سرویس سینمایی هنرآنلاین: بهنود نکویی کارگردان انیمیشن "روبی و جوجه‌ها" که تاکنون در جشنواره‌های متعددی حضور یافته است در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره برنامه حضورهای جهانی این انیمیشن جشنواره‌ها گفت: سریال "روبی و جوجه‌ها " را بنده به همراه برادرم بابک نکویی کارگردانی می‌کنیم و به کمک تمامی بچه‌های خوب استودیو گنبدکبود در حال تولید آن هستیم. این انیمیشن علاوه بر اینکه در جشنواره انسی و انیماموندی برزیل شرکت داشت، فعلا برای حضور در جشنواره کودک نیویورک و انیماجردی ایتالیا نیز دعوت شده است. این امید هست که به جشنواره‌های دیگری هم دعوت شود.

وی در ادامه درباره ارزیابی آخرین حضور این انیمیشن در جشنواره فیلم کودک و نوجوان بیان کرد: با توجه به اینکه سریال "روبی و جوجه‌ها " برای گروه سنی کودک طراحی و ساخته شده است، طبیعی است که در جشنواره کودک و نوجوان حضور داشته باشد، اما من در ایام جشنواره به علت مشغله کاری متاسفانه نتوانستم حضور داشته باشم و از همین جا به تمام دست‌اندرکاران جشنواره خسته نباشید می‌گویم.

نکویی در پاسخ به این سوال که فضا و بسترامروز تا چه اندازه برای تولید آثار انیمیشن باز و فراهم است، اظهارکرد: چندی پیش در جشنواره انیمیشن انسی فرانسه حضور داشتم و نکته جذابش برای من حضور هم‌زمان پنج اثر انیمیشن ایرانی در بخش‌های گوناگون بود، سریال "روبی و جوجه‌ها " در بخش بهترین سریال انیمیشن، انیمیشن کوتاه "آقای گوزن " در بخش بهترین اثر کوتاه، انیمیشن کوتاه "بدو رستم بدو " در بخش تازه تاسیس پرسپکتیو و انیمیشن سینمایی "آخرین داستان " در بخش خارج از مسابقه و همینطور انیمیشن سینمایی "فیلشاه " به صورت مستقل در این جشنواره حضور داشتند. نکته قابل اهمیت، تنوع تکنیک و محصول بود که در تکنیک‌های دو بعدی، سه بعدی، استاپموشن و همینطور در زمینه سریال تلویزیونی، سینمایی دو بعدی و سه بعدی و کار کوتاه دو‌بعدی و استاپموشن از ایران کار وجود داشت که این مسئله کاملا گویای رشد و بلوغ انیمیشن در ایران است و شاید نیمه پر لیوان انیمیشن ایران همین مسئله باشد اما شرایط بد اقتصاد داخل برای وضعیت تولید مشکل‌ساز شده است و باید امیدوار باشیم که استودیو‌های ما توان عبور از این شرایط دشوار را داشته باشند.

این کارگردان درباره وضعیت حال حاضر انیمیشن ایران نیز عنوان کرد: انیمیشن ایران مسیر پر پیچ و خم و سختی را پشت سر گذرانده و استادان بسیاری در این راه زحمات فراوانی را متحمل شده‌اند. در سال‌های اخیر نیز به علت بالا رفتن دانش فنی و توان اجرایی نیروهای تخصصی، سطح کیفی محصولات تولید شده داخلی هم بسیار بالا رفته است، به شکلی که سطح توقع مخاطب داخلی را بالا برده است. نکته‌ای که در این بین خیلی مهم است محل عرضه این محصولات است که در ایران به علت نبود پخش کننده مناسب، نبود بازار مشخص، شفاف نبودن قیمت‌ها، غیر رقابتی بودن محصولات با رقبای خارجی و نیز به علت نبودن حق کپی رایت و ده‌ها دلیل دیگر که از حوصله این بحث خارج است، باعث شده که بازار مناسبی را در اختیار نداشته باشد.

روبی و جوجه ها

نکویی در ادامه این بحث و در پاسخ به این که در تمام کشورهای دنیا انیمیشن نیز مانند سایر آثار تعریف خاصی برای رده‌های سنی دارد، به طور مثال ما انیمیشن‌های خاصی برای بزرگسالان نداریم، چرا هنوز در ایران این جایگاه شکل نگرفته است، گفت: فضای انیمشین سریالی ایران بیشتر به ساخت کارهایی برای کودک تمایل دارد، شاید به دلیل اینکه مهمترین سفارش دهنده تلویزیون است و تلویزیون هم بیشتر علاقه‌مند به تولید برای این رده سنی است، اما در بین آثار کوتاه و سینمایی، برای تمام سنین کار تولید شده است. بخصوص در زمینه انیمیشن کوتاه، فضای تولید متناسب با سلیقه و تفکر بزرگسال و دیگر رده‌های سنی است. تولید انیمیشن‌های کوتاه ویژه فضای مجازی با محتوای اجتماعی نیز کاملا متناسب بزرگسالان است؛ اما تنوع در تولیدات در رده‌های سنی مختلف به ویژه نوجوان در ایران پایین است.

وی همچنین درباره تصمیم گیری درباره ساخت فصول بعدی "روبی و جوجه‌ها "توضیح داد: فصل دوم "روبی و جوجه‌ها " مراحل پایانی تولید را می‌گذراند و قرار است از تلویزیون به نمایش درآید. علاوه بر پخش تلویزیونی برنامه‌های دیگری هم برای این انیمیشن داریم که بعد از قطعی شدن حتما از طریق رسانه‌ها اعلام خواهیم کرد.

نکویی با بیان اینکه این داستان قابلیت ادامه مسیر دارد، افزود: انیمیشن "روبی و جوجه‌ها " از روز نخست به منظور تولید در صد قسمت طراحی شد و به همین دلیل پیش تولید کم و بیش مفصلی داشت. ساختار و پایه این انیمیشن طوری طرح‌ریزی شده که بتوان حالا حالاها آن را ادامه داد.

وی در خاتمه درباره برنامه جدید خودشان برای ساخت انیمیشن نیز بیان کرد: ساخت یک انیمیشن سینمایی را مد نظر داریم و یکی دو کار دیگر که هنوز به نتیجه قابل اعلام نرسیده است. امیدواریم به زودی خبرهای خوبی در این باره داشته باشیم.