنامه را برد.

"سوختن" سی‌امین فیلمی است که کره جنوبی تاکنون به آکادمی معرفی کرده است. این کشور هنوز در بخش فیلم خارجی‌زبان نامزد نشده است.

"خانواده" (The Family) به کارگردانی گوستاوو روندون کوردووا نماینده ونزوئلا در اسکار خواهد بود. این فیلم سال 2017 در بخش هفته منتقدان جشنواره کن روی پرده رفت. "خانواده" درباره یک پدر و پسر نوجوان اوست که بعد از یک مجادله در نزدیکی کاراکاس که زندگی آن‌ها را به خطر می‌اندازد، ناچار به فرار می‌شوند.

ونزوئلا تا سال پیش 27 فیلم به آکادمی معرفی کرد که هیچ‌کدام نامزد اسکار فیلم خارجی‌زبان نشدند.

مجارستان، اتریش، فلسطین، کلمبیا، کرواسی، اکوادور، فنلاند، گرجستان، کوزوو، لتونی، لوکزامبورگ، هلند، نروژ، آلمان، اوکراین، سوئد، اسپانیا، ژاپن، بلژیک، اسرائیل، لیتوانی، بریتانیا، ترکیه، استونی، سوئیس، رومانی، اسلواکی و بلاروس، از دیگر کشورهایی هستند که در روزها و هفته‌های اخیر نمایندگان خود در اسکار را معرفی کرده‌اند.

آخرین مهلت معرفی فیلم‌های خارجی‌زبان به آکادمی اول اکتبر 2018 (9 مهر) است. رأی‌گیری برای انتخاب نامزدهای اسکار فیلم خارجی‌زبان در دو مرحله انجام می‌شود. ابتدا 9 فیلم به فهرست کوتاه راه پیدا می‌کنند و در نهایت پنج فیلم به‌عنوان نامزدهای نهایی معرفی می‌شوند که اسامی آن‌ها 22 ژانویه 2019 (2 بهمن) همراه نامزدهای دیگر بخش‌های جوایز اسکار اعلام خواهد شد. فیلم‌های ارائه‌شده باید در فاصله اول اکتبر 2017 تا 30 سپتامبر 2018 در کشور خود اکران عمومی شده باشند.

نود و یکمین دوره جوایز اسکار یکشنبه 24 فوریه 2019 (بامداد دوشنبه 6 اسفند به وقت ایران) برگزار می‌شود.

سال گذشته 92 کشور نمایندگان خود را برای رقابت در بخش فیلم خارجی‌زبان نودمین دوره جوایز اسکار معرفی کردند که یک رکورد جدید بود.

علی افتخاری