سرویس سینمایی هنرآنلاین: روز پنجشنبه فیلم "کاپری-انقلاب" (Capri-Revolution) ساخته ماریو مارتونه کارگردان و فیلمنامه‌نویس ایتالیایی و فیلم استرالیایی "بلبل" (The Nightingale) به کارگردانی جنیفر کنت برای اولین بار در دنیا در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره ونیز روی پرده رفتند.

"کاپری-انقلاب" داستان یک اجتماع از هنرمندان اروپایی در 1914 در ساحل ناپل و دورانی است که ایتالیا در آستانه ورود به جنگ قرار دارد. در این بین راه یک چوپان به نام لوچیا (با بازی ماریانا فونتانا)، انجمن محلی جوانان اهل شمال اروپا‌ به رهبری سیبو (با بازی رایناوت اسکولتن فان آسات) و دکتر جوان شهر در جزیره منحصر‌به‌فرد کاپری، یکی می‌شود.

Capri-Revolution

"کاپری-انقلاب"

مارتونه 58 ساله یکی از چهره‌های آشنا در لیدو است و برای پنجمین بار با یک فیلم در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره ونیز رقابت می‌کند. او آخرین بار در 2014 فیلم "لئوپاردی" را در این بخش داشت.

تریلر تاریخی "بلبل" یکی دیگر از رقبای این دوره جایزه شیر طلایی است. داستان فیلم در 1825 اتفاق می‌افتد و درباره یک محکوم جوان به نام کلر (با بازی اشلینگ فرانسیوزی) است که می‌خواهد انتقام جنایت وحشیانه علیه خانواده‌اش را بگیرد. جنیفر کنت تنها کارگردان زن است که امسال در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره ونیز فیلم دارد. "بلبل" دومین فیلم بلند داستانی او بعد از فیلم ترسناک و تحسین‌شده "The Babadook" در 2014 است.

The Nightingale

هفتاد و پنجمین دوره جشنواره فیلم ونیز 29 اوت (هفت شهریور) آغاز شد و از 21 فیلم بخش مسابقه بین‌الملل تاکنون 20 فیلم روی پرده رفته‌اند. فیلم ژاپنی "قتل" (Killing) به کارگردانی شینیا سوکاموتو به عنوان آخرین رقیب جایزه شیر طلایی روز جمعه در لیدو نمایش داده می‌شود تا پرونده رقبای این بخش بسته شود. جشنواره شنبه هشت سپتامبر (17 شهریور) با معرفی برندگان به کار خود پایان می‌دهد.

داستان فیلم "قتل" اواسط قرن نوزدهم در دوره پرتلاطم ادو در ژاپن روی می‌دهد و درباره یک سامورایی یا رونین به نام ایکماتسو سوسوکه است. در شرایطی که صلح و آرامش قطعاً جایگزین جنگ و تقابل در سرزمین خواهد شد، شمشیرزن احساس ناآرامی دارد. سوکاموتو پیش از این با فیلم‌های "تتسو: مرد گلوله" (2009) و "آتش دشت" (2014) دو بار دیگر در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره ونیز رقابت کرد. او در 2011 با فیلم "کوتوکو" جایزه افق‌های جشنواره را گرفت. سوکاموتو اولین بار در 2002 با فیلم " A Snake of June" در لیدو حضور داشت.

روز پنجشنبه همچنین در مراسمی با حضور پائولو باراتا رئیس بی‌ینال ونیز، آلبرتو باربرا مدیر هنری جشنواره و گی‌یرمو دل تورو رئیس هیئت داوران بخش مسابقه بین‌الملل این دوره، جایزه شیر طلای یک عمر دستاورد به دیوید کراننبرگ کارگردان کانادایی اعطاء شد.

کراننبرگ 75 ساله که با فیلم‌هایی چون "منطقه مرده"، "مگس"، "شباهت کامل"، "ناهار عریان" و "ام. باترفلای" شهرت دارد، در 2011 با درام تاریخی "یک روش خطرناک" درباره ارتباط پرتلاطم بنیان‌گذاران روانکاوی نوین در بخش مسابقه جشنواره فیلم ونیز حضور داشت.

کراننبرگ در حالی امسال در جشنواره ونیز تقدیر ‌شد که یکی از فیلمسازان محبوب جشنواره کن است و در دو دهه گذشته پنج فیلم او در بخش مسابقه این جشنواره نمایش داده شده است. "تصادف" در 1996 برنده جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم کن شد و فیلم‌های "عنکبوت" (2002)، "تاریخچه خشونت" (2005)، "کاسموپلیس" (2012) و "نقشه ستاره‌ها" (2014) نیز در بخش مسابقه کن حضور داشتند. این فیلمساز متولد تورنتو همچنین در 1999 برای فیلم "اگزیستنز" جایزه خرس نقره‌ای بهترین دستاورد هنری جشنواره برلین را برد.

روز گذشته درام تاریخی/رزمی "سایه" (Shadow) تازه‌ترین ساخته ژانگ ییمو کارگردان مطرح چینی نیز اولین بار در دنیا در بخش خارج از مسابقه ونیز نمایش داده شد.

داستان این فیلم در چین در دوران فرمانروایی سه امپراتور (280-220 بعد از میلاد مسیح) روی می‌دهد و درباره یک پادشاه بزرگ و مردمش است که از سرزمین خود رانده شده‌اند و سودای آن را دارند که آن را پس بگیرند. پادشاه، خشن و بلندپرواز است و روش‌ها و انگیزه‌های اسرارآمیز دارد. فرمانده ارشد او مردی خیال‌پرداز است که آرزو دارد در آخرین نبرد پیروز شود، اما باید مخفیانه نقشه بکشد. از سوی دیگر، زنان قصر به دنبال رسیدن به رستگاری در دنیایی هستند که در آن جایی ندارند و در این بین یک فرد معمولی معروف به "ارباب تمام دنیا" هم هست و...

Shadow

دنگ ژائو، سان لی و ژنگ کای از بازیگران فیلم جدید ییمو هستند که بعد از ونیز در جشنواره تورنتو نمایش داده می‌شود.

برگزارکنندگان جشنواره همچنین روز گذشته با اعطای جایزه یک عمر دستاورد "افتخار فیلمساز ژژر لوکولتر" از ییمو 66 ساله تقدیر کردند. این جایزه به هنرمندی تعلق می‌گیرد که نقشی بدیع در سینمای معاصر داشته است و پیش‌ از این چهره‌هایی چون آنیس واردا، مانی راتنام، عباس کیارستمی، سیلوستر استالونه، آل پاچینو، اسپایک لی، برایان دی‌پالما و امیر نادری آن را گرفته‌اند.

ییمو که یکی از چهره‌های محبوب لیدو است، برای "داستان کیو جو" (1992) و "نه یکی کمتر" (1999) دو بار شیر طلایی جشنواره ونیز را دریافت کرده و برای "فانوس سرخ را بلند کن" (1991) شیر نقره‌ای این جشنواره را برده است.

علی افتخاری