سرویس سینمایی هنرآنلاین: داریوش شهبازی کارگردان جوان با اولین ساخته خود "شرعی" در جشنواره فیلم کوتاه ملایر "آگر " موفق به دریافت دیپلم افتخار بهترین فیلم داستانی شد. در این فیلم کوتاه معصومه عزیز محمدی، ساحل مصلحی و عبدالعلی کمالی به ایفای نقش می‌پردازند.

او در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره فیلم "شرعی " و انتخاب داستان این فیلم گفت: انتخاب داستان "شرعی" در درجه اول برمی‌گردد به علاقه شخصی من به فیلمنامه‌ها و نمایشنامه‌های آرش عباسی و در درجه دوم داستان این فیلمنامه بود که به‌نوعی برای خودم دغدغه فکری به همراه داشت. از لحظه اول که فیلمنامه را خواندم درگیر داستان شدم. ضمن این‌که پروسه پیش‌تولید شرعی فیلم برایم جذابیت زیادی داشت، بااینکه نزدیک به سه ماه روی بازی‌ها تمرین کردیم هر جلسه ایده‌های اجرایی جدید را تست می‌کردیم تا به بهترین جنس بازی که درخور داستان باشد برسیم. خوشبختانه به لطف خستگی‌ناپذیری بچه‌ها به فرم موردنظر رسیدیم. تمام تلاشم بر این بود که به محتوای فیلمنامه وفادار باشم و این محتوا را به‌راحتی به مخاطب انتقال بدهم و ساختار فیلم جوری باشد که در عین پیچیدگی مخاطب را دچار‌ کج‌فهمی نکند.

شهبازی در پاسخ به این سؤال که با توجه به اولین حضور پرقدرت در جشنواره‌ها، فکر می‌کند این فیلم در جشنواره‌های خارجی و داخلی همچنان با اقبال مواجه شود یا خیر بیان کرد: امیدوارم اتفاق‌های خوبی برای "شرعی " و عوامل تولید آن بیافتد. قطعا این موفقیت حاصل تلاش یک گروه منسجم بود و تمامی اعضا با جان‌ودل برای این کار انرژی گذاشتند. موفقیت واقعی برای من ساخت خود اثر بود و پیدا کردن دوستان خوب و جدید به‌واسطه این فیلم. در هنگام ساخت فیلم نیز به جشنواره‌ها فکر نمی‌کردم و تنها هدفم رساندن پیام اخلاقی فیلم ‌بود.

شرعی

وی همچنین درباره انتخاب داستان جسورانه فیلم و فضای پرداختن به این موضوعات در سینما اظهار کرد: این اولین فیلم من بود و تجربه خاصی که منجر به محدودیت بشود قبل از ساخت این اثر نداشتم. در حین ساخت و بعد از ساخت نیز مشکلی که منجر به محدودیت فضا بشود نداشتیم و ارگان‌های مختلف همکاری لازم‌ را با ما داشتند و هر کمکی از دستشان برآمد انجام دادند.

شهبازی در ادامه در پاسخ به این سؤال که فضای دیده شدن آثار کوتاه در سینمای ایران بسیار فضای بسته‌ای است، با توجه به ایجاد اکران بسته‌های فیلم کوتاه این اتفاق تا چه میزان می‌تواند به دیده شدن و معرفی آثار کمک کنند توضیح داد: اگر منظور شما برنامه پاتوق فیلم کوتاهی است که انجمن سینمای جوانان ایران ترتیب اثر داده باید بگویم‌ یکی از طرفدارهای پروپاقرص پاتوق هستم. این رویداد فرهنگی‌ واقعا فرصت خوبی برای دیده شدن فیلمسازها و فیلم‌های کوتاه ایجاد کرده است و امیدوارم شرایط مناسبی پیش بیاید تا این اتفاق در نقاط مختلف کشور به صورت گسترده‌تر انجام شود.

این کارگردان جوان در خاتمه گفت: مشکل اصلی که اکثر فیلمسازهای جوان ما‌ در مواجهه با ساخت یک فیلم کوتاه دارند پیدا کردن سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده است. خوشبختانه انجمن سینمای جوانان ایران بستر مناسبی برای حمایت از ساخت ایده‌های نو فراهم کرده است، اما این بار سنگینی است و احتیاج است تا افراد حقیقی و حقوقی در بخش‌های مختلف هم از حمایت‌های خودشان در برابر فیلم‌سازهای جوان دریغ نکنند و فرصت مناسب برای رشد استعدادها را فراهم کنند.