سرویس سینمایی هنرآنلاین: آکادمی فیلم اسپانیا روز پنجشنبه کمدی درام "قهرمانان" (Champions) به کارگردانی خاویر فسر را به نمایندگی از این کشور برای حضور در بخش فیلم خارجی‌زبان نود و یکمین دوره جوایز اسکار به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی کرد.

"قهرمانان" با بازی خاویر گوتیه‌رس درباره مارکو مونتس مربی تیم بسکتبال سی‌بی استودیانتس در مادرید است که مردی مغرور و بدرفتار است. مارکو بعد از درگیری با سرمربی در جریان یک بازی، اخراج می‌شود. او بعد به اتهام رانندگی در حالت غیر عادی بازداشت و به انجام خدمات اجتماعی محکوم می‌شود. مارکو به ناچار باید با تیمی متشکل از بازیکنانی به لحاظ ذهنی ناتوان، کار کند.

"قهرمانان" اولین بار در دنیا از سوم آوریل در مادرید روی پرده رفت. فیلم در اسپانیا حدود سه میلیون تماشاگر را به سینماها کشاند و 18 میلیون یورو فروش داشت.

این فیلم در جشنواره بین‌المللی فیلم سیاتل نامزد دو جایزه بود. "Binta y la gran idea" به کارگردانی خاویر فسر در 2007 نامزد اسکار بهترین فیلم کوتاه شد. او در 2008 برای فیلم " Camino" جایزه گویا بهترین کارگردان را دریافت کرد و در 2015 برای انیمیشن "مورتادلو و فیله‌مون: مأموریت باورنکردنی" برنده جایزه گویا بهترین فیلمنامه اقتباسی شد.

آکادمی فیلم اسپانیا نماینده این کشور در اسکار را از یک فهرست کوتاه شامل سه فیلم انتخاب کرد که دو فیلم دیگر آن "همه می‌دانند" به کارگردانی اصغر فرهادی با بازی پنه‌لوپه کروز، خاویر باردم و ریکاردو دارین و درام تاریخی "غول" ساخته آیتور آرگی و جان گارانو بودند. "همه می‌دانند" فیلم افتتاحیه جشنواره کن امسال بود و "غول" سال گذشته در سی و دومین دوره جوایز گویا 10 جایزه گرفت.

اسپانیا تاکنون 19 بار نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان بوده و چهار بار جایزه دریافت کرده است. این کشور آخرین بار در 2004 با فیلم "دریای درون" به کارگردانی آلخاندرو آمنابار برنده اسکار فیلم خارجی‌زبان شد.

آخرین مهلت معرفی فیلم‌های خارجی‌زبان به آکادمی اول اکتبر 2018 (9 مهر) است. رأی‌گیری برای انتخاب نامزدهای اسکار فیلم خارجی‌زبان در دو مرحله انجام می‌شود. ابتدا 9 فیلم به فهرست کوتاه راه پیدا می‌کنند و در نهایت پنج فیلم به‌عنوان نامزدهای نهایی معرفی می‌شوند که اسامی آن‌ها 22 ژانویه 2019 (2 بهمن) همراه نامزدهای دیگر بخش‌های جوایز اسکار اعلام خواهد شد. فیلم‌های ارائه‌شده باید در فاصله اول اکتبر 2017 تا 30 سپتامبر 2018 در کشور خود اکران عمومی شده باشند.

نود و یکمین دوره جوایز اسکار یکشنبه 24 فوریه 2019 (بامداد دوشنبه 6 اسفند به وقت ایران) برگزار می‌شود.

سال گذشته "یک زن شگفت‌انگیز" به کارگردانی سباستین للیو از شیلی برنده اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد.