سرویس سینمایی هنرآنلاین: جواد انصافی بازیگر، نویسنده و کارگردان در خصوص بازپخش آثار قدیمی از شبکه‌های تلویزیونی و بخصوص آی فیلم گفت: من برنامه‌های این شبکه را دنبال می‌کنم و به نظرم عملکرد خیلی خوبی دارد. در واقع شبکه آی فیلم می‌تواند برای گروه‌های مختلفی دارای جذابیت‌های ویژه باشد، به طور مثال برای دسته‌ای از مخاطبان به نوعی خاطره‌بازی محسوب می‌شود و آنها علاقه مندند آثار گذشته را بار دیگر به تماشا بنشینند و این مرتبه از زاویه‌ای دیگر آن آثار را تجزیه و تحلیل کنند و اطلاعات جدیدی را از سریال برای تکمیل دانش خود استخراج نمایند. همچنین دسته‌ای دیگر دانشجویان هنر هستند که آنها نیز می‌توانند با دیدن آثار باارزش و ماندگاری که در گذشته پخش شده است از نکات مثبت و آموزنده‌ای بهره‌مند شوند.

وی در ادامه عنوان کرد: یکی دیگر از جذابیت‌هایی که با دیدن سریال‌های قدیمی می‌توان به آن اشاره کرد این که خود بازیگر هم با دیدن بازی خود می‌تواند از پیشرفتی که از گذشته تاکنون داشته یا تفاوت‌هایی که در جنس بازی او رخ داده است آگاهی پیدا کند.

انصافی خاطرنشان کرد که او هم بازپخش سریال‌هایی همچون "سربداران" را تماشا می‌کند تا به تغییر نگاه خود از گذشته تا به امروز در مورد این سریال برسد.

وی تصریح کرد: اگر دقت کنیم می‌بینیم دیگر شبکه‌ها همچون نسیم نیز به این جذابیت‌ها پی برده‌اند و به همین دلیل آن‌ها هم قسمت‌های کوتاهی از آثار گذشته را پخش می‌کنند تا مخاطبان بیشتری را جذب کنند.

این بازیگر به سریال "میوه ممنوعه" اشاره کرد و گفت: این اثر جزو مجموعه‌هایی است که من در آن به ایفای نقش پرداخته‌ام و شبکه آی فیلم آن را بار دیگر پخش کرد و باعث شد تا قسمت‌هایی از آن را که به دلایلی از دست داده بودم، ببینم و تمامی خاطرات برایم زنده شود.

وی در ارتباط با مخاطبان برون مرزی و در ارتباط با تاثیری که این سریال‌ها می‌توانند در معرفی فرهنگ ایرانی به مخاطبان برون مرزی داشته باشند، بیان کرد: بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌های ما قابلیت آن را دارند تا به خوبی فرهنگ ایرانی را به دیگر ملیت‌ها معرفی کنند اما آنچه حائز اهمیت است آن است که شبکه‌ای همچون آی فیلم بتواند تبلیغات مناسبی را برای معرفی خود و همچنین نمایش این فیلم‌ها و سریال‌ها داشته باشد.

انصافی تاکید کرد: باید تبلیغات گسترده‌ای در این زمینه صورت بگیرد تا مخاطبان همه کشورها با چنین شبکه‌ای آشنایی پیدا کنند و بازخورد گسترده‌تری را شاهد باشیم.

این بازیگر پیشکسوت تئاتر و تلویزیون در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط امروز جامعه مخاطبان تمایل بیشتر به چه ژانرهایی دارند؟ گفت: با توجه به اینکه مخاطبان امروز با مشکلات زیادی مواجه هستند به نظر من در این شرایط کمدی‌ها می‌توانند موفق‌ترین باشند، همانطور که الان در سینما آثار کمدی‌ها مخاطبان بیشتری دارند و مردم برای تماشای آن‌ها رغبت نشان می‌دهند، البته منظور کمدی‌های سطحی و مبتذل نیست، بلکه آثاری که حرفی برای گفتن داشته باشند، با خود آموزش به همراه بیاورند و در واقع مخاطب را به تفکر وادارند.

انصافی در ادامه اضافه کرد: این نوع کارهای کمدی که اتفاقا در شبکه‌هایی همچون آی فیلم جای نمایش دارند؛ آثاری هستند که فرهنگ، آداب و رسوم ایرانی‌ها را با تمام جزییات و بیان تاریخچه در قالب طنز به تصویر می کشند که از آن میان می توان به آداب نوروز و چهارشنبه سوری و شب یلدا و ... اشاره کرد. تمامی این آداب و رسوم دارای تاریخچه و اطلاعات علمی هستند که اگر با طنز همراه شود می تواند هم مخاطبان ایرانی و هم برون مرزی را جذب کند.

او همچنین برنامه های تولیدی را نیز عاملی برای جذب هر چه بیشتر مخاطبان دانست و گفت: برنامه های تولیدی نظیر برنامه های نقد و تجزیه و تحلیل آثار نمایشی، گفت وگو با بازیگران، برگزاری مسابقه های مرتبط با سریال های در حال پخش و ... همگی می تواند برای مخاطبان مفید باشد.

انصافی معتقد است که گنجاندن چنین برنامه‌هایی در میان بازپخش سریال‌ها بسیار ضروری است و در این خصوص خاطرنشان کرد: مخاطب را باید عادت بدهیم که به دنبال چرایی برود. مخاطب باید بتواند خوانش مناسبی از هر فیلم و سریال داشته باشد. تماشاگر باید جدای آنکه می‌بیند، بتواند تعمق و تجزیه تحلیل کند و اینگونه به درک صحیح تری از جهان اطراف خود برسد.

وی با توجه به نزدیک بودن سالگرد تاسیس آی فیلم پیشنهادی را مطرح کرد و گفت: به نظر من یکی از کارهایی که شبکه آی فیلم می‌تواند انجام دهد اختصاص ساعت‌های مخصوص به هر ژانر است تا مخاطبان کاملا بتوانند اوقات خود را با توجه به علاقه شان تنظیم کنند و پراکندگی زمانی موجب نشود که برنامه‌های مورد علاقه خود را از دست دهند.

این بازیگر و کارگردان در پایان  گفت: بازپخش بسیاری از کارها می‌تواند خاطرات خوبی را زنده کند. من هم مشتاقم از میان کارهایم سریال "اشتباه در اشتباه" که اولین مجموعه نوروزی کمدی خانوادگی بود و متعلق به سال 1373 است و من در آن کارگردانی، نویسندگی و بازیگری را به عهده داشتم؛ بار دیگر از شبکه آی فیلم پخش شود، به این علت است که هم داستان سریال می‌تواند برای مخاطب امروز جالب باشد و هم آنکه تعدادی از بازیگرانی که در این مجموعه بازی می‌کرده‌اند همچون مهین شهابی و جواد خدادادی اکنون دیگر در میان ما نیستند.